بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین عناوین آنها "ورود محصولات معدنی به بورس جزو سیاست وزارت صمت است"، "املاک شهرداری در بورس عرضه می شود"، "ثبات کل زنجیره فولاد با عرضه های کامل در بورس"، "کشف نرخ شفاف تر در تالار حراج باز" و "بورس کالا شاهراه حذف قیمت گذاری دستوری" بود.

ورود محصولات معدنی به بورس جزو سیاست وزارت صمت است

به گزارش «کالاخبر»؛ معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت گفت: ورود محصولات معدنی به بورس جزو سیاست‌های ما است که این رویه مانع انحصار و ابهام در روابط بین خریدار و فروشنده می شود و به شفافیت اطلاعات و ثبت فاکتورها واقعی کمک می کند؛ البته این یک فرآیند تدریجی است.

رضا محتشمی پور با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از محصولات معدنی‌ در بورس است، گفت: اتفاقا بورس‌های دنیا هم معمولا یکی از بزرگترین بخش‌هایشان مربوط به معدن است همانطور که ما بزرگ‌ترین بخش بورس کالایی‌مان را صنایع معدنی تشکیل می‌دهند و اگر شما صنایع معدنی را از بورس بگیرید، بیش از نیمی از فعالیت بورس کالا را ازش گرفتید. بنابراین این جزو سیاست‌های ما است که کالاهای معدنی حتی‌الامکان به بورس بروند و به بازار عرضه شوند ضمن اینکه در واقع اختصاصی‌سازی نشده باشد، ابهامی در روابط بین خریدار و فروشنده نباشد، فاکتورها واقعی شده باشند و اینها جزو سیاست‌های ما بوده و آنرا دنبال می‌کنیم البته این یک فرآیند تدریجی است.

املاک شهرداری در بورس عرضه می شود

شهردار تهران گفت: به جای آنکه شهرداری املاکش را ماهی یکبار به مزایده بگذارد با ورود به بورس ۷ روز در ماه امکان عرضه را پیدا می کنیم.

علیرضا زاکانی افزود: شهرداری املاک و امکانات و مجوزهای بسیار زیادی دارد که این موارد می‌تواند یا بلای جان شهرداری و باعث مفسده باشد و یا به صورت شفاف در بورس عرضه شود و حکم شورای شهر در راستای شفافیت که سه چهار سال است زمین مانده را اجرا می‌کنیم.

عرضه املاک شهرداری تهران به زودی در بورس کالا

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران روند عرضه املاک شهرداری تهران در بورس کالای ایران را تشریح کرد و گفت:کاهش بهای تمام شده در روند فروش املاک، شفاف سازی و سالم سازی، تقویت بازار تقاضا، مولد سازی دارایی های شهرداری تهران از جمله مهم ترین اهداف این اقدام است.

ابوالفضل فلاح گفت: با پذیرش املاک در بورس‌کالا، این اطمینان حاصل می‌شود که فروش و واگذاری این املاک در آینده و انتقال قطعی آن با مشکلی مواجه نخواهد شد.همچنین در این زمینه شفافیتی که در مسیر پذیرش و عرضه در بورس‌کالا وجود دارد، سبب استقبال مردم از این عرضه‌ها خواهد شد.

ثبات کل زنجیره فولاد با عرضه های کامل در بورس

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان اینکه ما موافق عرضه صد درصدی محصولات خود در بورس هستیم گفت: چادرملو در عرضه محصولات در بورس کالا پیشگام بوده است چرا که با این تصمیم، قیمت‌ها شفاف می‌شود.

ناصر تقی‌زاده معتقد است: این روش قیمت‌گذاری خوب است و قیمت‌ها معقول و منطقی می‌شود و در صورت عرضه همه محصولات زنجیره فولاد در بورس‌کالا، زمینه برای ایجاد شفافیت لازم فراهم می‌شود و کل زنجیره به یک ثبات نسبی خواهد رسید.

حذف انحصار با عرضه کل زنجیره‌ فولاد در بورس

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ضروری است که تمامی زنجیره‌های تولید فولاد در بورس کالا عرضه شود گفت: با این اقدام علاوه بر امکان رصد دقیق بازار، از ایجاد انحصار جلوگیری می شود و با تحقق این مهم، تمام حلقه‌های زنجیره در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

علی جدی گفت:باید تمامی زنجیره‌های تولید فولاد در بورس عرضه شود تا از ایجاد انحصار جلوگیری شود، با تحقق این مهم تمام حلقه‌های زنجیره در دسترس همگان قرار می‌گیرد؛ زیرا در صورت وجود انحصار در یک حلقه زنجیره تولید فولاد، تولید محصولات مرحله بعدی زنجیره با مشکل روبه رو می‌شود.

پشتیبانی از تولید با عرضه کل محصولات پتروشیمی و صنعتی

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: با توجه به نیاز صنایع به توسعه سرمایه گذاری ها و رشد تولید، باید از سازوکار بورس کالا برای عرضه کل محصولات در حوزه های پتروشیمی و صنعتی استفاده کرد تا علاوه بر کشف واقعی قیمت ها و پرهیز از قیمت گذاری دستوری، شفافیت اطلاعات در مبادلات کالایی کشور به حداکثر برسد.

رمضانعلی سنگدوینی اظهار داشت: طی سال های گذشته بخشی از محصولات پتروشیمی، فرآورده های نفتی و صنعتی و معدنی در بورس کالا عرضه شده اما تجربه های قبلی نشان می دهد که امروز نیازمند ورود کل محصولات زنجیره در بورس به دلیل ایجاد شفافیت کامل هستیم تا از تمام ظرفیت های بورس کالا در حوزه اصلاح ساختارهای معاملات کالایی کشور استفاده کنیم.

بورس کالا شاهراه حذف قیمت گذاری دستوری

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ورود انواع محصولات معدنی به بازار متشکل و قانونمند بورس کالا علاوه بر کشف قیمت واقعی و شفافیت سرشاخه چرخه محصولات تولیدی، می‌تواند فرصت بی‌بدیلی برای صادرات و بازرگانان بین‌المللی شود.

فرزین ابوالعلایی در مورد تاثیر عرضه زنجیره محصولات معدنی به بورس کالا، گفت: عرضه محصولات معدنی در بورس کالا علاوه بر آنکه می‌تواند راه را برای صادرات از طریق رینگ‌های صادراتی و بین‌الملل آن هموار کند و سبب افزایش درآمدهای صادراتی این شرکت‌ها شود از سوی دیگر منجر به انتقال مزایده تمام محصولات صادراتی و ترندهای بین‌المللی به بسترهای صادراتی این بازار کالایی می‌شود.

کشف قیمت منصفانه با معامله وکیوم باتوم در تالار حراج باز

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صبا تامین در نامه ای به مدیرعامل بورس کالای ایران ضمن تقدیر از اقدام هوشمندانه بورس کالا در انتقال محصول وکیوم باتوم به تالار حراج باز از جمله مزایای این اقدام مثبت را شفافیت در فرآیند قیمت گذاری، افزایش رقابت پذیری، کشف قیمت منصفانه و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا عنوان کرد.

سید محمدجواد میرطاهر انتقال محصول وکیوم باتوم از تالار فرآورده های نفتی به تالار حراج باز بورس کالا، ارتقا شفافیت در فرآیند قیمت گذاری، افزایش رقابت پذیری خریداران، کمک به کشف قیمت منصفانه و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا را به همراه داشته است.

کشف نرخ شفاف تر در تالار حراج باز

امیرعلی امیرباقری کارشناس بازار سرمایه در خصوص مزایای تالار حراج باز گفت: در برخی مواقع به دلیل فشار رقابت در لحظات پایانی معامله در خصوص کالاهای پرتقاضا، اتفاقات و اشتباهاتی از جانب معامله گران رخ می داد که از جنس تحلیلی و معاملاتی بود لذا نیاز به زمان بیشتر برای خرید در این دست کالاها احساس می شد که تالار حراج باز توانسته تا حدودی زیادی به کشف نرخ بهتر و کاهش ریسک معاملات و اشتباهات معاملاتی و تحلیلی کمک کند.

وی افزود: کشف قیمت شفاف تر و عادلانه تر و پرهیز از اشتباهات معاملاتی و تحلیلی از نتایج تالار حراج باز است که طبیعتا مورد استقبال خریداران و فروشندگان قرار گرفته و توانسته آن فضای تنگنای زمانی را بهبود دهد تا رقابت به قیمتی برسد که خریداران و فروشندگان توافق حداکثری در قیمت داشته باشند و کشف نرخ شفاف تر و بهتری با توجه به شرایط بازار صورت بگیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها