• ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
  • کد خبر: 69507
نیروگاه برق

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد بهبود اقتصادها از بحران کرونا، تقاضا برای برق را ۶ درصد در کل دنیا در سال گذشته میلادی بالا برده که بالاترین رقم  از ۲۰۱۰ یعنی زمان بهبود از رکود مالی ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ بوده‌ و بیشتر آن از انرژی‌های غیر تجدیدپذیر مثل زغال سنگ و گاز تأمین شده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، در گزارش این آژانس آمده‌است افزایش تقاضا برای برق به‌دنبال بیرون آمدن اقتصادها از قرنطینه‌های ۲۰۲۰، زنجیره‌های عرضه زغال‌سنگ و گاز طبیعی را با مشکل مواجه کرده و قیمت عمده‌فروشی برق را بالا برده‌است. با وجود رشد انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید برق از زغال‌سنگ و گاز به بالاترین رقم در ۲۰۲۱ رسید و رکورد جدیدی در تولید سالانه دی‌اکسیدکربن در جهان ثبت کرد.

بخش صنعت بالاترین تقاضا برای برق را در سال گذشته میلادی داشته و پس‌از آن بخش‌های خدمات و بعد بخش خانگی قرار دارند.

علی‌رغم تمام قول‌های داده‌شده برای صفر کردن تولید کربن و آلاینده‌های جوی و استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر، زغال‌سنگ بیش‌از نیمی از افزایش تقاضای جهانی برای برق را در اختیار داشته و تولید برق از این سوخت آلاینده به بالاترین رقم رسیده‌است.

تولید برق از زغال‌سنگ به‌خاطر قیمت رقابتی آن در برابر گاز، ۹ درصد افزایش داشته که سریع‌ترین رشد را از ۲۰۱۱ نشان می‌دهد.

تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر هم ۶ درصد در ۲۰۲۱ علی‌رغم شرایط جوی نامناسب مخصوصاً در بخش برق آبی افزایش‌یافته است.

کل تولید دی‌اکسیدکربن از بخش برق در دنیا ۷ درصد بالا رفته و رکورد جدیدی ثبت کرده‌است.

فاتح بیرول، رییس آژانس بین‌المللی انرژی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «افزایش شدید قیمت برق باعث بروز مشکلاتی برای بسیاری از خانواده‌ها و کسب‌وکارها در سراسر دنیا شده و عامل بسیاری از تنش‌های اجتماعی و سیاسی بوده‌است».

وی خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش فناوری انرژی‌های کم کربن مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، کارآمدی انرژی، برق هسته‌ای و توسعه شبکه‌های برق هوشمند برای مهار قیمت بالای برق و سطح آلایندگی تولید آن شده‌است.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها