• ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
  • کد خبر: 62574
گندم+ذرت

کرونا و خشکسالی، دست‌به‌دست هم داده‌اند تا این روزها، قیمت محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی افزایش یابد و تحت تأثیر همین تحول، نشانه‌هایی جدی از گرانی در محصولات صنایع وابسته مشاهده می‌شود. طبق گزارش منتشرشده توسط «بلومبرگ»، از ابتدای ماه آگوست سال جاری میلادی تاکنون قیمت کود در بازار جهانی ۱۰ درصد رشد کرده و همین مسئله، بسترساز رشد بیشتر قیمت دو محصول مهم کشاورزی یعنی گندم و ذرت، شده است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ براساس اعلام «بلومبرگ» در انتهای ماه آگوست قیمت گندم و ذرت در دنیا به بالاترین سطح طی ۹ سال اخیر رسیده است. دلیل رشد قیمت انواع کودهای شیمیایی در بازار جهانی، محدودیت عرضه و موانع تجاری در بازار ذکر شده است و پیش‌بینی می‌شود حداقل تا انتهای سال جاری همین وضعیت در بازار کود شیمیایی باقی بماند.

کاهش ۴۶ درصدی تولید گندم در امریکا

این رسانه امریکایی مدعی شده است، درصورتی‌که روند کنونی در بازار کود شیمیایی باقی بماند، می‌توان انتظار داشت تقاضا برای آن تنزل یابد و تکنولوژی‌های مدرن به کمک صنعت کشاورزی بیایند. از طرف دیگر تحت تأثیر بحران کرونا، کمبود نیروی کار ناشی از قرنطینه‌های سراسری و خشکسالی تولید سالانه گندم در امریکا در سال ۲۰۲۰ بالغ‌بر ۴۶ درصد تنزل یافت و دیگر کشورهای تولیدکننده هم خبر از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید خود داده‌اند که نشان می‌دهد، تورم ایجادشده در این بازار، به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت.

رشد ۲۰ درصدی قیمت ماکارونی تا پایان سال

رشد قیمت‌ها در بازار کود و محصولات کشاورزی سبب شده تا گزارش‌هایی از افزایش قیمت ماکارونی و پاستا در دنیا مخابره شود.

نشریه «گروسر» بریتانیا در این مورد نوشت: «رشد قیمت پاستا در امریکا، اروپا و بریتانیا طی هفته‌های اخیر چشمگیر بوده است. متوسط نرخ رشد قیمت پاستا در یک ماه اخیر برابر با ۷ درصد اعلام شده که این رشد نسبت به ماه هفتم امسال اتفاق افتاده است و با توجه به شرایط حاکم بر بازار گندم و ذرت پیش‌بینی می‌شود قیمت پاستا و ماکارونی تا انتهای امسال رشد بیش از ۲۰ درصدی را نیز تجربه کند.»

رشد قیمت محصولات کشاورزی علاوه بر پیامدهای اقتصادی می‌تواند مشکلات اجتماعی و سلامتی را نیز به دنبال داشته باشد که باعث نگرانی سازمان‌های بین‌المللی شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها