املاك

عرضه املاک شهرداری تهران در بورس کالا و بررسی مزایای این رویداد، موضوعی است که در این گزارش از سوی ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، احمد علوی عضو شورای شهر تهران، معین محمدی پور رییس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران و عمادالدین سخایی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی شهرداری تهران مورد واکاوی قرار گرفته است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از پایگاه خبری شهر، ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، در گفتگوی زنده برنامه رهیافت رادیو اقتصاد درباره عرضه املاک شهرداری در بورس کالا گفت: بحث اساسی در این زمینه این است که شهرداری تهران را به لحاظ تامین مالی و شفافیت به سمت بازار سرمایه می بریم. یکی از  موضوعاتی که می خواهیم از بازار سرمایه استفاده کنیم بحث مولدسازی دارایی ها است‌ خصوصا در بحث املاک و اموال غیر منقول که فروش ملکی در بورس است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران افزود: در گذشته فروش از طریق مزایده بود که ۱.۵ تا دو ماه طول می کشید و اگر مورد استقبال قرار نمی گرفت بازهم تا دو ماه طول می کشید. ضمن اینکه شفافیت در آن حداقلی است. اما در بازار سرمایه و بورس نهاد نظارتی قوی از سه قوه حضور دارند و در هفت روز این عرضه اتفاق می افتد و یک آینه و تالار شیشه ای وجود دارد.

فلاح ادامه داد: امکان دیگر این است که املاک و اموال غیر منقول که امانت مردم است را تبدیل به نقد کرده و در پروژه ها وارد کنیم. بخش دیگر را نیز به عنوان بدهی به پیمانکاران در حال حاضر از طریق سازوکارهایی اتفاق می افتد که در آن حداقل ۳۰ درصد ارزش ملک از دست شهرداری می رود.

او اضافه کرد: سازوکاری که بازار سرمایه در اختیار ما گذاشت این است که حواله غیر نقد پیمانکار را به عنوان آورده نقدی پیمانکار می پذیرد و پیمانکار های ما نیز می توانند وارد شوند و طلب خود را دریافت کند.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران بیان کرد: برآورد اولیه ما این است که در حال حاضر این آمادگی را داریم که حدود ۴ هزار میلیارد تومان از املاک را عرضه کنیم و ‌ به تعادل بخشی بازار کمک کنیم. با این کار می توانیم باعث شفافیت و مولد سازی دارایی و کمک به تعادل بخشی و به حداقل رساندن سفته بازی شویم. در بورس کالا قیمت پایه قیمت کارشناسی است و با توجه به استقبال افزایش پیدا می کند. اختلاف قیمت کارشناسی و بازار حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است و ما معمولا بین این دو عدد می فروشیم و متقاضی نیز سود می برد. پیش بینی ما این است از سمت پیمانکاران و افراد حقیقی استقبال خوبی صورت بگیرد.

فلاح عنوان کرد: در هر تغییری احتمال مقاومت وجود دارد. برای اینکه این مقاومت به حداقل برسد مسیر قبلی را فعلا مسدود نکردیم و مسیر مزایده را برای املاکی که قابلیت عرضه در بورس ندارند را باز نگه داشتیم. به هرحال این مسیر غیر شفاف ذینفعانی دارد که تمایلی به نهادینه شدن این مسیر شفاف ندارند. اما باید اموال و املاک شهرداری که در واقع املاک مردم شهر است را به صورت واقعی تبدیل به نقد و برای خدمت به مردم هزینه کنیم.

او گفت: امروز شورای انقلابی جوان و خوش فکری در این نهاد مستقر است و انتظار این است که حمایت و هدایت کنند تا اگر نواقصی وجود دارد برطرف شود.

تاکید شورا و شهرداری بر جلوگیری از رانت و فساد 

احمد علوی از اعضای شورای شهر تهران نیز در ارتباط زنده با رادیو اقتصاد گفت: بحث عرضه املاک در بورس بر اساس آسیب شناسی روی بحث تهاتر و غیر نقد انجام می شود. در بحث فروش املاک، شیوه غیر نقد و تهاتر بیشتر صورت می گیرد و آزمون و خطاهای متعددی انجام شده است. تهاتر به صورت مستقیم کمتر در شهرداری انجام می شود و در تهاتر به صورت کارگزاری نواقصی وجود دارد و در این مسیر ۵۰ درصد از منابع و حق شهر تضییع می شود. باید تا می توانیم اینها را وارد نقد کنیم. باید املاک وارد بورس شود و قیمت ها واقعی شود و این مسأله ویژگی هایی خواهد داشت و روی بحث قیمت مسکن نیز اثر گذار است.

این عضو شورا افزود: یکی از نکاتی که شورای شهر و شهردار تهران تاکید داشتند بحث شفاف سازی و جلوگیری از رانت ها و فساد در مسیرهای مالی بود. طراحی های زیادی در شورا و شهرداری انجام می شود که این موارد شفاف و از تضییع حقوق شهر جلوگیری شود. پرداختن به این موضوعات و پیش بردن آن کار سختی است که در این راه می تواند به درآمدهای شهر کمک کند و از اینکه برای هزینه شهر، میزان عوارض را بالا ببریم جلوگیری می کند و هزینه کمتری بر شهر و شهروندان وارد می شود.

شهرداری در رابطه با عرضه املاک در بورس کالا چابک عمل کرده است

معین محمدی پور رییس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران نیز گفت: بورس کالای ایران از تابستان سال گذشته این امکان را فراهم کرده که املاک در آن عرضه شود. امیدواریم با شهرداری این گام بزرگ را برداریم که البته تا اینجای کار شهرداری چابک و خوب عمل کرده و می توانیم تا این هفته پذیرش و تا یک هفته تا ۱۰ روز آینده شاهد عرضه آن باشیم.

محمدی پور افزود: تسویه املاک می تواند از طریق تسویه مطالبات شهرداری اتفاق بیفتد. در این روند، حراج به صورت آنلاین و شفاف صورت می گیرد و کسی که برنده حراج می شود اگر مطالباتی از شهرداری داشته باشد می تواند بخشی از مطالبات را از طریق قیمت ملک انجام دهد و تهاتر ارزش اصلی خود را پیدا می کند. همچنین فرصت بازدید برای متقاضیان فراهم می‌شود و این زمان اطلاع رسانی می شود و به صورت آزاد همه می توانند به حراج ورود کنند. مدت حراج نهایتا هفت روز است و اگر  شرکت کننده ای در حراج وجود نداشته باشد این حراج تمدید می شود.

بورس کالا مرجع اطلاع رسانی قیمت املاک برای شهروندان‌ 

در ادامه عمادالدین سخایی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی شهرداری تهران گفت: با ورود مدیریت جدید و برنامه های شهردار تهران درباره افزایش شفافیت و جلوگیری از فساد فعالیت هایی شروع شد و فروش املاک یکی از این بحث ها بود. در یک سال گذشته در ذیل بورس کالا بازار مسکن فعال شد و فروش املاک از مسیر بورس کالا کلید خورد. این بازار نوپا زمینه ساز این شد که بسیاری از نهادها املاک خود را از این طریق واگذار کنند.

او با اشاره به قیمت گذاری منصفانه در این بازار عنوان کرد: شهرداری می تواند پیوستگی در عرضه املاک داشته باشد. اینکه شهرداری به نحوی در بازار مسکن ورود کند و نقش تنظیم گری داشته باشد و از انگیزه های سوداگری و سفته بازی در این بازار جلوگیری کند می تواند به عنوان یک منبعی که شهروندان نیز از آن استقبال خواهند کرد، مطرح شود.

سخایی ادامه داد: اینکه شهرداری هیچ وقت دارایی های خود را نفروشد امکان پذیر نیست و در واقع راکد ماندن دارایی های شهرداری رویکرد خوبی نیست. اینکه استفاده از این منابع باعث توسعه شهری و مولد سازی شود حتما می تواند منافع زیادی برای شهرداری داشته باشد. همچنین در قیمت گذاری مناطق مختلف، شهروندان با مشکلات زیادی مواجه می شوند و یا به بنگاه‌های  املاک مراجعه می کنند و اتفاق خوب درباره بورس کالا این است که مرجعی برای اطلاع رسانی شهروندان از قیمت خواهد شد.

او یادآور شد: باید به بورس کالا و عرضه املاک توجه کنیم و اگر سرمایه گذاری ها را به این سمت هدایت کنیم در آینده می توانیم حتی پروژه های عرضه مسکن را فعال کنیم. بعد از اولین عرضه تا ۷ روز و حتی تا ۱۰ تا ۱۵ روز می توانیم عرضه را ادامه دهیم، در صورتی که در مزایده سنتی، فاصله دو عرضه حدود یک ماه است. در مزایده ها هر چقدر هم دقت کنیم چون همه اطلاع پیدا نمی کنند، برداشت های اشتباه صورت می گیرد ولی وقتی بورس کالا و نظارت های آن وجود دارد، ذهنیت ها نیز کاهش پیدا می کند و مردم به واگذاری املاک اعتماد بیشتری پیدا می کنند. اگر امسال اولین بار این اتفاق بیفتد، می توانیم برنامه ریزی اصلی  را برای سال آینده ارائه کنیم و این برنامه ریزی ها باید مستمر و با دوام باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها