• ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
  • کد خبر: 67985
اقتصاد چین

مشکلات بدهی یک توسعه‌دهنده املاک بزرگ چینی اکنون به بخش فولاد که شریان اصلی موتور صنعتی این کشور است سرایت کرده و به سایر بخش‌های حیاتی دومین اقتصاد بزرگ جهان نیز نفوذ می‌کند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از رویترز، گسترش بحران ترازنامه در شرکت‌های املاک و مستغلات هشداری برای سیاست‌گذاران است. نوسان در دارایی صنعت فولاد می‌تواند عواقب قابل‌توجهی برای اقتصاد چین داشته باشد زیرا سیمان، شیشه و لوازم‌ خانگی نیز در برابر کاهش تقاضا آسیب‌پذیر هستند.

در حال حاضر، به دلیل کاهش تقاضای فعالیت‌های ساختمانی که بیش از نیمی از مصرف فلز را تشکیل می‌دهند، قیمت فولاد نسبت به بالاترین رکورد خود در اوایل سال جاری کاهش یافته و قیمت سهام فولادسازان نیز آسیب دیده است.

حساسیت شدید فولاد به افت و خیزها در ساخت‌وساز و تولید، آن را به زنگ خطری برای اقتصاد چین تبدیل می‌کند که از سه ماهه دوم شروع به کاهش کرده است. شرکت‌های فولادی نیز کارفرمایان بزرگی هستند که از زنجیره تامین گسترده‌ای پشتیبانی می‌کنند.

یک تاجر فولاد مستقر در پکن گفت: «همچنان بلاتکلیفی بازار املاک و مستغلات در سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت و انتظار نمی‌رود این وضعیت ۶ تا ۱۲ ماه دیگر کاملا معکوس شود».

شروع ساخت‌وسازهای جدید بر اساس سطح زمین نسبت به یک سال قبل از ماه جولای (طولانی‌ترین دوره کاهش از سال ۲۰۱۵) کاهش یافته و کاهش رشد در بخش املاک و مستغلات، تولید ماهانه فولاد خام چین را از سپتامبر تاکنون بیش از ۲۰ درصد کاهش داده است.

در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱، بازار املاک ضربه بیشتری خورد و انتظار می‌رود تقاضا برای خانه در سال ۲۰۲۲ کاهش بیشتری پیدا کند.

صنعت فولاد بهترین عملکرد در کل اقتصاد چین در سه فصل اول سال ۲۰۲۱ را ارائه کرد، به‌طوری‌که ۲۸ کارخانه بزرگ فهرست شده چین بیش از ۱۰۶ میلیارد یوان (۱۶.۶۱ میلیارد دلار) سود خالص کسب کردند که ۱۷۴ درصد نسبت به سال قبل و ۱۲۹ درصد افزایش بیشتر نسبت به قبل از همه‌گیری سال ۲۰۱۹ داشت.

بخش‌های مرتبط با املاک بزرگترین مشارکت‌کننده در اقتصاد چین هستند که ۲۸ درصد از تولید ناخالص داخلی را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده‌اند و نسبت به اوج اخیر ۳۵ درصدی در سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است.

یک مشاور دولتی صنعت پیش‌بینی کرد که تقاضای فولاد چین در سال ۲۰۲۲ به دنبال کاهش ۴.۷ درصدی در سال جاری ۰.۷ درصد کاهش خواهد یافت.

فردریک نویمن، رئیس تحقیقات اقتصاد آسیایی در بانک HSBC گفت: «ساخت‌وساز ملک، بیش از ۲ دهه است که موتور اقتصاد چین محسوب می‌شود و با توجه به اینکه فعالیت ساختمانی احتمالا برای مدتی در رکود باقی خواهد ماند رشد نیز پایین می‌آید.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها