رضا جمارانیان

رضا جمارانیان با بیان اینکه سیمان کالایی است که مشمول قیمت گذاری نیست، گفت: با عرضه سیمان در بورس کالا رانت قیمتی عظیمی که در این صنعت بود، از بین می رود. مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری سیمان تامین افزود: سیتا اولین مجموعه ای بود که در بورس کالا سیمان عرضه کرد و در راه شفافیت قدم برداشت و یک گرم فروش خارج از بورس ندارد و این مسیر را ادامه می‌دهد که در صورت فراهم بودن شرایط حتما در تالار صادراتی بورس نیز عرضه خواهیم داشت.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین، رضا جمارانیان، مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری سیمان تامین درخصوص ورود سیمان به تالار بورس کالا گفت: صنعت سیمان از قدمتی به اندازه ۶۰ الی۷۰ سال را در کشور برخوردار است و مدت ها است که قیمت گذاری این صنعت به صورت دستوری تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه سیمان جز کالاهای بند «ج» است، گفت: بند «ج» عملا مشمول قیمت گذاری نمی‌شود اما تبصره‌ای در این بند وجود دارد که وقتی شوک به قمیت وارد شود و کسی معترض باشد، تعزیرات می‌تواند به آن ورود پیدا کند. با همین بند چندین سال است که سیمان مشمول قیمت گذاری شده است و هرسال باید کلی مستندات جمع می‌کردیم و پس از مذاکرات طولانی با وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، به یک جمع بندی می رسیدیم تا نهایتا بتوانیم نرخ سیمان را افزایش دهیم.

جمارانیان در خصوص افزایش نرخ سیمان طی این سال‌ها بیان کرد: متاسفانه افزایش نرخ سیمان هیچ وقت متناسب با تورم نبوده است. در تیرماه سال ۹۴ و ۹۵ با افزایش قیمت سیمان موافقت نشد، سال‌های ۹۶ و ۹۷ افزایش ۱۲ درصدی سیمان به تصویب رسید، سال ۹۸ نیز قیمت سیمان افزایش یافت و در سال گذشته با ۲۰ درصد افزایش قیمت سیمان موافقت شد که تمام این افزایش قیمت‌ها در پایان تیرماه اتفاق افتاده است. یعنی اگر از ابتدای سال بخواهیم حساب کنیم، افزایش قیمت سیمان در سال ۹۹، ۱۵ درصد بوده است.

وی تصریح کرد: به راحتی می‌توان حساب کرد که در پنج سال اخیر، میزان تورم چقدر بوده و قیمت سیمان چه اندازه افزایش پیدا کرده است. با همین تورم، هزینه حقوق و دستمزد، مواد اولیه، حمل ونقل افزایش یافته است. به طور مثال فقط در سال ۹۹، حقوق و دستمزد کارخانه‎ های سیمان براساس مصوبه وزارت کار بین ۳۰ الی ۳۵ درصد افزایش یافت، قیمت آجر نسوز ماده اولیه این صنعت از سال ۹۹ بیش از دو برابر شده و از سال ۹۸ به بعد بیش از ۵ برابر شده است. همچنین هزینه حمل نیز در سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

مدیرعامل هلدینگ سیمان تامین ادامه داد: اما قیمت سیمان در سال ۹۹ فقط ۲۰ درصد افزایش یافته و با توجه به اینکه این افزایش از اول مرداد اجرایی شد، عملا ۱۵ درصد حساب می‌شود. حتی افزایش قیمت سال ۹۹ بسیار پایین‌تر از تورم است.

رضا جمارانیان اظهار کرد: هزینه یک کیلو سیمان مصوب سال ۱۴۰۰، ۳۰۸ تومان و برای هر تن ۳۰۸ هزار تومان است. سیمانی که یک صنعت سرمایه بر است و هزینه ماشین‌آلات، تعمیرات و جابه جایی قطعات آن بسیار بالا است.

وی به نوسان نرخ ارز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه قیمت ارز از ۳ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسید، اگر ما بخواهیم قطعه یا تجهیزاتی وارد کنیم، بسیار برای ما غیراقتصادی خواهد بود چرا که ارز ۴۲۰۰ به ما تعلق نمی گیرد و ما با ارز بازار آزادی که بیش از ۱۰ برابر شده، مجبوریم قطعات و تجهیزات وارد کنیم.

جمارانیان به تاثیر قیمت سیمان بر ساخت‌وسازها اشاره و بیان کرد: اسکلت بتنی که بیشترین حجم استفاده از سیمان را دارد، برای هرمتر مربع حداکثر چهار کیسه سیمان مصرف می‌کند. قیمت فروش سیمان درب کارخانه ۲۲ هزار تومان است که متوسط قیمت در بازار بین ۳۵ الی ۳۶ هزار تومان است. به طور فرض ۴۰ هزار تومان هم حساب کنیم، هزینه چهار پاکت ۱۶۰ هزار تومان می‌شود و با اضافه کردن مالیات بر ارزش افزوده قیمت به ۱۷۶ هزار تومان می‌رسد. اگر قیمت هرمترمربع ساخت را در تهران در نظر بگیریم، حدودا ۱۵ میلیون تومان و در سطح کشور در نظر بگیریم حداقل ۶ میلیون تومان است. لذا قیمت ۱۷۶ هزار تومان نسبت به ۶ میلیون یا ۱۵ میلیون تومان تهران هزینه‌ای نیست.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم قیمت سیمان را به دلار نیز حساب کنیم، قیمت سیمان با دلار ۳۰ هزار تومان، ۱۰ دلار و با دلار ۲۵ هزار تومان حدودا ۱۲ دلار می‌شود. اما قیمت سیمان در منطقه حداقل ۸۰ دلار است. فاصله ۱۲ دلار تا ۸۰ دلار را شما در نظر بگیرد. ممکن است بگویند که شما برق یارانه‌ای می‌گیرید و حقوق و دستمزد در ایران دلاری نیست. من می‌گویم قیمت انرژی را برای سیمان فوب خلیج فارس در نظر بگیرند و اجازه دهند که سیمان با همان ۸۰ دلار بفروش برسد. قاطعانه می‌گویم صنعت سیمان اصلا نیازمند یارانه نیست لذا یارانه ما را قطع کنند و در ازای آن قیمت را اصلاح کنند.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری سیمان تامین به رانتی که در این صنعت وجود داشت اشاره و اظهار کرد: با عرضه سیمان در بورس کالا رانت عظیمی که در این صنعت بود، از بین می رود و قطعا خیلی ها با مصاحبه ها و حرف‌های تندی که می‌زنند، نمی خواهند این رانت را از دست بدهند و مخالفان اصلی عرضه سیمان در بورس کالا و شفاف شدن آن هستند.

جمارانیان اذعان کرد: نرخ متعارف و بین المللی رابطه سیمان و فولاد، یک به هفت است و تا ۷ سال پیش در ایران نیز به همین نسبت بود اما الان این نسبت در ایران به یک به ۵۰ رسیده است. دلیل آن هم این است که فولاد همیشه متناسب با تورم رشد قیمت داشته اما سیمان در این ۱۰ سال متناسب با تورم رشد نکرده است.

مدیرعامل هلدینگ سیمان تامین معتقد است با این شرایط این سوال مطرح است که با این نسبت ها و اعداد و ارقام کجا سیمان در صنعت ساخت و ساز تاثیر دارد؟

مدیرعامل هلدینگ سیمان تامین اذعان کرد: سیمان تامین اولین مجموعه ای بود که در بورس کالا عرضه کرد و در راه شفافیت قدم برداشت و یک گرم فروش خارج از بورس ندارد و این مسیر را ادامه می‌دهد و مرعوب این فضاسازی‌ها نمی‌شود تا سیمان از بورس خارج شود و دوباره مشمول قیمت گذاری دستوری شود.

رضا جمارانیان در پاسخ به سوالی در خصوص چالش‌های صادرات صنعت سیمان گفت: قیمتی که در حال حاضر سیمان صادر می‌شود، عملا صادرات انرژی هست و تا زمانیکه قیمت اصلاح نشود مطمئنا صادرات انجام نخواهیم داد.

وی تاکید کرد: مذاکراتی با بورس کالا انجام داده‌ایم و شرایط اگر اجازه دهد حتما در تالار صادراتی بورس نیز عرضه خواهیم کرد. اما یکی از مشکلاتی که داریم این است که شرکت‌های خارجی باید در بورس کالا کد بگیرند تا بتوانند از بورس خریداری کنند و بورس کالا طبق قانون مدارکی را از این شرکت‌ها مطالبه می کند که شرکت‌های خارجی تمایلی برای ارائه ندارند که بیشتر به خاطر بحث تحریم‌ها است و اینکه می‌ترسند اطلاعتشان منتشر شود. هرچند که قانون محرمانه بودن اطلاعات در بورس وجود دارد.

جمارانیان در پایان بیان داشت: در تلاش هستیم و با بسیاری از مشتریان مذاکره کردیم تا این اطمینان را بوجود بیاوریم که قانون محرمانگی در بورس کالا وجود دارد و این اطلاعات از ایران خارج نمی شود. اگر این اعتمادسازی به خوبی انجام شود، در آینده نزدیک نیز می توانیم محصول خود را در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها