قرارداد بلندمدت

از چهارشنبه گذشته طرح ویژه وزارت صمت در جهت مدیریت هوشمند بازار و اطمینان خاطر تولیدکنندگان با انعقاد قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالا آغاز شد که در این روز با استقبال مصرف کنندگان، ۱۷۵ هزار تن شمش فولاد شرکت های جهان فولاد سیرجان، چادرملو و فولاد کاوه جنوب کیش  در قالب ۲۷ قرارداد و ۱۲۰ تن مس کاتد شرکت ملی مس در قالب ۶ قرارداد ۲۰ تنی دادوستد شد؛ «کالاخبر» در خصوص بررسی آغاز این طرح و کارکردهای قرارداد کشف پریمیوم با محمد آزاد کارشناس بازار سرمایه گفت و گو کرده است که در ادامه می خوانید.

*مزایای طرح وزارت صمت در قالب قرارداد کشف پریمیوم در بورس کالا چیست؟

به گزارش «کالاخبر»؛ از جمله مهمترین مزیتی که برای این طرح می توان قائل بود این است که با ایجاد شفافیت در مشخصات طرفین معامله به ویژه در سمت تقاضا، دست دلالان و سفته بازان از بازار هر یک از محصولات موضوع قراردادهای مذکور، کوتاه خواهد شد.

از منظر شرکت های تولید کننده، برنامه ریزی مطمئن تر برای تولید و اطمینان خاطر از تامین مواد اولیه مورد نیاز مهمترین کارکرد این نوع قراردادها است. تامین به موقع و به میزان کافی مواد اولیه به عنوان یکی از مولفه های اصلی در تولید و از طریق جلوگیری از تعطیلی و یا توقف هر چند موقت خطوط تولید و رفع معضلات و هزینه های تحمیلی ناشی از آن، برای تولید کننده از اهمیت به سزایی برخوردار است که جزو کارکردهای این قراردادها می باشد. در سوی دیگر فروشنده نیز برنامه ریزی بهتر و دقیق تری در جهت پیش بینی تولید و فروش خواهد داشت و به طور کلی پیش بینی بازار برای تولیدکننده و مصرف کننده به مراتب آسان تر می شود.

همچنین شرایط منعطف این قرارداد در نحوه تسویه مبلغ کل و اینکه در ابتدا تنها نیاز به پرداخت مبلغی به عنوان ودیعه است از جمله نقاط مثبت این ابزار در مقایسه با قراردادهای سلف است تا طرفین (به ویژه خریدار) با کمترین هزینه ممکن بتوانند اقدام به پوشش ریسک نمایند.

*قرارداد بلندمدت کشف پرمیوم چه کارکردی دارد و آیا صنایع از ان استقبال می کنند؟

با توجه به ویژگی هایی که برای این نوع قراردادها تعریف شده است  کارکرد این ابزار را می توان به عنوان یک قرارداد برای ایجاد اطمینان در آینده در نظر گرفت زیرا قیمت به نرخ روز تحویل خواهد بود ولی در خصوص خرید و تحویل کالای موضوع قرارداد برای هر دو طرف خریدار و فروشنده تعهد ایجاد می نماید.

در این زمینه پیش بینی می شود صنایع مختلف و شرکت ها از این ابزار استفبال خواهند کرد به این دلیل که مهمترین تاثیر مثبت آن به طور کلی کمک به مدیریت سرمایه در گردش شرکت ها و اطمینان خاطر نسبت به روند تولید است.

*به نظر می رسد در این روش، دغدغه تولیدکنندگان از نوسان شدید قیمتی یا نرسیدن مواد اولیه به تولیدکننده پایین دست آن هم به دور از قیمت گذاری دستوری برطرف می شود، نظر شما در این باره چیست؟

در واقع از نظر شخصی بنده، کشف پریمیوم به نوعی یک قرارداد آتی مقداری است. به طوریکه تولید کننده در خصوص تامین مواد اولیه مورد نیاز و فروشنده در مورد فروش میزان مشخصی از محصول خود اطمینان می یابند و این امر قطعا در برنامه ریزی های تولید و همچنین مدیریت سرمایه در گردش هر دو طرف (خریدار و فروشنده) تاثیر مثبت داشته و از این جهت موثر است.

در مورد قیمت دستوری نیز با توجه به نحوه محاسبه قیمت تسویه در قراردادهای مذکور، قیمت مبنا به علاوه پریمیوم، قیمت مبنا از حاصل ضرب نرخ های جهانی (به عنوان مثال بورس لندن) در نرخ ارز داخلی تعیین می شود. از سه متغیر مذکور، پریمیوم و نرخ های جهانی براساس ساز و کار بازار آزاد تعیین می شود و متغیر سوم یعنی نرخ ارز به کار رفته در این فرمول نیز به سیاست های کلان در خصوص نرخ ارز برمی گردد. در این زمینه، مساله قیمت گذاری دستوری که به بحث روز خیلی از محافل مالی و اقتصادی کشور تبدیل شده، بیشتر از اینکه نیازمند ارائه راهکار و ابزار باشد مستلزم خواست واقعی مسوولان است.

*آیا قرارداد کشف پریمیوم می تواند به جهش تولید کمک کند؟

این طرح با توجه به اطمینانی که برای فروشنده در فروش محصولات و برای خریدار تامین مواد اولیه را ایجاد می نماید برنامه ریزی و پیش بینی را برای هر دو طرف ممکن می سازد لذا هر دو طرف معامله با اطمینان بیشتری می توانند به سمت بهینه سازی استفاده از ظرفیت های اسمی و واقعی موجود و یا اجرای طرحهای توسعه ای خود گام بردارند.

*با توجه به عرضه کالاها در قالب قرارداد کشف پریمیوم، روند صادرات شرکت ها چگونه می شود؟

با توجه به اینکه شفاف سازی و قطع دست دلالان و سفته بازان از بازار، کارکرد اصلی این ابزار خواهد بود، لذا شفاف سازی نه تنها در مشخصات خریدار و فروشنده اتفاق می افتد بلکه به لحاظ مقداری نیز نیاز واقعی بازار داخل مشخص خواهد شد.

اگرچه این مساله به خودی خود با پیچیدگی هایی همراه می باشد ولی در صورت شناسایی و برآورد معقول از میزان تقاضا و عرضه، برنامه ریزی برای حل مازاد مشخص شده اعم از تقاضا یا عرضه، دقیقتر و زودتر رخ خواهد داد. به علاوه طبق اعلام وزارت صنعت اگر محصولات عرضه شده به فروش نرسد و در بازار داخل در قالب قراردادهای کشف پریمیوم معامله نشود، سهمیه صادراتی شرکت ها در ماه های عرضه شده لحاظ خواهند شد و لذا امکان برنامه ریزی صادراتی را برای شرکت ها از هم اکنون فراهم خواهد کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها