بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به "آمادگی بورس کالا برای میزبانی از عرضه خودرو"، "تولید سیمان با ورود به بورس کالا در حال نفس کشیدن است"، "پیگیری بورس کالا در واقعی سازی قیمت مواد معدنی"، "نفع ۲۵ درصدی شهرداری با خرید مصالح از بورس کالا" و"رانت‌های پیدا و پنهان زنجیره فولاد در حال حذف شدن است" اشاره کرد.

آمادگی بورس کالا برای میزبانی از عرضه خودرو

به گزارش «کالاخبر» در هفته گذشته مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران از طراحی یک مدل جدید برای عرضه خودرو در بستر این بورس خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، قیمت خودرو تک نرخی شده و براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

جواد فلاح توضیح داد: یکی از مدل هایی که در بورس کالا مطرح شده این است که خودرو در بورس کالا عرضه شود و کشف قیمت بر اساس مکانیسم بازار و عرضه و تقاضا اتفاق بیفتد. برای این مدل، می‌توان از قراردادهای سلف استاندارد بهره برد. یعنی خودروساز، خودروی خود را در قالب قرارداد سلف عرضه کند. قاعدتا برخی عرضه ها می تواند در قابل سلف کوتاه مدت و برخی سلف بلندمدت باشد. خریدار نیز خودرو را در قالب قرارداد سلف پیش خرید می‌کند و در زمان سررسید قرارداد،  خودرو را از خودروساز تحویل می‌گیرد. 

تولید سیمان با ورود به بورس کالا در حال نفس کشیدن است

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه ورود سیمان به بورس کالا بعد از ۸۰ سال سنتی فروشی موجب رونق تولید و آرام شدن بازار سیمان شده است گفت: با ورود به بورس، تولید در حال نفس کشیدن است و این رویه اشتغال خوبی برای کشور ایجاد کرده است؛ در این میان مافیا و دلالان نیز کنار رفته اند و توصیه می شود منتقدین سنگ اندازی نکنند و بهانه های بیهوده نیاورند.

عبدالرضا شیخان با بیان اینکه با ورود سیمان به بورس کالا هم معاملات شفاف شده و هم بازار سیمان آرام شده است افزود: برخی اظهار نظرها علیه شرایط فعلی بازار به این دلیل است که حجم بازار سیمان به دلیل محدود شدن دلالان، کوچک تر شده است و قطعا این مطالب از سوی همین افراد شکل می گیرد و حالا چون معاملات از سوی سامانه جامع تجارت رصد می شود این اظهارات مطرح می گردد.

کاهش قیمت و دسترسی آسان، ثمرات عرضه سیمان در بورس کالا

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با بیان این نکته که تقریباً ۳۰ درصد از تولیدات سیمان کشور در مجموعه شستا انجام می شود که شامل ۱۸ شرکت سیمانی زیرمجموعه هلدینگ سیمانی تأمین اجتماعی یا همان سیتا است گفت: شستا بنا دارد تمام تولیدات سیمان شرکت‌های زیرمجموعه خود را در بورس کالا عرضه کند.

علی رستمی افزود: فرایند در بورس کالا به گونه‌ای است که همه متقاضیان می‌توانند نسبت به خرید سیمان اقدام کنند و با عرضه سیمان در بورس قیمت کاهش یافته و تعادل در بازار ایجاد شده است.

پیگیری بورس کالا در واقعی سازی قیمت مواد معدنی

رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران گفت: امروز که پس از سال ها شاهد حذف دخالت های دولتی و برخی ذی نفوذان و کنار رفتن رویکرد عرضه محصولات با قیمت های یارانه ای هستیم و محصولات کل زنجیره فولاد از جمله معدن، راهی بورس شده است، بی انصافی است که بداخلاقی کرده و هر بخش به دلیل منافع کوتاه مدت خود، اعتراض کند

مهرداد اکبریان افزود: سیاست گذاران با عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس، حذف قیمت های دستوری و لغو سهمیه بندی های رانتی به دنبال برقرار کردن تعادل در زنجیره فولاد هستند به طوری که طی یک سال اخیر بورس کالا پیگیری های زیادی در خصوص عرضه محصولات معدنی به رغم افزایش قیمت مواد اولیه فولادسازان انجام داده که این رویه که به نفع اقتصاد و صنعت است، جای حمایت دارد.

نفع ۲۵ درصدی شهرداری با خرید مصالح از بورس کالا

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران گفت: هفته گذشته اولین مرحله خرید مصالح از طریق بورس کالا انجام گرفت و معاونت عمران برای نمونه ۷۰۰ میلیارد تومان میلگرد خریداری کرد که به دلیل حذف دلال و واسطه‌ها، ۲۵ درصد به نفع شهرداری است.

ابوالفضل فلاح در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری درباره املاکی که به بورس می رود از شورا مجوز می گیرد؟ گفت: املاکی که بنا داریم بفروشیم و تهاتر کنیم را پیوست بودجه کرده ایم و مصوبه شورای شهر را برای آنها گرفته ایم. حدود دو ماه پیش نیز بحث بارگذاری زمین‌هایی در اطراف بیمارستان عرفان برای ساخت پارکینگ مطرح شد که با وجود اینکه این مسأله به گذشته مربوط می شد اما مصوبه شورا را برای آن گرفتیم. خریداران املاک صرفا پیمانکاران نبودند و در سایت بورس خریداران کاملا مشخص هستند.

رانت‌های پیدا و پنهان زنجیره فولاد در حال حذف شدن است

مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران گفت: در سازوکار عرضه و تقاضا در بستر بورس کالا، رانت‌های پنهان و آشکار از بین می‌رود، فساد و روابط پنهانی و زدوبندها حذف می‌شود و البته مقوله نظارت برای نهادهای ناظر، بسیار سهل و آسان می‌شود.

وحید شیخ‌زاده تاکید کرد: در بستر بورس کالا هم سیاست‌گذار می‌تواند در شرایط پیش‌بینی پذیر با رصد و بررسی عیب‌ها و کاستی‌ها، نقشه راه ارایه دهد و هم سیگنال مطلوبی به سرمایه‌گذار ارسال می‌شود که در موقعیت شفاف، با رصد وضع موجودی بازار، در پی کاهش هزینه تمام شده، فروش و درآمد بیشتر و در نهایت حاشیه سود مطمئن بروند.

عده‌ای در بازار فولاد به دنبال بازگشت رانت و سهمیه بندی هستند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: فعالان و تولیدکنندگان واقعی بازار به دنبال حذف قیمت‌های دستوری و مداخلات دولت در روند معاملات محصولات فولادی هستند، اما طبق انتظارها عده‌ای از تولیدکننده نماها می‌خواهند مداخلات در بازار ادامه داشته باشد و سهمیه‌ها و رانت‌های قیمتی که سال‌ها از آن استفاده کرده اند، برقرار بماند.

علیرضا سلیمانی افزود: مدتی است بحث عرضه همه محصولات زنجیره فولاد در بورس برای از بین بردن عدم تقسیم سود عادلانه و اجحاف قیمتی بین تولیدکنندگان مطرح شده است که مسلم است بخش‌هایی از زنجیره که قرار است برخلاف سودهای زیاد گذشته به حاشیه سود معقولی در تولیداتشان برسند، اعتراض می‌کنند.

سلیمانی در این باره توضیح داد: در ماه‌های اخیر شاهد تلاش گسترده بورس کالا برای برقراری عدالت در کل زنجیره فولاد هستیم چراکه با ورود محصولات معدنی، مواد اولیه فولادسازان که سال‌ها براساس نرخ‌های دولتی به آن‌ها فروخته می‌شد براساس واقعیت‌های بازار و قیمت‌های واقعی عرضه شد که این رسالت همان انتظاری است که از بورس کالا می‌رود.

گشایش انبار و نماد معاملاتی زیره سبز

در هفته گذشته بورس کالا از گشایش انبار مهرزاد و نماد معاملاتی آن در راستای انجام معاملات گواهی سپرده زیره سبز خبر داد.

براساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالا از دوشنبه ۹ اسفند انبار زیره مهرزاد فعال شده و آماده پذیرش محصول زیره سبز مشتریان است.زمان گشایش نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی مربوط به این انبار شامل زیره سبز۰۱۰۳ مهرزاد (زیر۰۱۰۳پ۰۵) نیز از روز یکشنبه ۱۵ اسفند خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها