زعفران

«قاین» پایتخت طلای سرخ ایران و نامی جهانی در تولید زعفران به عنوان گران ترین ادویه دنیاست اما اگر پای درد و دل کشاورزان این منطقه بشینیم متوجه می شویم که آنها اوضاع مالی مناسبی ندارند و حتی در تامین حقوق چند کارگر ساده هم مانده اند؛ البته خبر عرضه زعفران قاین در بورس کالا و تاکید بر فروش این محصول با نرخی واقعی به کورسوی امیدی در دل زعفرانکاران این منطقه تبدیل شده است. یکی از کشاورزان قاینی در حالی که در حال کاشت پیاز زعفران است، به آینده امید دارد، اما نمی‌تواند از مشکلاتی که این سال‌ها زعفرانش را پرپر کرده نیز بگذرد. او می‌گوید: پیازهای کشت شده، امسال محصول نمی‌دهد و سال آینده محصول خواهد داد، اما امیدی به کیفیت مطلوب آن نداریم. وی توضیح می‌دهد هر ساله همین حوالی سال، زمین‌ها را پس از کشت پیاز زعفران آماده آبیاری می‌کنیم و بعد تیلرزنی آغاز می‌شود که این کار نیاز به چندین نفر دارد، اما وقتی قیمت طلایی که در دستمان است، کفاف تامین چند کارگر روزمزد را هم نمی‌دهد، چه باید کرد؟.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، فصل کاشت زعفران در زمین‌های کویری خراسان جنوبی آغاز شده و زعفران کاران ناامید از قیمتی که از پنج سال گذشته رشدی نداشته است، در حال کاشتن پیازهای زعفران هستند.زعفران گیاهی است نیمه گرمسیری و در نقاطی که دارای زمستان‌های ملایم و تابستان گرم و خشک باشد به خوبی می‌روید. مقاومت زعفران در مقابل سرما زیاد است و چون دوران رشد آن در پائیز و زمستان و اوایل بهار است طبیعتا در این زمان به هوای مناسب و معتدلی نیاز دارد. در دوره خواب یا استراحت گیاه (تابستان) بارندگی یا آبیاری برای آن مضر است بنابراین کشت و کار آن در مناطق گیلان و مازندران و مناطق گرم جنوب کشور رایج نیست.

زمین‌های آفتاب گیر و بدون درخت که در معرض بادهای سرد نیز نباشد مناسب ترین گزینه برای رشد زعفران است. با این وجود در برخی از روستاهای بیرجند و قائن در زیر سایه بوته‌های زرشک و درختان بادام که در تابستان کمتر آبیاری می‌شوند کاشته می‌شود.

اکنون پاییز رسیده و فصل کاشتن پیاز زعفران در زمین‌های کویری خراسان جنوبی است و کشاورزانی که به امید بنفش دیدن دوباره زمین‌هایشان با تمام مشکلات دست از کاشتن و کاشتن و کاشتن برنمی‌دارند.

مهم‌ترین مشکلات کشاورزانی که از زمان جدشان زعفران کارند تا به امروز که خود پیر شده‌اند، قیمتی است که حتی کفاف پرداخت دستمزد دو کارگر را نمی‌دهد و زمینی که بزرگ است و نمی‌توان تنها کارهای داشت و کاشت و برداشت را انجام داد و این خلاصه تمام مشکلات آنان می‌شود که آنقدر بزرگ است که رغبت را از آنان گرفته است.

زعفرانی با قیمت چند سال پیش 

یکی از کشاورزان قاینی در حالی که در حال کاشت پیاز زعفران است، به آینده امید دارد، اما نمی‌تواند از مشکلاتی که این سال‌ها زعفرانش را پرپر کرده نیز بگذرد. می‌گوید: پیازهای کشت شده، امسال محصول نمی‌دهد و سال آینده محصول خواهد داد، اما امیدی به کیفیت مطلوب آن نداریم.

وی توضیح می‌دهد هر ساله همین حوالی سال، زمین‌ها را پس از کشت پیاز زعفران آماده آبیاری می‌کنیم و بعد تیلرزنی آغاز می‌شود که این کار نیاز به چندین نفر دارد، اما وقتی قیمت طلایی که در دستمان است، کفاف تامین چند کارگر روزمزد را هم نمی‌دهد؛ چه باید کرد؟.

این کشاورز ادامه می‌دهد: هزینه کارگری تا هزینه کود و سایر عوامل هر ساله افزایش می‌یابد، اما محصول زعفران افزایش قیمتی نداشته است.

وی افزود: با این روند نه تنها سطح زیر کاشت زعفران به شدت کاهش خواهد یافت؛ بلکه جایگزینی با سایر محصولات اتفاق خواهد افتاد و جایگزین یک محصول با زعفران دیگر فرصت کاشت برای زعفران فراهم نخواهد آمد.

چرا حرفی برای گفتن نداریم

حمید میرزایی، تولیدکننده زعفران در یکی از روستاهای سرایان نیز می‌گوید: وقتی با کیفیت برتر زعفران را تولید می‌کنیم چرا حرفی برای گفتن نداریم؛ در حالی که گاهی محصولات دیگر استان‌ها حتی بیش از زعفران حرف برای گفتن در جهان دارند و این عادلانه نیست.

وی افزود: به نظر من که سال‌هاست در این حوزه فعال هستم عدم توجه شایسته به معرفی زعفران به کشورهای مختلف و یا حتی استان‌های مختلف، فصل الخطاب تمام مشکلات و کاستی‌هاست. 

گناهی نکرده‌ایم که زعفران کار شده‌ایم

وی بیان کرد: قیمت زعفران هنوز مانند پنج سال پیش است، بدون درنظر گرفتن تورم و افزایش هزینه‌های اولیه تولید و دستمزد؛ در حالی که ما نیز گناهی نداریم و گناهی نکرده‌ایم که زعفران کار شده‌ایم.

میرزایی معتقد است اکنون مسئولان متوجه عقب ماندگی زعفران شده‌اند و تلاش دارند برای  معرفی آن به جهان، برندسازی و سپس قیمت گذاری عادلانه، اما باز هم این اقدامات دیر است و حال که بسیاری از محصولات جای زعفران را گرفته و حتی زمین‌های زعفران بسیاری زیر کشت محصولات دیگری رفته و کشاورز خسته از مشکلات است، و دیگر برای این تصمیمات دیر است.

برای تأمین پیاز زعفران مشکلی وجود ندارد

عبدالرضا رضایی، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: سال گذشته ۷۰ هزار و ۱۵۵ کیلوگرم زعفران از مزارع استان برداشت شده و سطح زیر کشت زعفران در استان ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار است.

وی با بیان اینکه ۳۲ هزار و ۲۸۲ بهره بردار زعفران در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند، افزود: تولید زعفران در استان نسبت به سال گذشته کاهش نداشته است.

وی با اشاره به مشکل مطرح شده در استان، اظهار کرد: بنه یا همان پیاز زعفران به قیمت هر کیلو ۵ تا ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و برای تأمین آن مشکلی وجود ندارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه زعفران خراسان جنوبی بسته به کیفیت و نوع آن (دسته، سرگل، پوشال و نگین) بین ۷ تا ۱۲ میلیون تومان ارزش گذاری می‌شود، تصریح کرد: صادرات این محصول از مبدأ استان صورت می‌گیرد.

رضایی گفت: زرشک، زعفران و عناب؛ محصولات استراتژیک خراسان جنوبی هستند و استان رتبه دوم تولید زعفران و رتبه اول تولید زرشک و عناب را در کشور دارد و از این استان به عنوان استان طلای سرخ یاد می‌شود؛ بنابراین تمام حمایت‌های لازم در حد توان برای این محصولات صورت می‌گیرد.

مشکلات صادراتی که سودای حل شدن ندارند

غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از افزایش سطح زیرکشت زعفران در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: سطح زیر کشت زعفران در استان خراسان جنوبی  ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار است که شهرستان قاینات با پنج هزار و ۸۸ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۲۲ تن و ۷۳۸ کیلوگرم زعفران، رتبه نخست تولید این محصول را دارد.

وی اظهار کرد: خراسان جنوبی رتبه نخست کیفیت زعفران و رتبه دوم تولید این محصول در کشور را دارد که در حال حاضر ۳۲ هزار و ۲۸۲ بهره‌بردار زعفران در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند که خرده‌مالکی مشکل عمده استان در این حوزه محسوب می‌شود.

قوسی بیان کرد: در سال گذشته ۷۰ هزار و ۱۵۵ کیلوگرم زعفران خشک از مزارع استان برداشت شد که با توجه به کیفیت و نوع جمع‌آوری محصول از کیلویی هفت میلیون تومان تا ۱۲ میلیون تومان به فروش رسید.

وی در مورد صادرات زعفران نیز بیان کرد: صادرات این محصول از مبدا استان صورت می‌گیرد، اما تعرفه‌های بالای صادراتی سبب شده بازار کشورهای پرمصرف مانند هندوستان در اختیار کشورهای دیگر قرار بگیرد؛ قیمت پایین زعفران به تناسب افزایش قیمت سایر کالاها و محصولات سبب کاهش انگیزه کشاورزان می‌شود.

قوسی ادامه داد: همچنین با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ خرید و فروش این محصول با ارزش، دچار نوسان و مشکلاتی شده و صادرات نیز با سخت‌گیری و به کندی انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در ارتباط با فرآوری محصول زعفران در استان گفت: سالانه حدود ۳۰۰ کیلوگرم قرص زعفران، ۲ تن و ۲۰۰ کیلوگرم پودر، ۲ تن عصاره و بیش از سه هزار لیتر نوشیدنی زعفران در خراسان جنوبی تولید می‌شود، اما در زمینه فرآوری این محصول هنوز عقب‌ماندگی‌های زیادی داریم.

قوسی بیان کرد: این استان ظرفیت‌های بی شماری در حوزه کشاورزی و محصولات مهم در کشور دارد که هرچه حمایت از آن صورت گیرد باز هم کم است؛ بنابراین توصیه می شود دولت جدید به این محصولات توجه بیشتری داشته باشد. 

زعفران قاینات بر تابلوی بورس می‌درخشد

سلمان اسحاقی، نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش گفت: امروز شرایط به گونه‌ای ساماندهی شده که هر سرمایه گذار و هر شرکتی که قرار است از زعفران قاینات استفاده کند باید مستقیم وارد بورس شود و زعفران اصل قاینات را دریافت کند.

وی ادامه داد: این فرآیند بسیار سخت بود و مذاکرات طولانی در این زمینه انجام شد تا بتوانیم شاهد نام زعفران قاینات بر روی تابلوی بورس باشیم و با این اتفاق خوب شاهد هستیم که از هرگونه فروش تقلبی زعفران جلوگیری می‌شود.

وی افزود: این امر در واقع دروازه قیمت گذاری اصولی و براساس زحمت کشاورز را گشوده تا از هرگونه رانت و فساد معاملات جلوگیری شود چراکه در این سال‌ها زعفران خراسان جنوبی از این امر بسیار رنج برده است.

تسهیلات قرض الحسنه ارزان قیمت برای زعفران کاران 

بزرگی، مدیر عامل گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز در جمع خبرنگاران  اظهار کرد: از زعفران کاران استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی با ارائه تسهیلات قرض الحسنه حمایت می‌شود.

وی با اشاره به ماموریت این گروه در خصوص حضور مؤثر در عرصه‌ اقتصاد ملی، گفت: در راستای کمک به زنجیره تولید زعفران در دو استان خراسان جنوبی و خراسان رضوی به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان این محصول راهبردی، از زعفران کاران خرده مالک با ارائه تسهیلات قرض الحسنه حمایت خواهد شد.

مدیر عامل گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بیان کرد: سقف این تسهیلات ۵۰ میلیون تومان و با کارمزد ۴ درصد خواهد بود و دریافت این تسهیلات قرض الحسنه نیاز به ضامن ندارد.

بزرگی با بیان اینکه تسهیلات با همکاری صندوق کارآفرینی امید ارائه خواهد شد، تصریح کرد: زعفران کاران می‌توانند با مراجعه به سامانه www.satkaz.ir از نحوه دریافت این تسهیلات مطلع شوند.

وی یادآور شد: زعفران کاران با ارائه زعفران خود به انبار بورس کالا و اخذ گواهی سپرده کالایی زعفران، امکان دریافت این تسهیلات را خواهند داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها