بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به" فروش کالاهای تولیدی خارج از بورس کالا را ممنوع کردیم"، "غزل خداحافظی شهرداری تهران با مزایده غیرشفاف املاک"، "کشاورزان برای عرضه محصولاتشان در بورس کالا، تشویق شوند" و "سامانه جدید عرضه بورس کالا به زودی راه اندازی می شود" اشاره کرد.

فروش کالاهای تولیدی خارج از بورس کالا را ممنوع کردیم

به گزارش «کالاخبر» ؛ در هفته گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مبادلات کالاها در بورس کالا با شفافیت همراه می‌شود، گفت: این مسئله را در هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی مصوب کرده‌ایم تا به‌جز کالاهایی که به موجب قانون استثنا شده‌اند، باقی کالاها و محصولات هر چه قابلیت عرضه در بورس کالا دارند دیگر اجازه فروش در خارج از بورس را نداشته باشند.

حجت‌الله عبدالملکی با بیان اینکه ما معتقدیم که باید جهش در تولید محقق شود و عرضه و فروش هم باید به طور حتم با شفافیت همراه شود که این شفافیت از طریق بورس کالا رخ می‌دهد، گفت: ورود کالاها به بورس کالا، سیاست ما است اما باز هم تاکید می‌شود به استثنای کالاهایی که ستاد تنظیم بازار آن‌ها را مشخص می‌کند، سایر کالاها در بورس کالا به فروش خواهد رسید.

غزل خداحافظی شهرداری تهران با مزایده غیرشفاف املاک

فربد زیارتی کارشناس امور شهری به مزایای عرضه املاک نهادهای از جمله شهرداری تهران در بورس کالا اظهار داشت: شهرداری تهران قصد دارد در رویکرد جدید به واگذاری املاک به شیوه های سنتی پایان دهد و همه فرآیند واگذاری املاک را به اتاق شیشه‌ای بورس کالا بسپارد.

وی  افزود: سال گذشته بورس کالا با راه‌اندازی تابلوی املاک و مستغلات این فرصت را به وجود آورد که همه نهادهای دولتی، خصوصی و یا عمومی همچون شهرداری ها بتوانند املاکشان را در بستر بورس کالا واگذار کنند که بدون شک اگر عرضه املاک از طریق بورس کالا رونق بگیرد، بروز فساد و شبهه در حوزه واگذاری املاک نهادهای مختلف به دلیل شفافیت کامل آماری به صفر می رسد و شیوه های سنتی و مزایده های پاکتی کنار می رود.

به گفته وی با توجه به اینکه کل فرآیند واگذاری در بورس کالا ثبت می‌شود، اولاً فرآیند واگذاری در همه بخش‌ها شفاف است و ثانیاً امکان رصد و پیگیری در هر مرحله از فرآیند معامله وجود دارد. در معاملات بورس کالا مشخص است چه کسانی در مزایده حضور داشته‌اند و برنده حراج با درج چه قیمتی موفق به خرید شده است.

کشاورزان برای عرضه محصولاتشان در بورس کالا، تشویق شوند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بخش کشاورزی در هر کشوری نیازمند حمایت دولت است که در این مسیر، بورس کالا می‌تواند سازوکاری برای بهبود کیفیت عرضه محصولات کشاورزی و حمایت از کشاورزان باشد؛ در این حوزه، دولت باید برای آن دسته از کشاورزانی که محصولات خود را در بورس کالا عرضه می کنند، حمایت و تشویقی قرار دهد تا سایر کشاورزان از مزایای بورس مطلع شوند.

غلامرضا نوری قزلچه، نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه مسلم است برای رهایی از عمده گرفتاری های امروز بخش کشاورزی باید کشاورز و تولیدکننده و مصرف کنندگان در بستری شفاف به معامله بپردازند که در همین زمینه، بورس کالا می‌تواند زمینه‌ای برای تسریع و شفافیت عرضه محصولات کشاورزی باشد.

سامانه جدید عرضه بورس کالا به زودی راه اندازی می شود

برمک هوشیار مدیر توسعه فناوری اطلاعات بورس کالای ایران با اعلام این خبر که سامانه جدید عرضه بورس کالای ایران به زودی راه اندازی می شود، گفت: طراحی سامانه جدید عرضه، یکی از پروژه هایی است که در راستای طرح جامع یکپارچه سازی سامانه های عملیاتی موسوم به «سامانه سیمرغ» پیاده سازی شده و این سامانه که به لحاظ تکنولوژی و فرآیندی به طور ویژه ارتقا یافته است به زودی جایگزین تمام سامانه های قبلی بورس کالا می شود.

به گفته مدیر توسعه فناوری اطلاعات بورس کالای ایران با این اقدام یک وحدت رویه در تمامی سامانه های عملیاتی به وجود می آید تا همگی آنها از یک ساختار شکلی و فرآیندی تبعیت کنند. 

خرید شمش فولاد بدون اعمال سهمیه بهین یاب امکان پذیر است

مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران در نامه ای به شرکت های کارگزاری شرایط خرید محصول شمش فولادی را ابلاغ کرد.

در این نامه آمده است: خرید محصول شمش فولادی تا اطلاع ثانوی بدون اعمال سقف سهمیه بهین یاب برای تمامی مشتریان دارای مجوز محصول امکان پذیر است همچنین اشاره شده است که شرایط خرید از مازاد محصول شمش فولادی به صورت غیر بهین یاب و برای تمام مشتریان دارای کد بورسی مقدور خواهد بود.

زعفران نگین را برای تحویل تیر سال آینده معامله کنید

در هفته گذشته مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران از راه اندازی قرارداد آتی زعفران نگین با سررسید تیر ۱۴۰۱ خبر داد.براساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا، آغاز راه اندازی قرارداد مذکور با سررسید تیر سال آینده در روز شنبه ۳۰ بهمن امسال خواهد بود که معاملات آن تا ۱۴ تیر ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

پذیرش محصولات جدید در بورس کالا

همچنین مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه های جداگانه ای از پذیرش کنسانتره سرب و روی شرکت فرآوری موادمعدنی کیان بروجن در بازار فرعی بورس خبر داد.بر این اساس  ۱۵۰۰ تن کنسانتره سرب و ۳۰۰۰ تن کنسانتره روی شرکت فرآوری موادمعدنی کیان بروجن راهی بازار فرعی بورس کالای ایران می شود.

همچنین ۹۵۸۰ تن دی اکتیل فتالات و ۱۰۵۶ تن دی اکتیل ترفتالات پنج شرکت در بازار فرعی بورس پذیرش شد.به این ترتیب شرکت شیمیایی فخر آباده ۳۱۰۰ تن، شرکت مولدان صنایع شیمی ۲۸۸۰ تن، شرکت روانگرد گرمسار ۱۹۲۰ تن و شرکت فرآیند شیمی سمنان ۱۶۸۰ تن دی اکتیل فتالاتخود را در بورس پذیرش کردند.همچنین ۱۰۵۶ تن دی اکتیل ترفتالات  شرکت فرا تاو صنعت ورتا نیز با تصمیم در جلسه اخیر کمیته عرضه در بازارفرعی بورس پذیرش شد.

از سوی دیگر قیر، شمش و میلگرد فولادی ۴ شرکت در بازار اصلی بورس کالا مورد پذیرش قرار گرفت.به این ترتیب قیر شرکت پالایش قیر پارس صنعت خاورمیانه و شمش فولادی شرکت های تعاونی ذوب و ریخته گری فولاد سپید دشت و صبا راد محور در بازار اصلی پذیرش شدند و به زودی روی تابلوی بورس کالای ایران می روند.

میلگرد فولادی شرکت فولاد کاوه اروند که عرضه کننده آن گسترش خدمات فولاد فراطرح است نیز در جلسه اخیر کمیته عرضه پذیرش شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها