بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به "کل زنجیره فولاد را به بورس کالا وارد می‌کنیم"، "صدور مجوز برای فروش اموال دستگاه ها در بورس کالا"، "برای شفافیت و سهولت معاملات وارد بورس کالا می شویم"،"حذف قیمت‌گذاری دستوری برای کالاهای عرضه شده در بورس" و " بورس کالا نماد شفافیت در اقتصاد" اشاره کرد.

کل زنجیره فولاد را به بورس کالا وارد می‌کنیم

به گزارش «کالاخبر»؛ در هفته گذشته وزیر صمت در خصوص تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی گفت: این موضوع در حوزه فلزات در بورس کاملا حل شده است، به عنوان مثال کسانی که ورق فولادی می‌خواهند از هم اکنون برای اسفند می‌توانند خریداری کنند که به سمت یکساله شدن موضوع تامین نیز می رویم و در این راستا برنامه داریم و پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد. البته هنوز پتروشیمی‌ها وارد نشده اند که به دنبال ورود آنها نیز هستیم.

سید رضا فاطمی امین با بیان اینکه تا پایان سال موضوع مواد اولیه در بورس کالا و شبکه توزیع حل می‌شود، افزود: این موضوع البته به جز پتروشیمی‌ها است که بخشی از مباحث آن در اختیار ما نیست، موضوع کنسانتره و گندله آهن اجرایی شده که به تدریج وارد بورس کالا می شوند و کل زنجیره فولاد را تقریباً در بورس کالا وارد می‌کنیم.

ضرورت عرضه کلیه تولیدات شرکت‌های کنسانتره سرب و روی در بورس

سیف اله امیری مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت طی نامه ای به روسای انجمن های صنایع و معادن سرب و روی ایران، انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و صادرکنندگان سرب، انجمن صنفی کارفرمایی معدن کاران سرب و روی ایران، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران و همینطور انجمن صنفی کارفرمایی فرآوری صنایع و معادن سرب و روی ایران بر ضرورت عرضه کلیه شرکت های تولیدی کنسانتره روی و سرب در بورس کالا تاکید کرد.

در این نامه آمده است زین پس کلیه شرکت های تولیدی کنسانتره روی و سرب (سولفیدی-اکسیدی) که قصد صادرات، چه به صورت مستقیم، چه نماینده و یا تهاتر یا اشخاص دیگر باید کالای خود را در بورس کالای ایران عرضه کنند و در صورت عدم تقاضا مجاز به صادرات هستند. لذا جهت جلوگیری از اتلاف وقت موضوع عرضه در بورس کالای ایران را کنترل و بعد نسبت به معرفی اقدام کنید.

صدور مجوز برای فروش اموال دستگاه ها در بورس کالا

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: به روسای دستگاه‌ها و استانداران مجوز داده شده که اموال منقول و غیر منقول را پس از تایید کارگروه های استانی و مصوبه هیئت وزیران از طریق مزایده و حراج عمومی در بورس کالا و به صورت الکترونیکی به فروش برساند ضمن اینکه درآمد آن هم بایستی به صندوق عدالت و پیشرفت ایرانیان آورد شود.

رحیم زارع اظهار داشت: به دولت اجازه دادیم تا سقف ۳۵ هزار میلیارد تومان سهام منقول و غیرمنقول خود را در شرکت‌های دولتی در بورس به فروش برساند ضمن اینکه بانک ها هم باید سه برابر تسهیلات را در حوزه عدالت و اشتغال تسهیلات بدهند.

برای شفافیت و سهولت معاملات وارد بورس کالا می شویم

معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران گفت: معاملات در بورس کالا به عنوان تالار شیشه ای برای مردم قابل رصد و کاملا شفاف است و در مقابل، روند معاملات نیز با سرعت و سهولت بیشتر انجام می شود، از این رو برای فروش املاک شهرداری تهران به بورس کالا وارد می شویم.

ابوالفضل فلاح تصریح کرد: نکته مهم بعدی در این شیوه فروش املاک این است که در این شیوه املاک و دارایی های شهرداری که متعلق به مردم است مولد می شود چون به قیمت واقعی فروخته می شود در حالی که در شیوه های قبلی شاهد تضییع ارزش املاک و اموال بودیم چون در برخی موارد بالغ بر ۵۰ درصد از ارزش دارایی ها کاسته می شد.

به گفته  وی ازجمله مزایای عرضه املاک شهرداری در بورس کالا پیوستگی عرضه ها، شفافیت و قابل رصد بودن است.

اصلاح فروش زمانبر و پرهزینه املاک شهرداری از مسیر بورس

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران همچنین مهمترین ماموریت شهرداری در زمینه مولد سازی دارایی ها در این مقطع از زمان را شناسایی املاک شهرداری جهت ارائه به بازار بورس کالا عنوان کرد و گفت: مکانیزم فروش املاک در بورس کالا بسیار دقیق تر، سریع تر و شفاف تر از مکانیزم مزایده املاک است و از آنجایی که در این روش، نهادهای نظارتی سه قوه حضور دارند، از ورود فساد نیز جلوگیری به عمل می آید.

ابوالفضل فلاح ضمن اشاره به مشکلات عدیده ای که فروش املاک شهرداری از طریق مزایده به وجود می آورد، تصریح کرد: از آنجایی که این روش زمانبر بوده و هزینه گزافی را به دنبال داشته برآن شدیم تا مسیر فروش املاک شهرداری از طریق بازار سرمایه و بورس کالا را در پیش بگیریم و با توجه به استقبالی که بازار بورس از این موضوع به عمل آورد، مقدمات را فراهم و کد بورسی شهرداری را اخذ کردیم.

حذف قیمت‌گذاری دستوری برای کالاهای عرضه شده در بورس

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری نوعی آفت در اقتصاد کشور است، گفت: نمایندگان مجلس تاکید زیادی نسبت به حذف قیمت‌گذاری دستوری دارند و تاکید آنان به اجرای حتمی آن در اقتصاد کشور است که در همین زمینه در اصلاح قانون بازار اوراق بهادار به دنبال آن هستیم تا همه کالاهایی که در بورس کالایی عرضه شود، مواد اولیه و خوراک خود را از بورس کالا خرید و تولیدات خود را نیز از طریق بورس کالا به فروش برسانند.

محسن علیزاده  حذف قیمت گذاری دستوری را نوعی ضرورت دانست و گفت: همه مسوولان باید دست به دست یکدیگر دهند تا این اتفاق رخ دهد، حتی فرآورده‌های نفتی و کالاهایی که در اختیار وزارت نفت است باید از قیمت‌گذاری دستوری خارج و در بورس عرضه شوند.

بورس کالا نماد شفافیت در اقتصاد

عرضه زنجیره تولید کالاهای مختلف در حوزه های صنعتی و معدنی و پتروشیمی در بورس کالای ایران، موضوع مورد تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت است که در همین زمینه فرهاد بشیری رییس فراکسیون تنقیح قوانین و مقررات کشور در مجلس معتقد است که بورس کالا، نماد شفافیت در اقتصاد است و ورود کالاهای مختلف به این بورس، راه ایجاد اعتماد برای واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ است.

وی اظهار داشت: بورس کالا بهترین شیوه برای ایجاد اعتماد میان تولیدکنندگان و خریداران است تا اجحافی در حق هیچ یک از حلقه های زنجیره تولید نشود بنابراین عرضه کالای های پایه و مواد اولیه مختلف در بورس کالا، اقدامی در راستای ساماندهی بازار و وضعیت اقتصادی تولیدکنندگان است.

زعفران نگین را برای تحویل اردیبهشت سال آینده معامله کنید

در هفته گذشته مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از راه اندازی قرارداد آتی زعفران نگین با سررسید اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ خبر داد.براساس این اطلاعیه، زمان آغاز راه اندازی قرارداد مذکور با سررسید اردیبهشت ماه سال آینده در روز شنبه ۹ بهمن ماه امسال تا ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها