بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین موضوع ها به مضرات قیمت گذاری دستوری، کاهش قیمت سیمان بدون برخورد تعزیراتی و با بهره گیری از مکانیسم بورس کالا، راه اندازی نماد معاملاتی گواهی سپرده برنج و رسیدن شمار سیمانی های پذیرش شده به ۶۸ شرکت اختصاص داشت.

+قیمت گذاری دستوری در بورس جایی ندارد

به گزارش «کالاخبر»؛ محمدعلی دهقان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: قیمت گذاری دستوری در بورس هیچ جایی ندارد و ما با تمام قدرت در مقابل مراجعی که بخواهند وارد بحث قیمت گذاری دستوری شوند، می ایستیم و به هیچ وجه اجازه نمی دهیم از کانال بورس استفاده ای علیه منافع سهام داران رخ بدهد.

وی گفت: ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی که جزو قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است صراحتا عنوان می کند که اگر کالایی به بورس کالا ورود کند امکان هیچگونه دخالت شامل قیمت گذاری، سهمیه بندی، منع صادراتی و ... در مورد آن وجود ندارد.

+قیمت گذاری دستوری تجربه‌ای شکست خورده است

حامد سلطانی مدیر عامل بورس کالای ایران بر لزوم پرهیز از قیمت گذاری دستوری به عنوان تجربه ای تکراری و شکست خورده تاکید کرد. وی ضمن اشاره به برخی اظهارات غیر کارشناسی اظهار داشت: متاسفانه برخی با تصور حمایت از مصرف کننده خواستار سرکوب قیمت و قیمت گذاری دستوری تولیدات صنایع بالادستی می شوند که بارها طی سالیان گذشته اثبات شده که این سیاست ها نتیجه ای جز توزیع رانت بین برخی واسطه های غیرضرور و تشدید تقاضاهای کاذب در بازار را ندارد.

+با قیمت گذاری دستوری مخالفیم

سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این نکته که به طور کلی با قیمت گذاری دستوری و غیرواقعی مخالفیم گفت: قیمت ها باید به گونه ای باشد که شاهد قیمت های واقعی در بازار و به صرفه بودن آن برای تولیدکننده و مصرف کننده باشیم که در این زمینه کوتاه شدن دست دلالان و سودجویان را با جدیت دنبال می کنیم.

+قیمت گذاری، انحراف از کنترل تورم است

رضا محتشمی‌پور قائم مقام بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه سیاست قیمت گذاری علاوه بر این که نمی تواند مشکل تورم را حل کند، آسیب های جبران ناپذیری را بر تخصیص بهینه منابع در اقتصاد وارد می کند، گفت: نتیجه این سیاست در برهه های مختلف، ایران را از صادرکننده محصولات طیور به واردکننده آن و برترین کشور از نظر شدت مصرف انرژی تبدیل کرده است. اجرای این سیاست آسیب جدی به ذخایر ارزی و طلای بانک مرکزی در سال ۱۳۹۷ و در دوره های دیگر وارد کرده است که این موارد تنها چند نمونه از تبعات بزرگ اجرای این سیاست در دهه های اخیر است.

+اهمیت بورس کالا برای حاکمیت و صنعت

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در نشست با اعضا تشکل ها و فعالان حوزه تولید سیمان با بیان اینکه بحث بورس کالا برای حاکمیت و صنعت مهم است گفت: با عرضه محصولات در بورس اگر مازاد تقاضایی باشد و درآمد ایجاد شود دیگر به جیب دلالان نمی‌رود و این درآمد به جیب تولید کننده می‌رود؛ در زمینه بورس کالا، همه کالاها و زنجیره‌های مربوطه را در نظر داریم و فقط سیمانی‌ها نیستند که ورود آنها به بورس مطرح شده است.

+بازار سیمان بدون برخورد تعزیراتی متعادل شد

فاطمی امین گفت: کاری که ما برای کنترل قیمت سیمان انجام دادیم اصلاح ساختار بود و با روش‌های تعزیراتی، موردی و همچنین ایجاد جو روانی قیمت‌‎ها به اینجا نرسید به طوریکه تعادلی که در بازار ایجاد شد، نرخ سیمان را کاهنده کرد.

+احراز هویت مشتریان سیمان  با کد سجام

در پی الزام فروش کلیه محصولات سیمان در بورس کالا و در راستای پاسخ به نیاز عمومی مصرف کنندگان و تسهیل صدور کد معاملاتی، سازمان بورس و اوراق بهادار امکان استفاده بورس کالای ایران جهت احراز هویت مشتریان سیمان از اطلاعات اشخاصی که ثبت نام آن ها در سامانه سجام تکمیل شده را ابلاغ کرد.

+راه اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان؛ به زودی

علیرضا ناصرپور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران از استقبال شرکت های سیمانی برای راه اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان در بورس کالای ایران به منظور انجام معاملات خرد سیمان، کشف بهینه قیمت و حتی رفع نیاز خریدارانی که تنها یکبار نیازمند خرید سیمان هستند خبر داد و اعلام کرد که این معاملات به زودی با پذیرش انبارها، راه اندازی می شود.

+عطر ۱۴ تن برنج طارم در بورس کالا پیچید

دومین نماد معاملاتی گواهی سپرده برنج طارم مازندران در حالی یکشنبه ۲۱ شهریور ماه در بورس کالای ایران گشایش یافت که معاملات ۱۴ هزار و ۷۷۶ گواهی سپرده معادل ۱۴ تن و ۷۷۶ کیلوگرم برنج در نخستین هفته کاری این نماد به ثبت رسید.

+جمع سیمانی های بورس کالا به ۶۸ شرکت رسید

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه های جداگانه ای از پذیرش کالای سیمان شرکت های سیمان شرکت سیمان یاسوج، سفید بنوید، گیلان و شهرکرد در بازار اصلی این بورس خبر داد تا شمار شرکت های سیمانی پذیرش شده در بورس کالا به ۶۸ شرکت برسد؛ از بورس کالا خبر می رسد که دو شرکت دیگر نیز در اتاق انتظار پذیرش قرار دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها