اهرم مالی

«اهرم» در بازار آتی چیست که به عنوان یکی از جذابیت های اصلی قراردادهای آتی از آن یاد می شود؛ اهرم به زبان ساده به معنای آن است که ما با پول کمتر امکان سرمایه گذاری بیشتر و حتی چندبرابری را پیدا می کنیم و برای محاسبه آن، کافی است ارزش قرارداد را تقسیم‌بر وجه تضمین اولیه قراردادها کنیم. برای مثال اهرم مالی در قراردادهای آتی شمش طلا که امروز در بورس کالای ایران راه اندازی می شود، نزدیک ۴ است. به این معنا که با ۹۰۰ هزار تومان می توان یک قرارداد آتی یک گرمی شمش طلا که هر گرم شمش طلا حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد، منعقد کرد؛ پس با پول کمتر می توان در ارقام بالاتری سرمایه گذاری کرد که به این ترتیب سود و زیان نیز حدودا ۴ برابر خواهد بود.  

به گزارش کالاخبر ، اهرم مالی یکی از مفاهیم و ویژگی های اصلی بازار قراردادهای آتی است که به معنای دریافت اعتبار یا قرض گرفتن پول و استفاده از آن در سرمایه گذاری بوده و به منظور تکثیر سود و زیان و به طور کلی چند برابر کردن قدرت خرید و کسب بازدهی بیشتر در سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرد.

یجاد انگیزه برای کسب بازدهی بیشتر در سرمایه گذاری نسبت به بازارهای نقد، مهم ترین کاربرد اهرم مالی در بازار قراردادهای آتی به شمار می رود که می تواند بستری مناسب برای خریداران و فروشندگان و نوسان گیران را برای انجام معاملات اهرمی فراهم کند. به عبارت ساده تر اهرم مالی به گونه ای است که سرمایه گذار می تواند قراردادی به ارزش چندین برابر سرمایه خود منعقد کرده و با استفاده از آن در صورت دستیابی به سود، سود خود را چندین برابر کند.

در بازار قراردادهای آتی اهرم مالی، درصد پولی است که سرمایه گذار نسبت به ارزش قرارداد خود باید پرداخت کند. همچنین از این مفهوم به عنوان ضریب سود و زیان سرمایه گذار نیز تعبیر می شود؛ با این توضیح که اگر فرد به سود دست یابد، به کمک ویژگی اهرم مالی سود خود را چندین برابر خواهد کرد و اگر متحمل زیان نیز شود، ضرر چندین برابری را نظاره گر خواهد بود.

ممکن است در ابتدا اهرم مالی ابزاری بسیار جذاب جلوه کند، اما باید توجه داشت که به دلیل همین ویژگی، این ابزار می تواند در صورت عدم در اختیار داشتن دانش و آگاهی کافی نسبت به بازار آتی، به ابزاری برای زیان سنگین فرد نیز مبدل شود. از این رو مهم است که افراد با بینش و آگاهی کافی و به دور از هیجانات و با استفاده از تحلیل شرایط حاکم بر بازارهای دارای اهرم اقدام به معامله در این بازارها کرده و از مزایای اهرم در معاملات خود بهره گیرند؛ به همین دلیل است که همواره اعلام می شود، بازار آتی مکانی برای حرفه ای هاست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها