بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به "تحقق اهداف و قیمت های واقعی با ورود کل زنجیره فولاد در بورس کالا"، "بورس کالا آماده میزبانی از عرضه املاک مازاد دولتی و شهرداری"،"امکان فروش تراکم و سرقفلی به شیوه معاملات حق الامتیاز"،"حذف قیمت‌گذاری دستوری کالاها از اصلاحات ساختاری دولت سیزدهم است" اشاره کرد.

تحقق اهداف و قیمت های واقعی با ورود کل زنجیره فولاد در بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»؛ در هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کل زنجیره فولاد را به بورس کالا آوردیم، گفت: کنسانتره، آهن اسفنجی و ورق فولادی در بورس وارد شده اند، قیمت واقعی دارد شکل می گیرد و اهداف واقعی محقق می شوند.

سید رضا فاطمی امین در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما به اصلاح بازار کالاهای پایه اشاره کرد و گفت: در صنعت فولاد توازن نداریم، جاهایی بیش از ظرفیت تولید داریم، ظرفیت‌های بلا استفاده داریم، چون بر مبنای عدد های نادرست دستوری سرمایه گذاری شده است.

وی ادامه داد: پس موضوع را ساماندهی کردیم و بازار کالاهای پایه را اصلاح نمودیم، نتایج نشان داد که در بازار فولاد علیرغم افزایش قیمت دلار و قطع گاز اما قیمت ورق کاهشی بوده و قیمت شمش نیز کاهشی و با ثبات بوده است، چرا که قاعده هایی را گذاشتیم که فعالان در این قاعده حرکت کنند و قیمت های واقعی شکل بگیرند.

بورس کالا آماده میزبانی از عرضه املاک مازاد دولتی و شهرداری

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در رابطه با آمادگی بورس کالا برای عرضه املاک مازاد دولتی در قالب روش‌های مختلف، گفت: آمادگی در بورس کالا برای عرضه املاک وجود دارد و این بستر در بورس کالا فراهم است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

ابوالفضل فلاح با تاکید بر این نکته که این رویکرد بسیار مورد توجه  شهردار تهران، قرار گرفته است اظهار داشت: با پذیرش املاک در بورس‌کالا این اطمینان حاصل می‌شود که فروش و واگذاری این املاک در آینده مشکلی مواجه نخواهد شد.همچنین معاملات بورس کالا به عنوان تالار شیشه‌ای برای مردم قابل رصد و کاملا شفاف است و  از طرفی روند معاملات نیز با سرعت و سهولت بیشتر انجام می‌ شود بنابراین سبب از بین رفتن تشریفات مزایده و سهولت در واگذاری‌ها می‌شود.

امکان فروش تراکم و سرقفلی به شیوه معاملات حق الامتیاز

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران از همکاری با بورس کالا به عنوان راهکاری برای تعادل بخشی قیمت ها در بازار مسکن نام برد و گفت: هم اکنون تنها املاکی که مالکیت قطعی شهرداری و سند رسمی دارند می توانند در بورس کالا عرضه شوند اما در تلاش هستیم تا شرایط عرضه املاک قولنامه ای و املاک اجاره داری را نیز فراهم کرده و حتی فروش تراکم و سرقفلی را تحت عنوان «حق الامتیاز» تبدیل به اوراق بهادار کرده و به تدریج در بورس کالا عرضه کنیم تا بدین صورت شهرداری به عنوان مرجعی در تسهیل مبادلات املاک کشور و حق الامتیازهای این حوزه عمل کند.

ابوالفضل فلاح گفت: هدف ما از ارائه املاک در بورس کالا، تبدیل این املاک به نقدینگی جهت تامین مالی پروژه های عمرانی شهری است و چنانچه این اقدام مطابق با برنامه ریزی ها پیش رود، دستاوردهایی از قبیل رونق بخشی به بازار املاک پایتخت و بورس کالا را در پی خواهد داشت.

فروش املاک در بورس باعث افزایش اعتماد میان مردم و مدیران می شود

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: تغییر در روند واگذاری املاک اقدامی شایسته در جلوگیری از فساد است که در این حوزه فروش املاک در بورس کالا به عنوان روشی شفاف، باعث ایجاد اعتماد بین مردم و مدیران خواهد شد.

محمد حسن زاده مدیر عامل سازمان املاک و مستغلات نیز در خصوص فروش املاک در بورس کالا گفت: این روش از میان سایر روش ها به عنوان روشی قانونی و شفاف انتخاب شده است و امیدواریم بتوانیم به صورت هفتگی املاک را در بورس کالا معرفی و واگذاری ها را شفاف کنیم.

برتری های بورسی شدن املاک به نسبت مزایده های سنتی

رییس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با اشاره به عرضه قریب الوقوع املاک شهرداری تهران در بورس کالا، مزیت ها و برتری عرضه املاک و مستغلات شهرداری‌ها و نهادهای دولتی و دستگاه های اجرایی و بانک‌ها به نسبت مزایده های سنتی را برای هر دو طرف فروشنده و خریدار تشریح کرد و گفت:یکی از مزایای مهم معامله املاک و مستغلات برای شهرداری‌ها یا نهادهای دولتی و دستگاه های اجرایی و بانک‌ها در بورس کالای ایران، ایجاد شفافیت در فرایند انجام معاملات است زیرا مکانیزم کشف نرخ در بورس به صورت حراج بوده و قیمت‌های متقاضیان خرید قابل رصد برای عموم است.

معین محمدی پور ادامه داد:از دیگر مزایای فروش املاک از طریق بورس کالا برای نهادهای عمومی و دولتی کاهش هزینه معاملات و سهولت و سرعت در بازاریابی، فروش و انجام معاملات املاک است به طوری که تا لحظه انجام معامله ملک و قطعی شدن خریدار نهایی، هزینه‌ای بر نهادهای فروشنده ملک تحمیل نمی‌شود و تنها در صورت انجام معامله قطعی، طرفین در حدود دو در هزار ارزش ملک را به عنوان کارمزد ارکان بازار سرمایه پرداخت می کنند.

حذف قیمت‌گذاری دستوری کالاها از اصلاحات ساختاری دولت سیزدهم است

مشاور وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به حذف قیمت‌گذاری و تاثیر آن بر معاملات بورس و با بیان اینکه روش تعیین دستوری قیمت تبدیل به روش ساختاری مانند عرضه کالا در بورس و کشف قیمت از طریق نظام بازار شده گفت: حذف قیمت‌گذاری دستوری از جمله اصلاحات ساختاری بود که در دولت سیزدهم رخ داد و این امر می‌تواند با تاثیر مثبت بر روند معاملات بورس همراه باشد.

حمیدرضا فولادگر افزود: اینکه روش تعیین دستوری قیمت تبدیل به روش ساختاری مانند عرضه کالا در بورس و تعیین قیمت از طریق این بازار شود کاملا درست است، اما این اقدام نیازمند برخی از مکمل‌ها یعنی پیش بینی‌ها است که دولت باید زیرساخت‌های آن را برای راحتی کار سرمایه گذاران فراهم کند.

عرضه ۱۰۸۰۰۰۰ تن شمش فولاد برای تحویل در ۱۲ ماه سال ۱۴۰۱

در ادامه طرح ویژه وزارت صمت در راستای مدیریت هوشمند بازار و رفع دغدغه تولیدکنندگان، شنبه ۱۶ بهمن ماه یک میلیون و ۸۰ هزار تن شمش بلوم شرکت فولاد خوزستان در قالب ۱۲ قرارداد کشف پریمیوم با موعد تحویل ۱۲ ماه سال ۱۴۰۱ در بورس کالا عرضه می شود تا تولیدکنندگان از امروز بتوانند برای تولید ماه های آتی خود برنامه ریزی کنند. تاریخ معامله نهایی این قراردادها از ۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ آغاز و تا اول اسفندماه سال آینده ادامه دارد.

در این خصوص امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: افزود: یکی از روش هایی که شرکت ها را قادر می سازد تا در افق میان مدت و بلند مدت برروی صادرات خود برنامه ریزی کننده، قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالا است.

وی گفت: سایر شرکت های فعال حوزه معدن و صنایع معدنی نیز مجاز به استفاده از این ابزار و قراردادهای بلند مدت در زنجیره خود هستند و به نظر می رسد بعد از فولاد خوزستان بسیاری از شرکت ها نظیر چادرملو در حوزه کنسانتره و گندله یا تولیدکنندگان آهن اسفنجی و مس و آلومینیوم از این الگو استفاده خواهند کرد و تلاش خواهند کرد از طریق این الگو با مشتریان عمده خود قرارداد بلند برای سال آینده ببندند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها