جواد فلاح

با انتقال اخذ مالیات بر ارزش افزوده از گواهی‌های سپرده کالایی به گیرنده نهایی کالا، می توانیم شاهد رونق و تقویت فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در این ابزار مالی بورس کالای ایران به خصوص بر پایه کالاهای صنعتی و معدنی و پتروشیمی و فرآورده های نفتی باشیم.

به گزارش «کالاخبر»؛ رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ روز چهارشنبه در خبری اعلام کرد براساس رأی این کمیسیون به منظور جلوگیری از مالیات مضاعف و پرداخت مالیات توسط تحویل گیرنده کالایی با الحاق یک بند به تبصره ۷ لایحه بودجه سال آینده موافقت شده است.

خبر اعلام شده از سوی زارع اشاره به این موضوع دارد که به منظور حمایت از توسعه ابزارهای مالی و همچنین تسهیل معاملات ابزارهای مبتنی بر کالا، مالیات بر ارزش افزوده همه کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس‌های کالایی کشور پذیرش می‌شوند، مادامی که در هر یک از بورس‌های کالایی مورد مبادله قرار بگیرند، مشمول معافیت مالیاتی هستند. براین اساس در صورتی که کالای پشتوانه گواهی سپرده ماهیتاً مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشد، مالیات مذکور تنها یک مرتبه و در زمان تحویل فیزیکی کالا وصول می‌شود و وظیفه پرداخت مالیات مذکور بر عهده تحویل گیرنده نهایی کالای پشتوانه گواهی سپرده کالایی خواهد بود.

فرصت های جدید سرمایه گذاری با توسعه بازار گواهی سپرده کالایی

جواد فلاح، مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در گفت‌وگو با «کالاخبر» در خصوص اهمیت موضوع در دستورکار کمیسیون تلفیق مجلس اظهار کرد: مقوله بحث مالیات بر ارزش افزوده گواهی سپرده‌های کالایی موضوع قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی (مصوب سال ۱۳۸۸) و قانون مالیات های مستقیم اصلاحی (مصوب سال ۱۳۸۰) بود که علی رغم ابلاغ قانون، سازمان امور مالیاتی در خصوص چگونگی و نحوه اجرای آن دچار ابهام بود.

به گفته فلاح با ارایه توضیحات قانونی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و پیگیری‌های شرکت بورس کالای ایران در راستای تسریع در رفع ابهامات، کمیسیون تلفیق مجلس بر مبنای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، پرداخت مالیات ارزش افزوده گواهی سپرده کالایی را فقط توسط تحویل گیرنده کالا به تصویب رساند و در صورتی که در صحن مجلس به تصویب نهایی نمایندگان خانه ملت برسد، برای اجرا و ابلاغ در چارچوب لایحه قانونی بودجه سال ۱۴۰۱ عملیاتی می‌شود.

مدیر توسعه فیزیکی بورس کالای ایران یادآوری می‌کند: در مصوبه کمیسیون تلفیق، به جای اینکه مالیات بر ارزش افزوده در مرحله نخست از دارنده گواهی سپرده اخذ شود، به مرحله پایانی در زمان تحویل نهایی کالا (از انبار بورس کالا) انتقال و از دارنده نهایی کالا اخذ می‌شود.با تصویب نهایی این ماده قانونی، دارنده گواهی سپرده بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند معاملات گواهی سپرده را انجام دهد. بدین ترتیب تنها فردی که در مرحله نهایی زمان سررسید گواهی سپرده‌های کالایی، بخواهد کالا را از انبار بورس کالا تحویل بگیرد، مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.

فلاح با اشاره به اینکه پیش‌تر گواهی سپرده کالاهایی همچون زعفران تجربه‌ موفقی را از سرگذرانده‌، تصریح کرد: با تصویب نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده گواهی سپرده کالایی، ما امیدوار خواهیم بود قراردادهای گواهی سپرده کالایی علاوه بر کالاهای کشاورزی بر پایه کالاهایی که پیش‌تر مشمول مالیات بر ارزش افزوده بودند، راه اندازی و با اقبال عمومی سرمایه‌گذاران مواجه شود.

مدیر توسعه فیزیکی بورس کالای ایران ابراز امیدواری کرد با تصویب مصوبه فعلی کمیسیون تلفیق در صحن مجلس، مردم و فعالان بازار کالایی روی اوراق مبتنی بر کالا استقبال بیشتری کنند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدیدی هم از این ناحیه شکل گیرد.

وی در پایان با اشاره اینکه رونق و تقویت گواهی سپرده‌های کالایی می‌تواند پیامدها و اثرات مطلوبی به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: پس از تقویت گواهی سپرده‌های کالاهای صنعتی، معدنی و پتروشیمی و فرآورده های نفتی، می‌توان قراردادهای آتی یا اختیار معامله روی این محصولات و به دنبال آن، صندوق‌های کالایی راه‌اندازی و شکل گیرند و به واسطه آن، دورنمای جذب سرمایه‌گذاری در این عرصه برجسته‌تر به چشم آید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها