مس

قیمت مس پس از تأیید برنامه های فدرال رزرو آمریکا برای تقویت سیاست های پولی، زودتر از انتظار عقب نشینی کرد. 

به گزارش «کالاخبر»؛ برنامه های فدرال رزرو که نقدینگی را در بازار کاهش می دهد به کاهش قیمت مس از رکورد ۱۰,۷۴۷.۵۰ دلار در هر تن که در ماه می ثبت شد، کمک کرد. 

مس برای تحویل در سپتامبر ۱.۵ درصد از قیمت تسویه حساب روز چهارشنبه کاهش یافت و در روز ظهر روز چهارشنبه در بازار کامکس نیویورک ۴.۲۵۹ دلار در هر پوند معادل ۹,۳۶۹ دلار در هر تن را لمس کرد. 

تغییری که فدرال رزرو به سمت مواضع تندروتر در جلسه سیاست گذاری ماه ژوئن خود نشان داد، دلار را بالاتر برد و دارایی های دلاری را برای دارندگان ارزهای دیگر گران کرد. 

خانم Wenyu Yao تحلیلگر ING گفت: خلاصه مذاکرات فدرال رزرو ادامه ارزان فروشی را نشان می داد که در تاریخ ۱۶ ژوئن زمانی که فدرال رزرو با ارائه پیش بینی های افزایش نرخ، سیگنال های تهاجمی و تند رویی را ارسال کرد، آغاز شد. 

طی دو هفته گذشته بازار افزایشی شاهد یک تسلیم تجاری بود که فشار زیادی به فلزات به ویژه مس وارد آورد. 

چین انتظارات را افزایش داد تا بتواند سیاست های پولی را برای حمایت از اقتصاد خود تسهیل کند و به گفته Ole Hansen تحلیلگر بانک Saxo Bank این اقدام چین در بازار به عنوان نشانه ای از ضعف در مصرف کننده برتر فلزات در جهان تفسیر شد. 

بر اساس نظر World Sustainable که نشریه ماهانه جدید Capitalight Research است، شکاف عرضه مس در نیمه دوم این دهه پدیدار خواهد شد. 

این گزارش خاطرنشان می کند که تقاضای جهانی مس در سال ۲۰۲۲ با ۳.۸ درصد رشد به حدود ۲۵ میلیون تن خواهد رسید در حالی که عرضه فلز قرمز طی چند سال آینده توسط معادن موجود مس جدید مانند Kamho-Kakula متعلق به Ivanhoe در جمهوری دموکراتیک کنگو یا Mina Justa در پرو و   Timok در صربستان و همینطور پروژه های جدید تحت توسعه مانند فاز ۲ پروژه Quebrada Blanca متعلق به Teck Resources تقویت می شود. 

انتظار می رود موج فعلی توسعه معادن در سال ۲۰۲۴ به اوج خود برسد و شکاف بزرگ پیش بینی شده در عرضه معادن، در نیمه دوم این دهه بهبود یابد. 

در این گزارش همچنین اشاره شده است که تقاضای مس از طریق پروژه های برق تجدیدپذیر، ذخیره انرژی و وسایل نقلیه الکتریکی می تواند تا سال ۲۰۲۵ دو برابر شود و به ۸.۵ میلیون تن برسد. 

این گزارش می افزاید: برخلاف سال های اخیر، قیمت مس کمتر تحت تأثیر تحولات کوتاه مدت اقتصاد کلان در چین و بیشتر ناشی از افزایش تقاضا در ارتباط با کربن زدایی جهانی تغییر خواهد کرد.

*کیوان جعفری طهرانی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها