• ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
  • کد خبر: 70405
زغالسنگ

کمبود جهانی گاز و افزایش شدید قیمت آن در اروپا باعث شده قاره سبز برای تولید برق به زغال سنگ روی آورده و مصرف گاز را کاهش دهد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از راشاتودی، آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود از بازار گاز اعلام کرد تقاضا برای گاز طبیعی در اروپا در سال جاری میلادی رو به کاهش است و خریداران به زغال‌سنگ ارزان‌قیمت‌تر روی آورده‌اند.

طبق این گزارش، تقاضا برای گاز در اروپا به‌دنبال افزایش ۵ ‌درصدی در سال گذشته میلادی ۴ درصد در سال جاری کاهش‌یافته است که می‌تواند ناشی از کاهش استفاده از گاز در بخش تولید برق باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد کاهش تقاضا برای گاز تا حدی توسط انرژی‌های تجدیدپذیر جبران خواهد شد، اما افزایش قابل‌توجه قیمت گاز رقابت‌پذیری آن در برابر زغال‌سنگ برای تولید برق را تحت تاثیر می‌گذارد.

این آژانس با تاکید بر این‌که تأثیرات منفی کمبود گاز فقط محدود به اروپا نمی‌شود هشدار داد:«قیمت بالای گاز و در نتیجه افزایش قیمت برق به مصرف‌کنندگان، خدمات عمومی و عمده‌فروشان آسیب می‌رساند و تأثیرات منفی ماندگاری فراتر از تنش‌های فصلی فعلی خواهد داشت».

در این گزارش همچنین آمده‌است:بازارهای در حال توسعه نسبت‌به شوک‌های عرضه انرژی شدیداً آسیب‌پذیر هستند و به‌علاوه این نگرانی وجود دارد که عرضه مواد غذایی به‌خاطر دسترسی سخت‌تر به کودهای بر پایه گاز مختل شود.

این آژانس پیش‌بینی می‌کند با توجه به توقف تولید گاز در بسیاری مناطق، به تاخیر افتادن پروژه‌های تولیدی و روند آهسته سرمایه‌گذاری‌های جدید برای افزودن ظرفیت‌های جدید تولید، دنیا همچنان با کمبود گاز طبیعی مواجه باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها