آلومینیوم

قیمت آلومینیوم روز دوشنبه ۷ فوریه به بالاترین سطح خود در چهار ماه گذشته رسید، زیرا نگرانی ها در مورد عرضه از سوی تولیدکننده بزرگ یعنی چین و کسری در اروپا و آمریکا با کاهش موجودی تقویت شده است. 

به گزارش «کالاخبر»؛ رویترز در گزارشی اعلام کرد: شاخص آلومینیوم در بورس فلزات لندن با ۱.۲ درصد افزایش به ۳,۱۱۰.۵۰ دلار در هر تن در رینگ های رسمی معامله شد. آن هم پس از رسیدن به بالاترین قیمت خود از ۱۹ اکتبر یعنی ۳,۱۳۵ دلار در اوایل جلسه معاملاتی که ۲۰ درصد نسبت به اواسط دسامبر سال گذشته افزایش داشته است. 

تحلیلگران می گویند که مقامات چینی با هدف کاهش آلودگی در بازی های المپیک زمستانی، تولید کارخانه های ذوب آلومینیوم را محدود کرده اند. 

ونیو یائو، تحلیلگر ING گفت: نشانه‌های کمی از بازگشت سریع عرضه چین وجود دارد. تهدید تحریم‌ها علیه روسیه در صورت حمله به اوکراین، می‌تواند به عرضه‌های جهانی نیز آسیب بزند، زیرا روسال به عنوان بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم در جهان خارج از چین، حدود ۶ درصد از عرضه جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. 

چین حدود ۵۶ درصد از تولید جهانی آلومینیوم را به خود اختصاص داده است که در سال گذشته حدود ۶۷ میلیون تن برآورد شده است. 

انتظار می رود که مصرف کننده برتر جهان امسال نیز با کسری حدود ۱.۵ میلیون تنی مواجه شود. 

کمبود در اروپا و آمریکا را می‌توان با پرمیوم های فیزیکی پرداخت شده در بازار مشاهده کرد که مصرف‌کنندگان قیمت های بالاتر از بورس فلزات لندن LME که اکنون در بالاترین سطح است، به ترتیب بالای ۴۶۰ دلار در هر تن و حتی ۷۶۰ دلار در هر تن پرداخت می‌کنند. 

موجودی آلومینیوم در انبارهای مورد تایید LME به کمترین میزان در ۲۲ سال گذشته یعنی ۷۶۸,۲۵۰ تن رسیده که کمتر از نصف سطح مشاهده شده در مارس سال گذشته می باشد. 

تضامین لغو شده یا فلزی که برای تحویل در نظر گرفته شده است، با ۴۶ درصد به این موضوع اشاره دارد که آلومینیوم بیشتری که در صنایع حمل و نقل، ساخت و ساز و بسته بندی استفاده می شود، تحویل داده شده است. 

نگرانی در مورد عرضه آلومینیوم در بازار LME باعث شده است که پرمیوم قرارداد نقدی ۲۵ دلار در هر تن نسبت به قرارداد سه ماهه باشد. 

موجودی آلومینیوم در انبارهای تحت نظارت بورس آتی شانگهای از اوایل دسامبر سال گذشته تاکنون ۲۰ درصد کاهش یافته و به ۲۶۶,۹۰۶ تن رسیده است. 

مس با ۰.۳ درصد کاهش به ۹,۸۱۴ دلار در هر تن، روی با تغییر اندکی به ۳,۶۱۴ دلار، سرب با ۰.۲ درصد افزایش به ۲,۱۹۳ دلار، قلع با ۰.۴ درصد کاهش به ۴۲,۸۵۰ دلار و نیکل با ۰.۹ درصد افزایش به ۲۳,۲۰۰ دلار رسیدند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها