بورس كالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین عناوین آن ها "ورود کل کالاهای پایه به بورس کالا"، "عرضه املاک مازاد دولت به‌زودی کلید می‌خورد"، "عرضه خودروهای سازمان اموال تملیکی در بورس"، "شفافیت صادرات مس از مسیر بورس کالا" و "تامین مالی ۱۰۰۰ میلیارد ریالی یک فولادساز در بورس کالا" بود.

کلیه کالاهای صنعتی و معدنی راهی بورس کالا شود

به گزارش «کالاخبر»،در هفته گذشته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد ما به دولت و وزارت صمت این است که کلیه محصولات صنعتی و معدنی ظرف بازه زمانی مشخص، فرآیند پذیرش را در بورس کالا انجام دهند و ابزارهایی نظیر گواهی سپرده و آتی بر روی آنها تعریف شوند، زیرا توسعه اقتصاد از این بسترهای بازار سرمایه به راحتی قابل انجام است.

محمدرضا پورابراهیمی با افزود: با حذف قیمت‌گذاری دستوری، عوامل تولید همچنان در قیمت گذاری تولیدات حضور دارند و در واقع در این فرآیند قیمت های واقعی دچار تغییر نمی شوند؛ در واقع حذف قیمت‌گذاری دستوری به معنی دو قیمتی نبودن قیمت ها است.

ورود کل کالاهای پایه به بورس کالا

قائم مقام وزیر صمت با بیان اینکه ورود محصولات زنجیره فولاد و همچنین پتروشیمی به بورس کالا آغاز شده است، گفت: این رویداد، دو مزیت بزرگ برای تولید کشور به ارمغان می آورد نخست، تامین نیاز صد درصدی و بدون دغدغه واحدهای تولیدی و دوم، کشف قیمت های منطقی تر برای محصولات که منافع این اتفاق به همگان می رسد.

محمدصادق مفتح اظهار کرد: از چند ماه پیش و از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، برای ساماندهی بازار و ایجاد توازن در زنجیره فولاد، عرضه کل محصولات این زنجیره در بورس کالا در دستور کار قرار گرفت که ایجاد ثبات و قیمت‌های منطقی‌تر در این بازار ماحصل اقدامات اخیر است.

عرضه املاک مازاد دولت به‌زودی کلید می‌خورد

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با بیان اینکه طبق پیگیری‌های انجام شده از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی، ۳۸۳ مورد از املاک مازاد دولت شناسایی شده است، گفت: ۳۴ ملک مازاد دولت در حال طی کردن مراحل پذیرش هستند و در هفته‌های آتی عرضه آن ها بر تابلوی بورس کالا انجام خواهد شد.

سید جواد جهرمی خاطرنشان‌کرد: اطلاع‌رسانی در خصوص این اموال شامل موقعیت مکانی، شرایط این املاک و همین‌طور نوع تسویه معاملات و زمان عرضه به مرور از سوی بورس کالای ایران انجام می‌شود.

عرضه خودروهای سازمان اموال تملیکی در بورس کالا

جهرمی همچنین از عرضه خودروهای خارجی در بورس کالا تا پایان سال خبر داد و گفت: منظور از خودروهای خارجی همان خودروهای در اختیار سازمان اموال تملیکی است.

وی درمورد آخرین وضعیت عرضه خودرو در بورس توضیح داد: طی توافقی که با سازمان اموال تملیکی صورت گرفته، تعدادی خودرو از مجموع حدود ۲۰۰۰ خودرویی که در اختیار این سازمان قرار گرفته است، برای شروع عرضه انتخاب شده و درحال طی کردن فرایند پذیرش هستند.

بورس کالا آماده میزبانی از املاک شهرداری ها

رییس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: پس از عرضه های موفق املاک وزارت دفاع، وزارت راه و شهرسازی و یکی از از بانک‌های کشور، بورس کالا در حال مذاکره با شهرداری تهران است که احتمالا در آینده نزدیک اتفاق خوبی در زمینه فروش املاک شهرداری در بورس کالا رقم خواهد خورد.

معین محمدی‌پور با بیان اینکه دولت می‌تواند از طریق مزایده و یا از مسیر بورس کالا اقدام به واگذاری املاک مازاد خود برای تامین مالی کند، اظهار کرد: با پذیرش املاک در بورس کالا این اطمینان حاصل می‌شود که فروش و واگذاری این املاک در آینده و انتقال قطعی آن با مشکلی مواجه نخواهد شد. بخش حقوقی و واحد پذیرش بورس کالای ایران وظیفه بررسی و انطباق را دارند تا این اطمینان کسب شود که انتقال سند در آینده با مشکل مواجه نمی‌شود؛ در این زمینه شفافیتی که در مسیر پذیرش و عرضه در بورس کالا وجود دارد، سبب استقبال مردم از این عرضه‌ها خواهد شد.

شفافیت صادرات مس از مسیر بورس کالا

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در خصوص معاملات آتی مس کاتد در بورس کالا گفت: قراردادهای آتی کاتد مس اقدامی مفید برای تجار و فعالان بازار مس قلمداد می شود چراکه آن ها می توانند ریسک های سرمایه گذاری را پوشش داده و با ورود به این معاملات، برای آینده برنامه ریزی خرید داشته باشند؛ در این زمینه امیدواریم به زودی انجام معاملات مفتول مسی نیز در معاملات آتی بورس کالا فراهم شود.

اردشیر سعد محمدی گفت: در حال حاضر تمام محصولات شرکت ملی مس در رینگ داخلی و رینگ صادراتی بورس کالا به فروش می رسند که علاوه بر معاملات داخلی در حوزه صادرات نیز شاهد شفافیت معاملات و فروش براساس معاملات بین المللی هستیم.

بورس کالا به رقابت منفی در صنعت سیمان پایان داد

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: عرضه سیمان در بورس کالا باعث شفافیت و مشخص شدن قیمت و خریداران شده است همچنین کارخانجات سیمان به صورت نقدی پول خود را دریافت می‌کنند و دیگر رقابت منفی وجود ندارد و از این طریق در بورس کالا دلالی‌ها نیز کاهش پیدا کرده است.

عبدالرضا شیخان عنوان کرد: عرضه سیمان در بورس کالا از خردادماه رقم خورده که حرکت مثبتی در صنعت سیمان است و فروش سنتی را که حدود ۸۰ سال در صنعت سیمان قدمت دارد به سمت سیستم بورس کالا منتقل کرده است لذا بسیاری از مشکلات از طریق عرضه سیمان در بورس حل شده و در حال حاضر اکثر خریداران سیمان از طریق کارگزاران به راحتی خرید خود را انجام می‌دهند.

تامین مالی ۱۰۰۰ میلیارد ریالی یک فولادساز در بورس کالا

در روز ۱۲ دی ماه انتشار اوراق سلف موازی استاندارد میلگرد شرکت فولاد آتیه خاورمیانه به ارزش یک هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران با موفقیت به پایان رسید تا روند تامین مالی تولید کشور از مسیر بورس کالا ادامه یابد.

عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد میلگرد شرکت فولاد آتیه خاورمیانه، به تعداد ۷۰۵ هزار و ۵۶۶ قرارداد و با قیمت پایه یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۳۰۰ ریال در هر قرارداد ۱۰ کیلوگرمی، به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد ریال انجام شد و با استقبال خوب سرمایه گذاران تامین مالی این شرکت به طور کامل به پایان رسید.معاملات ثانویه این اوراق نیز از تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شده و تا تاریخ ۱۲ دی ماه ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

فرآیند تحویل قرارداد اختیار معامله سکه و زعفران

در هفته گذشته مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای زمان انجام فرآیند تحویل قراردادهای اختیار معامله زعفران نگین تحویل دی ماه ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

براساس اطلاعیه مذکور فرآیند تحویل در قراردادهای مذکور در روز یکشنبه ۲۶ دی ماه جاری بوده و همچنین فرآیند تحویل فرآیند تحویل قراردادهای اختیار معامله سکه طلا تحویل دی ماه ۱۴۰۰ در روز سه شنبه ۲۸ دی ماه جاری انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها