مهدی کرباسیان

با توجه به چالش‌های جدی گردش در سرمایه بنگاه‌ها، به نظر میرسد که بازوهای مالی همچون بازار سرمایه می‌تواند به کمک تامین نقدینگی واحدهای تولیدی بیایند.

به گزارش کالاخبر به نقل از سنا، مهدی کرباسیان، معاون اسبق وزیر صمت، معدن و تجارت به کمک بازار سرمایه در رفع موانع تولید و ایجاد زمینه‌های لازم در راستای تحقق شعار «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» اشاره کرد و گفت: عوامل متعدد اثرگذاری بر روند تولید حاکم است که باید هر یک از آن‌ها را به صورت جداگانه بررسی کرد.

کرباسیان نخستین مسئله اثرگذار در زمینه تولید را مربوط به موضوع سرمایه‌گذاری دانست و افزود: این موضوع را باید بپذیریم که نرخ سرمایه‌گذاری در کل کشور صفر یا نزدیک به صفر است، چنین آماری نشان دهنده آن است که سرمایه‌گذاری در سطح کلان کشور صورت نگرفته یا جایگزینی برای این اقدام انتخاب نشده است؛ بنابراین وجود چنین حاشیه‌هایی باعث شده، کشور نتواند به سمت توسعه و رونق تولید حرکت کند.

کرباسیان ادامه داد: با توجه به وجود چنین مصائب و مشکلاتی در مسیر تولید کشور، اکنون سیستم بانکی کشور دچار مشکل جدی سودآوری است و حتی برخی از آنها طبق ماده ١۴١ قانون تجارت * ورشکسته محسوب می‌شوند؛ بنابراین سیستم بانکی کشور متاثر از این مسئله نمی‌تواند به حمایت از این دست از بنگاه های مشمول ماده 141 قانون تجارت بپردازد.

مهمترین چالش هایی که بنگاه ها با آن دست و پنجه نرم میکنند

معاون اسبق وزیر صمت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: بدیهی است بحث ارز، تحریم و نیز جابه‌جایی ارزی از جمله مشکلاتی هستند که در مسیر تولید کشور وجود دارد، به همین دلیل بهتر است در ابتدا برای ایجاد رونق تولید در کشور زمینه رفع مشکلات فعلی صورت پذیرد.

وی گفت: در دنیا، نقدینگی سرمایه‌گذار تامین کننده درصدی از سرمایه یک واحد تولیدی است و بیشتر آن از سیستم بانکی یا بازار سرمایه تامین می‌شود که متاسفانه این موضوع به عنوان معضل جدی در اقتصاد ایران تلقی می‌شود.

کرباسیان از موضوع نقدینگی برای واحدهای تولیدی به عنوان مسئله‌ای مهم در تولید یاد کرد و گفت: در کنار این مسایل مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه، قطعات و ماشین آلات وجود دارد و همچنین برای صادرکنندگان هم با مسایل مربوط به جابه‌جایی نرخ ارز روبرو هستیم.

معاون اسبق وزیر صمت، معدن و تجارت اظهار کرد: با توجه به اینکه تحریم در مقام ریسک سیستماتیک کشور را دچار مشکلات جدی کرده است، برخی از واحدهای تولیدی قادرند از امتیاز نیاز داخلی نهایت استفاده را برای تولیدات واحدهای خود داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به وجود چنین مشکلاتی، بازار سرمایه می‌تواند کمک کننده به توسعه واحدهای تولیدی از لحاظ تامین نقدینگی باشد و این بازار از جایگاهی ویژه در این زمینه برخوردار است.

کرباسیان به حضور گسترده مردم در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر، رغبت مردم برای حضور در بازار سرمایه افزایش پیدا کرده و شاهد ورود سرمایه‌های چشمگیر مردم به این بازار بوده‌ایم.

معاون اسبق وزیر صمت، معدن و تجارت اظهار کرد: با وجود ناراحتی‌هایی که در ٢ سال گذشته برای مردم در این بازار ایجاد شد اما به نظر می‌رسد این بازار در مقایسه با دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری جایگاه ویژه‌ای را به دست آورده و با توجه به حمایت انجام شده از بازار سرمایه می‌توان شاهد تقویت معاملات این بازار در کشور باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در صورت تقویت و حمایت از بازار سرمایه می‌توان شاهد کمک این بازار در حوزه تولید کشور و تامین نقدینگی تولید باشیم که این مسئله زمینه‌ساز ایجاد شفافیت اقتصاد و کمک کننده به تحقق شعار سال است.

______________

* مطابق با ماده ۱۴۱ قانون تجارت اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیئت مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت کند که موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رأی واقع شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها