مس

سقوط قیمت مس در هفته‌های اخیر از مهم‌ترین خبرهایی است که این روزها در رسانه‌های دنیا منتشر می‌شود. بازاری که چند ماه قبل یکی از بالاترین نرخ رشد قیمت را داشت، درنتیجه تحولات ناشی از سیاست‌های چین و شناسایی سویه جدید کرونا در دنیا، تغییر مسیر داده و حال روند کاهشی در پیش گرفته است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ طبق گزارش‌ها، کاهش تقاضای مس توسط چین یکی از دلایل مهم برای کاهش قیمت این فلز ارزشمند صنعتی است. چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس در دنیاست، ولی پیش‌بینی می‌شود با توجه به اوج‌گیری دوباره همه‌گیری کرونا فعالیت‌های ساختمانی و زیرساختی در این کشور کاهش یابد و به دنبال آن بستر برای افت تقاضا فراهم شود. البته اوج‌گیری سویه جدید کرونا، نه‌تنها باعث کاهش فعالیت‌های ساختمانی و زیرساختی در چین می‌شود، بلکه اجرای طرح‌های زیرساختی در دیگر کشورهای دنیا را نیز به تأخیر می‌اندازد که خود عاملی مهم در سقوط قیمتی کنونی در بازار است.

قیمت به ۸۵۰۰ دلار می‌رسد

رویترز در این مورد نوشت: فلزی که در اواسط سال جاری ارزشی بیش از ۱۰ هزار دلار به ازای هر تن به دست آورده بود؛ در روزهای اولیه ماه دسامبر با قیمت ۹ هزار و ۵۰۰ دلار مبادله شد و در قراردادهای آتی برای تحویل در انتهای دسامبر قیمت هر تن مس برابر با ۹ هزار و ۱۰۰ دلار اعلام شده است. انتظار می‌رود روند کاهش قیمت‌ها در این بازار ادامه داشته باشد و این مسئله برای فعالان صنعت مس به معنای کاهش درآمد و کاهش سودآوری است. پیش‌بینی‌ها از رسیدن قیمت هر تن مس به کمتر از ۸ هزار و ۵۰۰ دلار در فصل اول سال بعد حکایت دارد.

بازار با مازاد عرضه روبرو می‌شود

از طرف دیگر بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده مس که در کشور شیلی فعالیت می‌کند، اخیراً، اعلام کرده که تا سال ۲۰۲۴ بازار مس با مازاد عرضه روبرو خواهد بود. مازاد عرضه در این بازار می‌تواند چالش‌های زیادی را برای صنعت مس ایجاد کند و اقتصاد را به سمت بحران‌های تازه هدایت کند.

در این گزارش آمده است: «در سال ۲۰۲۲ روند کاهش قیمت مس در دنیا ادامه خواهد داشت و قیمت هر تن مس در فصل اول سال ۲۰۲۲ بالغ‌بر ۹ درصد نسبت به فصل آخر امسال پایین‌تر خواهد بود. اصلی‌ترین دلیل این مسئله وجود مازاد عرضه در بازار است که ریشه در کاهش تقاضا نسبت به برآوردهای قبلی دارد.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها