سنگ آهن

سنگ‌آهن روز جمعه در نتیجه برنامه دولت چین برای وضع محدودیت‌های تولید فولاد با یک سقوط سنگین مواجه شد و به زیر ۱۰۰ دلار در هر تن رسید که از جولای سال ۲۰۲۰ این قیمت بی سابقه است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از بورس فوری، وزیر اکولوژی و محیط زیست چین در پیش‌نویسی که روز پنجشنبه منتشر شده، اعلام کرده قصد دارد ۶۴ ناحیه کلیدی صنعتی کشور را در زمستان به لحاظ میزان آلایندگی و همچنین سطح تولید تحت نظر بگیرد. طبق این پیش‌نویس کارخانجات تولید فولاد در این نواحی کلیدی صنعتی کشور باید تولید خود را بر اساس سطح آلایندگی خود از ماه اکتبر تا انتهای مارس کاهش دهند.

دولت چین برنامه گسترده محدودیت تولید فولاد در زمستان را در پیش گرفته و از رشد تولید فولاد جلوگیری می‌کند. کارخانجات تولید فولاد چین امسال رشد تولید داشته‌اند و به همین دلیل آنها برای محقق کردن اهداف زیست‌محیطی دولت و کاهش آلایندگی کربنی باید ۱۸ درصد از تولید خود را کاهش دهند.

تحلیل‌گر شرکت «سینواستیل» در یادداشتی عنوان کرد کنترل شدید تولید توسط دولت چین باعث تغییر مسیر قیمت‌ها در یک شیب نزولی شده و چشم‌انداز بدبینانه کاهش شدید تقاضا را تقویت کرده است.

قیمت آتی سنگ‌آهن طی این هفته بیش از ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و روز جمعه در بازار بورس نیویورک در محدوده هر تن ۹۹ دلار معامله شد.

بانک UBS در یادداشتی برآورد کرده قیمت سنگ‌آهن در سال آینده به طور میانگین به ۸۹ دلار در هر تن خواهد رسید که این قیمت برآوردی حدود ۱۲ درصد نسبت به برآورد قبلی کمتر است.

در همین راستا قیمت سهام شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن از جمله ریوتینتو، بی اچ پی، واله و فورتسکیو با افت مواجه شده است.

با وجود این قیمت فولاد به دلیل کمبود عرضه و محدودیت‌های تولید در چین همچنان در مسیر صعودی قرار دارد چرا که کاهش تولید در چین باعث رشد تقاضای فولاد در محدوده خارج از چین خواهد شد.

در حال حاضر قیمت میلگرد در بازار نقدی در آستانه بالاترین حد خود از ماه می است هر چند که هنوز ۱۲ درصد زیر پیک قیمتی خود قرار دارد. دولت چین به صورت مکرر کارخانجات تولید فولاد کشور را وادار کرده که تولید خود را در راستای کاهش آلایندگی کربنی کم کنند.

همزمان بحران غول ساختمانی «اِوِرگرانده» چین که در مرحله ورشکستگی است، بر نگرانی های بازار افزوده که می‌تواند بر بانک‌ها و قدرت وام دهی آنها اثر منفی گذاشته و قیمت مس، آلومینیوم و روی را نزولی کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها