گاز

درگیری نظامی آغاز شده بین روسیه و اوکراین و تحریم های اقتصادی وضع شده از طرف غرب علیه کرملین، اقتصاد کشورهای اروپایی را با چالش مواجه و روند رشد اقتصادی آنها را دچار اختلال خواهد کرد.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ با وجود اینکه این تحریم ها و درگیری نظامی دو کشور بر اقتصاد دنیا تاثیر منفی دارد، ولی این تاثیر منفی در  اقتصاد اروپا بیش از دیگر مناطق خواهد بود، زیرا روابط اقتصادی اروپا و روسیه بسیار نزدیک است و سهم زیادی از بازارهای مهم اروپا در اختیار روسیه است.

روسیه یکی از بزرگترین مالکان نفت و گاز در دنیاست و این تنش ها می تواند زمینه را برای افزایش قیمت این منابع انرژی فسیلی فراهم کند که به خودی خود عامل مهمی در تضعیف اقتصاد دنیاست.

نشریه «کانورسیشن» در گزارش اخیر خود نوشت: «بیشترین تاثیر منفی ناشی از این بحران را اقتصادهای اروپایی تجربه می کنند. کشورهایی که اصلی ترین واردکننده گاز طبیعی و زغال سنگ از کشور روسیه هستند و رشد قیمت این منابع انرژی می تواند چالش های اقتصادی زیادی را برای آنها ایجاد کند. از طرف دیگر روسیه تامین کننده ۴۰ درصد از گاز طبیعی وارداتی به اروپا است و با شروع این درگیری قیمت گاز طبیعی به سرعت افزایش یافت.»

قیمت گاز در مسیر  افزایش

فشار اقتصادی ناشی از رشد قیمت گاز طبیعی از ابتدای سال جاری اروپا را تحت تاثیر قرار داده بود و از ابتدای سال ۲۰۲۱ روند افزایشی قیمت گاز طبیعی در اروپا شروع شده بود. این رسانه، دلیل افزایش قیمت گاز در اروپا را فشار روسیه به اروپا برای نهایی کردن قرارداد نورداستریم دو ذکر کرده است.

با شروع جنگ سرعت افزایش قیمت گاز طبیعی بیشتر شد. هم اکنون، میانگین قیمت گاز طبیعی در اروپا چهار برابر متوسط قیمت آن در دو ماه اول سال ۲۰۲۱ است و در صورتی که جنگ ادامه پیدا کند در اواسط سال جاری به بیش از ۵ برابر می رسد. این مساله می تواند در مسیر بازسازی اقتصادی اروپا اختلال ایجاد کند و صنایع اروپایی که به تازگی از چالش های ناشی از همه گیری خارج شده اند را با بحرانی تازه مواجه سازد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها