فائو

در شرایطی که شیوع کرونا به دلیل کاهش تولید و تجارت فراورده‌های غذایی، باعث کاهش عرضه و درنتیجه رشد شاخص‌های قیمتی شده، اکنون با افزایش روند واکسیناسیون در کشورها، این بار، بازار مواد غذایی به علت افزایش تقاضا با رشد قیمت‌ها مواجه شده است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ طبق تازه‌ترین گزارش سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی (فائو)، شاخص جهانی قیمت مواد غذایی در ماه مارس (سومین ماه سال) از سال جاری برای دهمین ماه متوالی افزایش پیدا کرد. در این ماه بالاترین نرخ رشد شاخص قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی به روغن‌های گیاهی و فراورده‌های لبنی اختصاص دارد و بحران‌های ناشی از کاهش تولید شیر در کشورهای بزرگ تولیدکننده، به دلیل همه‌گیری کرونا، عامل اصلی این بحران اعلام  شده است.

ماه مارس سال جاری، شاخص قیمت مواد غذایی در دنیا به ۱۱۸.۵ واحد رسید که نسبت به ماه قبل با افزایش ۲.۱ درصدی همراه شده است. در این ماه شاخص جهانی قیمت مواد غذایی به بالاترین سطح از ژوئن سال ۲۰۱۴ تاکنون یعنی حدود شش سال گذشته رسیده است که می‌تواند باعث افزایش گرسنگی و فقر غذایی در دنیا شود.

سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی در این گزارش دلیل افزایش شاخص قیمتی مواد غذایی در دنیا را افزایش تقاضا در کشورهای غربی به دنبال واکسیناسیون وسیع علیه ویروس کرونا و درنهایت، احتمال بازگشت شرایط اقتصادی این کشورها به وضع عادی در آینده نزدیک اعلام کرد.

سال ۲۰۲۰ به دلیل محدودیت‌هایی کرونایی تولید فرآورده‌های کشاورزی و مواد غذایی در دنیا با کاهش قابل‌توجهی همراه شد و در صورت افزایش تقاضا پس از مقابله با پاندمی در سال ۲۰۲۱ ضربه دیگری به این بازار وارد می‌شود و شرایط را سخت‌تر خواهد کرد.

رشد قیمت فراورده‌های گوشتی

براساس این گزارش، یکی از محصولاتی که با رشد قیمت بالایی مواجه شده، گوشت است. در ماه مارس سال جاری قیمت فرآورده‌های گوشتی در دنیا ۲.۳ درصد رشد کرد که رشد واردات چین و افزایش تقاضا در اروپا عامل اصلی این رشد قابل‌توجه بود. البته کاهش تولید در نیوزیلند و استرالیا به دنبال همه‌گیری کرونا هم میزان عرضه محصولات گوشتی را کاهش داده است.

وضعیت بازار غلات جهانی

همچنین در ماه مارس سال ۲۰۲۱ شاخص قیمت غلات در دنیا ۱.۸ درصد نسبت به ماه قبل از آن تنزل پیدا کرد، ولی همچنان قیمت آن نسبت به مارس سال قبل ۲۶.۵ درصد بالاتر است. در ماه مارس محدودیت‌های زیادی در مسیر صادرات گندم در دنیا ایجاد شده است و این محدودیت‌ها باعث افزایش قیمت این محصول پرمصرف کشاورزی شد. بااین‌حال، شاخص قیمت برنج و ذرت در سومین ماه سال جاری با افتی حدود یک‌درصدی نسبت به ماه قبل از آن همراه شد. قیمت سورگوم (ذرت خوشه‌ای) نیز در این ماه ۰.۶ درصد رشد کرد.

فائو پیش‌بینی کرده،  طی سال جاری ۴۴۶ میلیون تن غلات در دنیا مبادله شود و ارزش تجارت این فرآورده‌های ارزنده غذایی نسبت به سال قبل ۵.۸ درصد رشد کند. براساس برآورده‌ای این سازمان، حجم تجارت برنج در این سال ۶ درصد و حجم صادرات ذرت ۲.۳ درصد بیش از سال قبل خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها