بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به "اراده حذف کامل قیمت گذاری دستوری در دولت وجود دارد"، "برنامه دولت برای عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا"، "ارزش واقعی املاک شهرداری در بورس کالا مشخص می شود" و "راه اندازی سررسید جدید در قرارداد آتی واحدهای صندوق طلا" اشاره کرد.

اراده حذف کامل قیمت گذاری دستوری در دولت وجود دارد

به گزارش «کالاخبر» ؛رئیس کمیته بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت باید بپذیرد که با قیمت‌گذاری دستوری اقتصاد پویا نمی‌شود، این اراده، جرات و جسارت در وزرای اقتصاد، صمت و دیگر اعضای تیم اقتصادی دولت مشاهده می‌شود و عرضه کل سیمان و در ادامه فولاد کشور در بورس کالا نیز همین رویکرد درست را نشان می‌دهد.

محسن علیزاده افزود: اقداماتی در دولت گذشته در خصوص حذف قیمت گذاری دستوری چند کالا صورت گرفت اما آن رویه در دولت سیزهم با قدرت بیشتری در کالاهایی همچون سیمان، فولاد و محصولات پتروپالایشی با عرضه‌های منظم در بورس کالا آغاز شده است. حتی لازم است به صورت اساسی در خصوص خودرو هم قیمت گذاری دستوری حذف شود، زیرا این اتفاق، اثر بسیار مثبتی در روند رو به رشد شرکت‌ها و بازار سرمایه خواهد داشت.

برنامه دولت برای عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: براساس برنامه دولت، عرضه کل زنجیره تولید فولاد در بورس کالا در اولویت برنامه ها برای ساماندهی بازار فولاد کشور قرار دارد.

لطف الله سیاهکلی با اشاره به اینکه با عرضه کل محصولات فولادی در بورس کالا، آمارهای این بخش و میزان مصرف و مازاد نیاز داخل شفاف می شود، افزود: دولت اگر به معنای واقعی تصدی گری خود در اقتصاد را کاهش دهد و اصل ۴۴ قانون اساسی را رعایت کند، شاهد ساماندهی بازارهای کالایی کشور به کمک بازار سرمایه خواهیم بود.

این نماینده مجلس با تاکید بر نظارت دولت بر بازار فولاد اظهار داشت: از آنجایی که معاملات در بورس کالا مانند یک تالار شیشه ای شفاف و روشن است، دولت نیز باید با رصد معاملات در بورس اجازه دهد که قیمت ها در تقابل عرضه و تقاضا کشف شود و بر مبنای داده های موثق اقدام به سیاست گذاری مطلوب کند.

ارزش واقعی املاک شهرداری در بورس کالا مشخص می شود

رییس پیشین کمیته شفافیت شورای شهر تهران اعلام کرد: با عرضه املاک شهرداری در بورس کالا، هم فرآیند واگذاری شفاف و هم ارزش واقعی املاک مشخص می‌شود.

بهاره آروین گفت: آنچه عرضه املاک شهرداری در بستر بورس کالا را ضروری می‌کند، کنار رفتن رویه های مبهم گذشته و آشکار شدن ارزش واقعی املاک در بازار شفاف و رقابتی است. لذا عرضه املاک در بورس کالا می‌تواند ضامن فرآیند شفاف و شکل‌گیری مقوله رقابت باشد، بدین ترتیب ارزش واقعی املاک مشخص می‌شود و شهروندان در شرایط برابر می‌توانند در سمت تقاضا و عرضه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه الکترونیکی شدن فرآیندها به نفع حداکثری شهرداری‌ها و حقوق مردم منجر می شود، گفت: وقتی واگذاری املاک در بازاری غیر از بورس کالا به عنوان بستری شفاف انجام شود، پتانسیل‌های فسادزایی برای آنان شکل می‌گیرد درحالی‌که عرضه این دست از املاک و سایر دارایی ها در بورس کالا می‌تواند ضامن حقوق شهروندان باشد. به بیان دیگر، واگذاری املاک شهرداری در بورس کالا کمک می‌کند این املاک در تاریکخانه‌های بوروکراسی به خواص واگذار نشود.

مزایای واگذاری املاک شهرداری در بورس کالا

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که با عرضه املاک نهادهای مختلف از جمله شهرداری ها در بورس کالا، رویه قیمت‌گذاری‌های غیرکارشناسی پایان می‌یابد و همه شهروندان می‌توانند در عرضه‌های املاک شهرداری حضور یابند و از سوی دیگر به دلیل کشف منصفانه قیمت ها، هم خریدار و هم فروشنده از شرکت در حراج املاک در بورس کالا رضایت خواهند داشت.

محمد باقری اظهار داشت: امروز شاهد هستیم که شهرداری تهران برای فروش املاکش در بستر شفاف و شیشه ای بورس کالا پیشقدم شده که این دست اقدامات برای مقابله با رانت و فساد باید در اقتصاد کشور مورد تشویق قرار گیرد.

وی یکی از مزیت‌های عرضه املاک شهرداری در بورس کالا را اطمینان از انتقال قطعی دانست و گفت:در بورس کالا فروش و واگذاری املاک به صورت قطعی انجام می‌شود و با شفاف شدن معاملات، اطلاع رسانی بهتر و امکان بازاریابی از سوی کارگزاران بازار سرمایه به مرور استقبال خوبی از عرضه‌ املاک به وجود خواهد آمد.

راه اندازی سررسید جدید در قرارداد آتی واحدهای صندوق طلا

بازار قراردادهای آتی واحدهای سرمایه گذاری صندوق پشتوانه طلای لوتوس در بورس کالای ایران از روز شنبه ۲۳ بهمن ماه میزبان راه اندازی سررسید جدید برای تحویل مرداد ماه ۱۴۰۱ است.براساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، معاملات این سررسید جدید تا تاریخ ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۱ قابل معامله خواهد بود.

قراردادهای آتی واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلا از روز شنبه ۱۲ تیر ماه امسال در بورس کالای ایران راه اندازی شد. دارایی پایه این قراردادها، واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس (طلا) اعلام شده و همچنین اندازه هر قرارداد نیز ۱۰۰۰ واحد سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری طلا در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها