• ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
  • کد خبر: 67123
لوله مسی

افزایش اشتغال در آمریکا و تقویت شاخص دلار منجر به افت قیمت کامودیتی‌ها شد به طوری که قیمت هر تن مس تحویل ماه مارس در بورس کالای نیویورک در معاملات روز جمعه افت ۵ درصدی نسبت به جمعه هفته گذشته داشته است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از بااقتصاد، قیمت مس در آخرین جلسه معاملاتی هفته بورس کالای نیویورک در نتیجه تقویت شاخص دلار آمریکا بعد از انتشار داده‌های اشتغال با افت مواجه شد.

انتشار داده‌های اشتغال در آمریکا کل بازارها را تحت تاثیر قرار داد چرا که این موضوع نشانه‌ای از احتمال اتخاذ سیاست انقباض پولی توسط فدرال رزرو آمریکا در آینده نزدیک می‌باشد. تقویت شاخص دلار آمریکا تقاضای کامودیتی‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد و به همین دلیل سرمایه‌گذاران این حوزه از خرید بیشتر کالاهای اساسی عقب‌نشینی کردند.

قیمت هر تن قرارداد خرید مس برای تحویل ماه مارس در معاملات روز جمعه بورس کامکس آمریکا با افت ۵ درصدی نسبت به هفته گذشته مواجه شد و به ۹۴۳۵ دلار رسید.

طبق گفته تحلیل‌گران با وجود اخباری مانند گونه جدید ویروس کرونا، کاهش رشد اقتصادی در چین و همچنین سیاست انقباضی فدرال رزرو آمریکا اما مس و سایر فلزات اساسی همچنان تاب‌آوری خوبی دارند و در برابر این فاکتورهای اقتصادی خلاف جریان مقاومت کرده‌اند.

طبق آمارهای هفتگی منتشر شده موجودی انبارهای مس بورس کالای شانگهای چین در یک هفته اخیر افت ۱۳.۷ درصدی را تجربه کرده و به ۳۶ هزار و ۱۱۰ تن رسیده است. این در حالیست که ذخایر مس بورس فلزات لندن اکنون حدود ۷۸ هزار و ۳۵۰ تن است که حدود یک سوم موجودی آگوست سال ۲۰۲۱ است.

شرکت چینی MMG در گزارشی روز جمعه اعلام کرد که تولید مس خود را در معدن «لاس بامباس» پرو به دلیل عدم توافق با سازمان‌های داخلی کشور پرو از میانه ماه دسامبر تعطیل خواهد کرد. این معدن سالانه ۴۰۰ هزار تن مس تولید می‌کرد که معادل ۲ درصد کل تولید جهانی مس است.

معدن «لاس بامباس» پرو که چهارمین معدن مس بزرگ کشور پرو و نهمین معدن بزرگ تولید مس دنیا محسوب می‌شود، از زمان افزایش تولید خود در سال ۲۰۱۶ – ۲۰۱۵ با اعتصابات و تظاهرات کارگری و همچنین مسدود کردن جاده‌های منتهی به این معدن توسط کارگران روبرو بوده است به طوری که تولید مس در این معدن با اختلال جدی مواجه شده است. بعد از ماه‌ها اعتصاب کارگران این معدن مقامات شرکت از عدم توافق با کارگران خبر دادند چرا که از منظر مقامات این شرکت درخواست کارگران این معدن بیش از توان این شرکت بوده است.

طبق گزارش »کمیسیون دولتی مس شیلی» معدن کودلکوی شیلی بزرگترین معدن مس دنیا در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت نزدیک به ۱۰ درصدی تولید داشته و کل تولید ماه اکتبر این معدن به ۱۴۴ هزار و ۱۰۰ تن رسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها