• ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
  • کد خبر: 68582
نفت

قیمت نفت روز جمعه کاهش یافت اما در سال ۲۰۲۱ تحت تاثیر احیای اقتصادی از رکود پاندمی کووید ۱۹ و محدودیتهای تولیدکننده و با وجود افزایش موارد ابتلا به رکورد بالا در سطح جهانی، بزرگترین رشد سالانه را از سال ۲۰۱۶ به این طرف به ثبت رساند.

به گزارش «کالاخبر» قیمتهای نفت پس از چند روز متوالی افزایش، روز جمعه تحت تاثیر افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در سراسر جهان از استرالیا گرفته تا آمریکا که ناشی از شیوع نوع بسیار مسری اُمیکرون است، کاهش پیدا کردند.

بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۷۵ سنت معادل ۲.۲ درصد کاهش، در ۷۷ دلار و ۷۸ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۷۸ سنت معادل ۲.۳۱ درصد کاهش، در ۷۵ دلار و ۲۱ سنت در هر بشکه بسته شد.

نفت برنت سال ۲۰۲۱ را با ۵۰.۵ درصد افزایش به پایان برد که بزرگترین رشد قیمت از سال ۲۰۱۶ بود، در حالی که وست تگزاس اینترمدیت ۵۵.۵ درصد رشد داشت که قویترین عملکرد این شاخص از سال ۲۰۰۹ بود که طی آن سال بیش از ۷۰ درصد صعود کرده بود.

هر دو شاخص در ماه اکتبر به بالاترین قیمت سال ۲۰۲۱ صعود کرده بودند و نفت برنت به ۸۶ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسیده بود که بالاترین رکورد از سال ۲۰۱۸ بود و وست تگزاس اینترمدیت به ۸۵ دلار و ۴۱ سنت در هر بشکه افزایش یافته بود که بالاترین حد از سال ۲۰۱۴ بود.

انتظار می رود قیمتهای جهانی نفت سال آینده که تقاضا برای سوخت جهت بهبود بیشتری پیدا می کند، به سطح بالاتری صعود کنند.

کارشناسان سلامت آمریکا به شهروندان آمریکایی هشدار دادند برای تشدید گسترش بیماری در هفته‌های آینده آماده شوند و نرخ ابتلا احتمالا پس از تعطیلات سال نو و بازگشایی مدارس پس از تعطیلات زمستانی افزایش پیدا خواهد کرد.

در نظرسنجی رویترز از ۳۵ اقتصاددان و تحلیلگر، میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال میلادی جاری ۷۳ دلار و ۵۷ سنت پیش بینی شد که حدود دو درصد کمتر از پیش بینی ۷۵ دلار و ۳۳ سنت در نوامبر بود. این نخستین کاهش پیش بینی قیمت سال ۲۰۲۲ از نظرسنجی اوت رویترز بود.

کاهش اختلالات تولید در نیجریه و اکوادور اوایل هفته گذشته قیمتهای نفت را تحت فشار کاهشی قرار داده بود.

منابع آگاه اظهار کردند: در شرایطی که نفت نزدیک ۸۰ دلار مانده است، اوپک و متحدانش شامل روسیه احتمالا سیاست افزایش تدریجی عرضه را ادامه داده و افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز را برای فوریه تصویب می کنند.

گزارش روز جمعه شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شرکتهای انرژی آمریکایی تحت تاثیر بهبود قیمتها، برای هفدهمین ماه متوالی به شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی اضافه کردند. شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی در هفته منتهی به ۳۱ دسامبر تغییری نداشت و ۵۸۶ حلقه بود. اما در دسامبر شمار دکلها ۱۷ حلقه افزایش یافت و در سه ماهه چهارم ۶۵ حلقه افزایش داشت که پنجمین رشد سه ماهه متوالی بود. شمار دکلهای حفاری برای کل سال ۲۳۵ حلقه افزایش یافتند در حالی که در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۵۴ حلقه و در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۷۸ حلقه کاهش داشتند.

بر اساس گزارش رویترز، با وجود این که شمار دکلها برای هفدمین ماه متوالی افزایش یافت اما تحلیلگران اظهار کردند همچنان انتظار می رود تولید نفت آمریکا کاهش پیدا کند زیرا شرکتهای انرژی به بازدهی و افزایش سود سرمایه گذاران به جای افزایش تولید متمرکز مانده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها