با عرضه سیمان در بورس کالا تا قبل از قطعی برق، سیمان ۱۶ هزار تومانی برای تولیدکننده به ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان رسید و برای مصرف کننده نیز پاکت ۶۰ هزار تومانی در سطح بازار به ۳۲ تا ۳۴ هزار تومان رسید و اگر از بورس کالا خرید می شد ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان بود؛ این رویداد به معنای حمایت همزمان از تولیدکننده و مصرف کننده و مردم است و دلیل مخالفت دلالان با بورسی شدن سیمان نیز همین حذف رانت های کلان ناشی از فاصله قیمتی است.

به گزارش «کالاخبر»، رضا جمارانیان مدیرعامل سیمان تامین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به مزایای عرضه سیمان در بورس کالا اشاره کرد و گفت: قیمت ۱۶ هزار تومانی سیمان با مجوز افزایش نرخ به ۲۲ هزار تومان رسید که شرکت های سیمانی با قیمت مصوب ۲۲ هزار تومان در بورس کالا عرضه کردند و با رقابت صورت گرفته این نرخ به ۲۵ هزار تومان تا قبل از قطع برق در تاریخ ۱۴ تیرماه رسید. 

 او افزود: مصرف کننده ای که پاکت سیمان را ۶۰ هزار تومان در بازار می خرید در بورس کالا که امکان خرید ۱۰ تنی -حجم بار کوچکترین کامیون- فراهم است می توانست مستقیما سیمان را ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان بخرد؛ در همین زمان برای مصرف کننده جزءتر در سطح بازار، سیمان با قیمت ۳۲ تا ۳۴ هزار تومان معامله شد.

جمارانیان ادامه داد: پس قیمت سیمان ۶۰ هزار تومانی به دلیل عرضه در بورس کالا به ۳۲ تا ۳۴ هزار تومان برای مصرف کننده جزء در بازار رسید و محصول ۱۶ هزار تومانی تولیدکنندگان نیز به ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان رسید؛ به این ترتیب گپ بالای قیمتی به رقم ۶ هزار میلیارد تومان که فقط برای ۳ ماه بود-فاصله قیمتی ۱۶ تا ۶۰ هزار تومان سیمان- حذف شد و دلیل مقاومت دلالان سیمان با عرضه در بورس کالا هم همین اتفاق است. 

مدیرعامل سیمان تامین تاکید کرد: به عبارت ساده تر سیمان ۱۶ هزار تومانی برای تولیدکننده به ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان رسید و برای مصرف کننده نیز پاکت ۶۰ هزار تومانی در سطح بازار به ۳۲ تا ۳۴ هزار تومان رسید و اگر از بورس کالا می خرید به ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان رسید؛ این رویداد به معنای حمایت همزمان از تولیدکننده و مصرف کننده و مردم است. 

او در ادامه گفت: سیمان کالای حجیمی است و قیمت آن نسبت به هزینه حمل بسیار پایین است یعنی سیمان قابلیت این را ندارد که از کارخانه بخریم و در انباری احتکار کرده و در زمان دیگر با قیمت بالاتر فروخته شود. 

به گفته جمارانیان، موضوع مهم این است در بورس کالا مشتری که سیمان می خرد ۷ روز فرصت دارد تا محصول را از انبار کارخانه تحویل بگیرد و اگر ظرف این مدت تحویل نگیرد روزی نیم درصد ارزش کل کالا جریمه می شود؛ با این اتفاق واسطه نمی تواند خرید کند و از انبار کارخانه استفاده کند تا در فرصت مناسب محصول را گران بفروشد. پس در بورس کالا فقط مصرف کننده ای که ظرف یک هفته نیاز به محصول دارد در بورس کالا اقدام به خرید کند. 

او در پایان تصریح کرد: بحث مهم بعدی این است که تاکنون ۱۴۰۰ نفر از بورس کالا سیمان خریده اند و همه این افراد در سامانه بورس کالا مشخص هستند که اگر وزارت صمت از طریق سامانه جامع انبار پیگیری می کرد، مشخص و شفاف می شد که سیمان خریداری شده دقیقا کجا رفته است که این اتفاق انجام نشده است. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها