مجلس

کالاخبر: نمایندگان مجلس با معافیت مالیات بر ارزش افزوده بازار گواهی سپرده‌های کالایی و انتقال مالیات به گیرنده نهایی کالا، موافقت کردند.

به گزارش کالاخبر ، نمایندگان مجلس در جلسه عصر دوشنبه ۲ اسفند با رأی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ به منظور جلوگیری از مالیات مضاعف و پرداخت مالیات توسط تحویل گیرنده کالایی با الحاق یک بند به تبصره ۷ لایحه بودجه سال آینده موافقت کردند.

الیاس نادران، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در این خصوص در صحن عصر دوشنبه مجلس در خصوص معافیت مالیات بر ارزش افزوده بازار گواهی سپرده‌های کالایی گفت: چون در معاملات اوراق گواهی سپرده کالایی در بورس کالا، کالاها به صورت فیزیکی مبادله نمی‌شود بلکه اوراق کالاها دادوستد می شود، به منظور تسهیل روند معاملات، اخذ مالیات بر ارزش افزوده از گیرنده نهایی کالا در این معاملات مورد تصویب قرار گرفت.

به گفته نادران تا زمانی که کالا در زنجیره تولید به دست مصرف کننده نهایی برسد در بورس کالا اعتبار مالیاتی شکل می‌گیرد. یعنی پرداخت مالیات بر ارزش افزوده صورت می‌گیرد که در اقتصاد اصطلاحاً به آن، اعتبار مالیاتی می‌گویند. اصل بر این است که اعتبار مالیاتی تجمیع شده که توسط زنجیره های قبلی پرداخت شده، اعتبار مالیاتی برای آن ملاحظه شود؛ بدان معنا که تنها مصرف کننده و خریدار نهایی در زمانی که به صورت فیزیکی کالا را تحویل می‌گیرند، مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند.

نادران در توضیح بیشتر می‌گوید: در عملیات شکل گرفته گواهی سپرده در بورس کالا چون کالا به صورت فیزیکی معامله نمی‌شود و بیشتر اعتباری و برگه ای است، باید اعتبار مالیاتی از معامله گران قبلی تا زمانی که بدست مصرف کننده یا خریدار نهایی برسد، کسر شود که این موضوع با مصوبه امروز تسهیل شد. 

به گفته عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، این اقدام مالیاتی در بورس کالا (بازار گواهی سپرده‌های کالایی) هم منصفانه است، هم دور باطل پرداخت های قبلی را معاف می‌کند و هم سازوکار خوبی در بورس کالا صورت ‌می گیرد. 

نادران در این خصوص تاکید کرد: با این مصوبه مجلس، نمایندگان راهی باز می‌کنند که کالاهای حاضر در بورس کالا با سهولت بیشتری مبادله شود و مالیات بر ارزش افزوده در نهایت از مصرف کننده یا خریدار نهایی گرفته شود. 

بنابراین گزارش در زمان رای گیری برای تصویب این بند، هم دولت و هم کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ اعلام کردند که با بند الحاقی مزبور موافق هستند و در جلسه عصر دوشنبه هم هیچ گونه مخالفتی با این بند الحاقی صورت نگرفت و به این ترتیب این بند الحاقی با موافقت قاطع نمایندگان حاضر در صحن مجلس به تصویب رسید. 

گفتنی است، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نیز به تازگی در این باره گفته بود که این رأی مجلس، به منظور حمایت از توسعه ابزارهای مالی و همچنین تسهیل معاملات ابزارهای مبتنی بر کالا است که به موجب آن، مالیات بر ارزش افزوده همه کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس‌های کالایی کشور پذیرش می‌شوند، مادامی که در هر یک از بورس‌های کالایی مورد مبادله قرار بگیرند، مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند. 

او افزود: براین اساس در صورتی که کالای پشتوانه گواهی سپرده ماهیتاً مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشد، مالیات مذکور تنها یک مرتبه و در زمان تحویل فیزیکی کالا وصول می‌شود و وظیفه پرداخت مالیات مذکور بر عهده تحویل گیرنده نهایی کالای پشتوانه گواهی سپرده کالایی خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها