گواهی

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا میگوید: مشخص نبودن وضعیت دریافت مالیات از معاملات گواهی سپرده کالایی باعث شد کالاهایی مانند سیمان، مس و میلگرد در بازار گواهی سپرده به صورت یک‌بار معامله انجام شوند.

به گزارش کالاخبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جواد فلاح گفت: معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران روی دارایی‎‌های پایه‌ای همچون محصول های کشاورزی و سکه که از مالیات بر ارزش افزوده معاف بوده‌اند، به صورت پیوسته راه‌اندازی شده بود اما محصول‌هایی که معاملات آن‌ها مشمول مالیات بر ارزش افزوده است مانند سیمان، مس و میلگرد در بازار معاملات گواهی سپرده به صورت ناپیوسته (یک بار معامله) معامله انجام می‌شد. بر اساس ماده ۱۴۳ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات آن، معافیت مالیات بر ارزش افزوده روی گواهی سپرده کالایی وجود داشت، اما متاسفانه به دلیل این که سازمان امور مالیاتی در خصوص نحوه اجرای آن ابهاماتی داشت، این بحث‌ها باید شفاف می‌شد.

او گفت: با پیگیری‌هایی که از دولت و نمایندگان مجلس و با همکاری کمیسیون تلفیق این موضوع بدون هیچ مخالفی در قالب قانون بودجه تصویب شد، قرار بر این شده است که معاملات ثانویه گواهی سپرده کالایی و خرید و فروش آن برای کالاهای مشمول مالیات ارزش افزوده نیز معافیت مالیاتی داشته باشد. بنابراین تا زمانی که مشتری به منظور تحویل و خروج کالا به انبار مراجعه نکرده، معافیت وجود دارد و صرفا از مشتری که با قصد تحویل کالا به انبار مراجعه می‌کند و کالا را از انبار خارج می ‎نماید، مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌شود.

به گفته فلاح اگر اعتبار مالیاتی* روی آن کالا قبل از اینکه وارد بورس کالا و تبدیل به گواهی سپرده کالایی شده باشد، از مالیات ارزش افزوده‌ای که مشتری پرداخت می‏‌کند کسر خواهد شد. در نتیجه عملا از زمانی که کالا وارد انبار می‌شود تا زمانی که از انبار خارج نشده است، معاملات آن به عنوان معاملات ورقه بهادار در نظر گرفته می‎ شود و خریدار و فروشنده با مالیات ارزش افزوده سر و کار نخواهند داشت.

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا ادامه داد: تاکنون مشکل کار این بود که اعتبار مالیاتی که روی کالا وجود داشت را نمی‌توانستیم به نفر آخر که کالا را انبار خارج می‌کند منتقل کنیم که با این مصوبه این امکان فراهم شده است.

درباره معافیت های مالیاتی گواهی سپرده کالایی بخوانید:

_______

* اعتبار مالیاتی، مالیات ارزش افزوده‌ای است که بابت خرید کالا یا مواد اولیه پرداخت می‌شود که مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی را مشخص و شفاف کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها