طلا

در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز در حالی که اکثر سرمایه گذاران غیرحرفه‌ای همچنان به افزایش قیمت طلا در کوتاه مدت خوش بین بودند اما در میان تحلیلگران وال استریت هیچ کس افزایش قیمت این فلز ارزشمند در معاملات هفته جاری را پیش بینی نکرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، فضا در بازار طلا نسبتا نوسانی بوده و قیمت ها در بازه معاملاتی کوچکی مانده اند. در نظرسنجی هفته پیش هیچ کدام از تحلیلگران وال استریت کاهش قیمت طلا را پیش بینی نکرده بودند اما در نظرسنجی هفته جاری موضع آنها چرخش ۱۸۰ درجه ای پیدا کرد.

کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت دارایی SIA اظهار کرد: در مواجهه با موانع بنیادین مانند رشد بازده اوراق قرضه و دلار قویتر، مشکل بتوان نسبت به طلا خوش بین بود. به نظر می رسد طلا آماده عقبگرد است و اگر نتواند حمایت در سطح ۱۷۵۰ دلار را حفظ کند، حمایت مهم بعدی این فلز در ۱۷۰۰ و سپس ۱۶۸۰ دلار قرار دارد.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۳ نفر معادل ۸۷ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و دو نفر معادل ۱۳ درصد نظری نداشتند.

در این بین، ۱۱۲۸ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد شرکت کردند که از میان آنها ۶۰۳ نفر معادل ۵۳ درصد به افزایش قیمت طلا و ۳۰۵ نفر معادل ۲۷ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۲۲۰ نفر معادل ۲۰ درصد نظری نداشتند.

این احساسات گوناگون در بازار طلا در حالی مشاهده شد که قیمت طلا با کاهش هفتگی شدیدی روبرو شد. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا ۴۵ دلار و ۸۰ سنت معادل ۲.۵ درصد کاهش یافت و در ۱۷۶۳ دلار و ۱۰ سنت بسته شد. قیمت طلا برای کل هفته ۲.۹ درصد کاهش داشت که بزرگترین کاهش هفتگی از هفته منتهی به ۱۸ ژوئن بود.

اگرچه طلا پس از این که موفق نشد مقاومت در میانگین قیمت ۲۰۰ روزه را که در حدود سطح ۱۸۳۰ دلار قرار دارد، بشکند در کل هفته با فشار کاهشی روبرو بود اما ریزش قیمت این فلز ارزشمند پس از انتشار گزارش اشتغال ماهانه در بعدازظهر روز جمعه شدت گرفت. وزارت کار آمریکا اعلام کرد اقتصاد این کشور در ژوییه ۹۴۳ هزار شغل ایجاد کرده که آمار مذکور بهتر از حد مطلوب بوده است.

جدیدترین آمار اشتغال بازارهای سهام را به رکورد بالایی رسانده و دلار آمریکا را تقویت کرد و بازده اوراق قرضه را بالاتر بود. همه این عوامل برای طلا منفی بودند.

اقتصاددانان اظهار کردند آمار اشتغال مثبت راه را برای تعدیل برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه تا پایان سال هموار می کند. بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا این موضوع را در سمپوزیوم جکسون هال در اواخر ماه جاری یا در نشست سیاست پولی سپتامبر مطرح کند.

تحلیلگران پیش بینی کردند طلا در کوتاه مدت ممکن است به تقلا بیافتد زیرا بانک مرکزی به دنبال تحکیم سیاست های پولی فوق تسهیلی خود است. مارک چندلر، مدیرکل شرکت بانوک برن گلوبال فارکس به کیتکونیوز گفت: طلا حمایت در سطح ۱۷۵۰ دلار را امتحان خواهد کرد و اگر این سطح شکسته شود ممکن است تا سطح ۱۷۳۵ دلار عقب نشینی کند.

آدریان دی، رییس شرکت مدیریت دارایی آدریان دی اظهار کرد: درباره روند قیمت طلا در کوتاه مدت نظر خنثی دارد و عقب نشینی یک اصلاح قیمت مناسب و ضروری است. وی افزود: روند حرکت دلار آمریکا را زیرنظر خواهد داشت.

اگرچه فضا در بازار طلا کاملا بدبینانه شده است اما بعضی از تحلیلگران عنوان کردند سرمایه گذاران توجه بیش از حدی به حرکت قیمت کوتاه مدت نشان می دهند. بسیاری از تحلیلگران خاطرنشان کردند که نرخهای بهره در بلندمدت افزایش پیدا نمی کنند که همچنان فضای مثبتی برای طلا محسوب می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها