• ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
  • کد خبر: 67828
نفت

قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر افزایش موارد ابتلا به واریانت اُمیکرون با کاهش هفتگی روبرو شد.

به گزارش «کالاخبر»؛ بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۵۰ سنت معادل دو درصد کاهش، در ۷۳ دلار و ۵۲ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۵۲ سنت معادل ۲.۱ درصد کاهش، در ۷۰ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه بسته شد. برنت ۲.۶ درصد کاهش هفتگی و وست تگزاس اینترمدیت ۱.۳ درصد کاهش هفتگی به ثبت رساند.

باب یاوگر، مدیر معاملات انرژی شرکت میزوهو در نیویورک گفت: نگرانیهایی نسبت به کووید وجود دارد که رفع نمی شوند و این دیدگاه که پاندمی می تواند روی تقاضا تاثیر منفی بگذارد، بازار را تحت فشار قرار داده است.

در دانمارک، آفریقای جنوبی و انگلیس شمار موارد ابتلا به اُمیکرون، هر دو روز دو برابر می شود. مت فردریکسن، نخست وزیر دانمارک روز پنج شنبه هشدار داد دولت ممکن است محدودیتهای بیشتری برای مقابله با شیوع ویروس کرونا وضع کند. در آمریکا شیوع سریع اُمیکرون باعث شده است بعضی از شرکتها، برنامه های بازگشت کارمندان به محل کار را به تعویق بیاندازند.

واندانا هری، تحلیلگر انرژی شرکت "واندا اینسایتس" در این باره گفت: پیامهای احتیاط و هشدار درباره وخیم شدن موج شیوع کووید با نزدیک شدن به فصل تعطیلات پایان سال بلندتر شده و فضای بازار را تضعیف می کند. نفت ممکن است در الگوی ثابتی بماند هر چه که نوسان قیمت زیادی در هنگام کاهش حجم معاملات نزدیک ایام تعطیلات در چند هفته آینده وجود خواهد داشت.

تولیدکنندگان اوپک پلاس اعلام کرده اند اگر تغییر در دورنمای تقاضا ایجاب کند، ممکن است پیش از دیدار برنامه ریزی شده در چهارم ژانویه، برنامه خود برای افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه را مورد بازبینی قرار دهند.

اما با وجود تهدیدات اُمیکرون برای تقاضا، گلدمن ساکس روز جمعه اعلام کرد واریانت جدید تاثیر محدودی بر رفت و آمد یا تقاضا برای نفت خواهد داشت و این بانک آمریکایی انتظار دارد مصرف نفت در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به رکورد بالایی صعود کند.

شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته برای دومین هفته متوالی به شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی اضافه کردند. شرکت بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا هفته گذشته با چهار حلقه افزایش، به ۴۷۵ حلقه رسید که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ بود در حالی که شمار دکلهای حفاری گاز طبیعی با یک حلقه کاهش، به ۱۰۴ حلقه رسید.

بر اساس گزارش رویترز، اگرچه شمار دکلهای حفاری برای شانزدهمین ماه متوالی افزایش پیدا کرده است اما تحلیلگران می گویند تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۱ کاهش خواهد داشت زیرا شرکتهای انرژی به جای افزایش تولید، به تقویت سوددهی متمرکز شده اند. طبق پیش بینی دولت، انتظار می رود تولید نفت آمریکا از ۱۱.۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ به ۱۱.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها