سازمان بورس

فاز نخست طرح توثیق الکترونیک هوشمند دارایی‌ها ظهر امروز چهارشنبه ۵ مرداد با حضور دادستان کل کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون راهبردی قوه قضائیه و رؤسای بانک‌های عامل (ملی، رسالت، مهر ایران) و به میزبانی سازمان بورس و اوراق بهادار و سپرده‌گذاری مرکزی آغاز به کار کرد.

به گزارش کالاخبر به نقل از سنا، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در آیین رونمایی از سامانه «ستاره» با تقدیر از عملکرد و پیگیری سازمان بورس و اوراق بهادار در رونمایی از سامانه ستاره و برداشتن نخستین گام برای راه اندازی سیستم توثیق سهام اظهار کرد: هر چند که در حال حاضر تنها سه بانک (ملی، رسالت و مهر ایران) توانایی ارائه تسهیلات از طریق توثیق سهام را دارند، اما در ماه های آینده کل شبکه بانکی کشور از طریق این سامانه می توانند خدمات پرداخت تسهیلات را به مردم ارائه دهند.

وی گفته بود: سیم کارت، طلا، خودرو و دیگر دارایی ها در آینده نزدیک می توانند با اضافه شدن به این سامانه اعتبار شخص را برای وثیقه گذاری و همچنین اعتبار سنجی بالا ببرند که به شکل واقعی از کار مردم گره گشایی صورت بگیرد.

ملی، رسالت و مهر ایران بانک هایی هستند که در سامانه توثیق سهام حضور دارند و متقاضیان حقیقی و حقوقی می توانند برای دریافت تسهیلات از این طریق اقدام کنند. 

براین اساس، تنها شرط این است که فرد در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت شده باشد. در واقع فرابندی که شرکت سپرده گذاری مرکزی درنظر گرفته این است که سهامدار به اپلیکیشن های بانکی با شعب بانکی مراجعه و درخواست توثیق سهام خود را ارائه دهد. پس از این فرد از طریق سامانه سجام احراز هویت می شود.

متقاضیان پس از طی این فرایند، شرکت سپرده گذاری مرکزی دارایی قابل وثیقه متقاضی را به بانک اعلام می کند و بانک هم در اپلیکیشن به سهامدار نشان می دهد. پس از آن سهامدار می تواند نمادهایی که قصد توثیق آنها را دارد انتخاب و تایید کند.

در واقع سپرده گذاری درخواستی که از سمت بانک آمده را به سهامدار نمایش می دهد و پس از احراز هویت دوباره درخواست متقاضی ثبت شده و فرایند توثیق بعد از اعمال معاملات صورت می گیرد. اگر این فرایند موفقیت آمیز باشد؛ بانک تسهیلات را پرداخت خواهد کرد.

برنامه مهم سازمان بورس و اوراق بهادار

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس هم در آیین رونمایی از سامانه «ستاره» اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم سازمان بورس و اوراق بهادار این است تا جایی که ممکن است با بهره‌گیری از بستر الکترونیک، خدمات در بازار سرمایه را در اختیار سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه گذاران خرد قرار دهد.

رییس سازمان بورس با اشاره به گام هایی که در این راستا توسط سازمان بورس با همکاری سپرده گذاری مرکزی و مدیریت فناوری برداشته شده، تصریح کرد: پرداخت سود نقدی از طریق سجام به صورت متمرکز که بار سنگینی را از دوش سهامداران خرد برداشته است، از جمله این موارد است.

او ادامه داد: با این اقدام، سود نقدی سهامداران به صورت الکترونیک و متمرکز به حساب انها واریز می شود.

عشقی، توثیق الکترونیک و هوشمند انواع دارایی های مالی را اقدام دیگر برشمرد که از سال گذشته آغاز شد و عنوان کرد: از امروز به صورت رسمی افراد می توانند از این سامانه استفاده کنند که این سامانه در سیستم بانکی نیز از امروز عملیاتی می شود.

او با اشاره به اهمیت سامانه توثیق الکترونیک هوشمند «ستاره» خاطرنشان کرد: سهامداران به ویژه سهامداران خرد می توانند با بهره‌گیری از این سامانه، نیاز به نقدینگی فوری خود را بدون اینکه مجبور به فروش سهام یا دارایی خود شوند، مرتفع کنند. به بیانی دیگر، از طریق این سامانه امکان دریافت وام کوتاه مدت میسر شده و پس از اتمام بازپرداخت وام، این وثیقه به صورت الکترونیک آزاد خواهد شد.

عشقی ادامه داد: اگرچه امکان وثیقه گذاری نیز پیشتر فراهم بوده، اما این امکان در ارقام و اعداد بالا و توسط اشخاص حقوقی و با روال سنتی و دستی بوده و اکنون امکان وثیقه گذاری سهام و دارایی ها به صورت الکترونیک و در مقادیر پایین نیز فراهم شده است.

رییس سازمان بورس کارکرد دیگر این سامانه را در دستگاه قضایی برشمرد و ادامه داد: اکنون امکان بهره‌گیری این سامانه در دستگاه قضایی فراهم شده که توثیق هوشمند در عرض چند دقیقه امکان پذیر شود، اقدامی که پیشتر چند روز زمان می برد.

با رونمایی از این طرح در گام نخست، مردم می‌توانند از سهام خود در بازار سرمایه به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات و ضمانت نامه بانکی استفاده کنند.

همچنین در گام‌های بعدی پذیرش سایر دارایی ها نظیر سکه، اندوخته بیمه‌عمر، گواهی کسر از حقوق و ... برای انجام اموری که نیاز به وثیقه‌گذاری وجود دارد، به این سامانه افزوده میشود.

ضرورت توجه به نوسان بورس برای وثیقه‌گذاری سهام

دادستان کل کشور با درخواست از سازمان بورس و اوراق بهادار برای اتصال سامانه وثیقه‌گذاری الکترونیک به قوه قضاییه، گفت: برای استفاده از سهام به عنوان وثیقه، باید به نوسان‌های بورس توجه کنیم.

محمد جعفر منتظری نیز در این مراسم با اشاره به اینکه درخواستی که از سازمان بورس و اوراق بهادار داریم این است که این سامانه را به قوه قضاییه متصل کند که رصد و دسترسی به اطلاعات متقاضیان توثیق سرمایه و سهام فراهم شود، افزود: قوه قضاییه در راستای توسعه این سامانه از هیچ همکاری‌ای کوتاهی نخواهد کرد.

منتظری اظهار کرد: اگر سهامداری چه حقیقی و چه حقوقی قصد وثیقه‌گذاری نزد شخص دیگری را داشته باشد، می‌تواند طی مراحلی و تحت نظارت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سهام خود را به‌عنوان وجه‌الضمان نزد شخص دیگری که می‌تواند حقیقی یا حقوقی باشد، توثیق کند.

دادستان کل کشور گفت: این موضوع درباره دریافت وام از بانک‌های عامل (ملی، رسالت، مهر ایران) هم امکان‌پذیر است و سهامداران با توجه به مراحل تعریف شده در این بانک‌ها هم می‌توانند با توثیق از دریافت تسهیلات بهره ببرند.

وی خاطرنشان کرد: به نوسان بورس هم در این زمینه باید توجه کنیم که این نوسانات معادل ٥٠ درصد باشد یا بیشتر که به محض کسب نتیجه آن را به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

منتظری گفت: در مسئله توقیق سهام احتمالا لازم به وجود سند نیست بلکه از خودرو و طلا می توان استفاده کرد، هر آنچه که مالکیت داشته باشد و قاضی بتواند حق طرف را تامین کند استفاده خواهیم کرد.

خدمات نوین بازار سرمایه با توثیق الکترونیک

در همین حال محمد باغستانی، مدیرعامل سمات هم اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور سرویس هوشمند توثیق الکترونیک توسط سپرده‌گذاری مرکزی با همراهی وزارت اقتصاد، سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، تعریف و پیاده سازی شده است.

وی با اعلام این که با بهرمندی از نیروهای متخصص در سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و همراهی وزارت اقتصاد، قوه‌ قضائیه، سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی توانستیم این خدمت نوین را در جهت سهولت کار شهروندان ارائه کنیم، گفت: در طی یک سال توسعه این پروژه با تلاش متخصصین فناوری اطلاعات، بستر لازم جهت ارتباط سیستم‌های سپرده‌گذاری با ارکان مختلف به صورت کاملا مکانیزه برقرار شد که سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف می‌توانند با دریافت این سرویس و توسعه محصول ها خود به صورت آنلاین، اقدام به ثبت آنی درخواست توثیق سهام متقاضیان و ارائه خدمت به صورت لحظه ای کنند.

مدیرعامل سمات تصریح کرد: سرویس توثیق هوشمند در نخستین فاز انتشار، با همکاری بانک مرکزی در اختیار بانک‌های «ملی، مهر و رسالت» قرار گرفت که به موجب تفاهم نامه بین بانک‌های عامل می توانند با انجام فرایند توثیق سهام متقاضیان به صورت آنلاین، خدمات اعتبارسنجی و وام دهی به مشتریان خود را تسهیل و تسریع بخشند.

باغستانی با بیان این که با پیاده سازی این سرویس با تلاش و همراهی متخصصین قوه قضاییه، امکان استعلام و انجام فرایند توثیق سهام متقاضیان برقرار شده گفت: بر اساس تفاهم صورت گرفته فی ما بین قوه قضائیه و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی متقاضیان می توانند درخواست ارائه وثیقه از محل سرمایه موجود در بورس را به صورت آنلاین اعلام کنند و بدون انجام فرایند فروش سهام، دارایی سهمی خود را بر اساس ارزش روز به عنوان ضمانت نزد قوه قضاییه قرار دهند که همه این فرایند به صورت آنی و در بستری امن بین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و قوه قضاییه انجام می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: در سال های گذشته توثیق سهام به صورت سنتی، کاغذی و بسیار زمان بر بود که این موارد از دلایل مهم برای عدم استقبال سهامداران از این مزیت بود و به همین دلیل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از سال گذشته توثیق مکانیزه سهام عدالت را با همکاری چند بانک آغاز کرد و تا امروز حدود ۳۰۰ هزار نفر از سهامداران موفق شده اند از این مزیت استفاده کنند و همچنین در مجموع ۶ هزار نفر به صورت مکانیزه رفع توثیق را انجام داده اند.

مدیرعامل سمات در خصوص مزیت های توثیق الکترونیک نیز گفت: باید به این نکته مهم هم اشاره کرد که توثیق الکترونیک سهام برای دریافت وام از سیستم بانکی به یک عدالت سراسری برای مردم در سراسر کشور منجر می شود به طوری که بر خلاف گذشته که دریافت وام از این طریق شامل صرف زمان و هزینه زیادی برای مردم بود، با الکترونیکی شدن این فرایند همه مردم می توانند از سراسر ایران به صورت آنلاین و همگانی از این سرویس با استفاده از بسترهای الکترونیک براحتی استفاده کنند.

مردم برای دریافت سرویس توثیق الکترونیک سهام برای دریافت وام از سیستم بانکی می بایست در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت کنند که در کنار ده ها خدمت آنلاین که از طریق درگاه ذینفعان بازار سرمایه دریافت می کنند بتوانند از سرویس توثیق الکترونیک سهام برای دریافت وام از سیستم بانکی برخوردار شوند.

در مراسم رونمایی از سامانه ستاره علاوه بر وزیر اقتصاد و دارایی، دادستان کل کشور، معاون راهبردی قوه قضائیه و رؤسای بانک های عامل و جمعی از فعالان بازار سرمایه نیز حضور داشتند

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها