• ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
  • کد خبر: 60377
سنگ آهن

افت جهانی قیمت سنگ آهن از چندی پیش و پس از رسیدن قیمت این ماده معدنی به بالاترین رکوردهای تاریخی خود در محدوده ۲۴۰ دلار در تن برای سنگ آهن ۶۲ درصد وارداتی به بنادر اصلی چین پیش بینی شده بود اما مقاومت های عمده قیمت توسط کارشناسان و فعالان بازار ۱۹۰ دلار در هر تن بود که امروز زمزمه های از تخفیف های بیشتر و حتی کمتر از ۱۷۰ دلار برای سنگ آهن به گوش می رسد. به نظر می رسد اگر انجمن آهن و فولاد چین (سیسا) بر تصمیمات دولت چین نظارت دقیقی اعمال کند، این عدد تا پایان ماه آگوست به محدوده ۱۴۵ دلار با تلرانس ۵ درصد برسد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از پلنر، هرچند پیش بینی های مؤسسه‌های بین المللی سرمایه گذار اعداد زیر ۱۰۰ دلار در تن برای نیمه ۲۰۲۲ دوم سال میلادی را اعلام کرده بودند اما در صورت شکستن مقاومت ۱۴۵ دلاری به احتمال زیاد این افت سرعت بیشتری را تجربه کرده و در نیمه اول ۲۰۲۲ شاهد سنگ آهن در حوالی ۱۰۰ دلار در هر تن باشیم.

در این راستا یک اهرم مثبت و سه فاکتور منفی برای تاثیر عمده بر قیمت سنگ آهن وجود دارد. 

مطلب مثبت عبارتست از پایان فصل مون سون و شروع شرایط جوی مناسب در ماه های سپتامبر و اکتبر که بیشترین میزان تقاصا در چین و شرق آسیا را بوجود می آورد و این تنها امید برای افزایش قیمت سنگ سیه چرده ارزشمند است.

در مقابل اما سه المان فشار بیشتر بر قیمت سنگ آهن وجود دارد که عبارتند از:

۱. چینی ها با سرمایه گذاری فراوان موفق به فرآوری اقتصادی منابع سنگ آهن کم عیار خود شدند و بر اساس گزارش ها به دنبال وابستگی کمتر به سنگ آهن وارداتی می باشند.

۲. مصرف قراضه در چین و شرق آسیا رونق بیشتری گرفته و سخت گیری های جدید دولت این چین این اشتیاق را بیشتر خواهد نمود.

۳. جهش های جدید پاندمی حتی در کشورهایی که واکسیناسیون بالایی داشته اند مجدد باعث نگرانی و احتیاط شده است.

به عقیده کارشناسان با توجه به تحلیل بالا افت قیمت سنگ آهن ادامه دار خواهد بود و شدت افت به میزان عملیاتی محدودیت های تولید در چین و مقاومت تامین کنندگان اصلی یعنی برزیل و استرالیا بستگی دارد و به نظر می‌رسد با توجه به زمان بهره برداری از طرح های افزایش تولید در برزیل مقاومت تامین کنندگان در رقابت موجود چندان قوی نمی‌باشد. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها