سعید ترکمان

رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در جمع صنایع بالادست و پایین دست پتروشیمی بر نقش ویژه و توانمندی‌های بورس کالا در دوران تحریم‌ها تاکید کرد.

به گزارش کالاخبر ، سعید ترکمان، رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در نخستین همایش تجلیل از برترین های بورس کالا با بیان اینکه حوزه پلیمر طول سالیان گذشته توانسته بیش از 900 هزار نفر اشتغال ایجاد کند، گفت: این رشد درحالی حاصل شده که عمده صنایع در رکود به سر می برند.

وی افزود: جایگاه و نقش بورس کالا در صنعت پتروشیمی کشور، شفافیت، کاهش هزینه مبادلات و همینطور عملی شدن پتانسیل‌هایی همانند پوشش ریسک یا تامین مالی است که البته اقتصاد ایران در سال‌های اخیر درگیر تحریم‌های شدیدی بوده و از این رو، اهمیت بورس کالا برای صنایع اهمیت ویژه تری پیدا کرده است.

ترکمان اظهار کرد: به گواه آمارهای رسمی صنایع تکمیلی پتروشیمیایی با محور پلیمرها به شدت از صنایع مشابه خود در فاز ارزش آفرینی و اشغالزایی برجسته تر عمل کرده اند و آن را باید در توانمندی های این صنعت دید که در این مسیر سازوکار بورس کالا در توسعه و ارتقای این صنعت نقش ویژه ای داشته است. 

وی پیشنهاد کرد: این موفقیت ها در قالب ارائه آمار رسمی در نشریات و منابع بین المللی منتشر شود.

ترکمان اشاره ای به آمار معاملات پلیمری ها در بورس کالا کرد و گفت: حجم معاملات پلیمرها با توجه به الزام عرضه داخلی در سال 90 از یک میلیون تن در سال 1400 تقریبا به 4 میلیون تن رسید و این رشد درحالی رقم خورده که در عمده این سال ها رشد صنعت صفر بود و بزرگترین مولفه در این حوزه، رشد حجم تولید در صنایع تکمیلی است.

سخنرانان در همایش تجلیل از برترین های بورس کالا چه گفتند

شفافیت آمارها به واسطه عرضه در بورس کالا

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر، برآوردهای این انجمن از رسیدن حجم تولید کل به 5 میلیون و 670 هزار تن حکایت دارد، لذا در اختیار داشتن این اطلاعات یا امکان هم پوشانی داده ها از مزیت های معاملات بورس کالا به شمار می رود.

ترکمان با تاکید دوباره این مطلب که شفافیت ساده ترین مزیت معاملات در بورس کالا به شمار می رود، یادآور شد: با تمرکز معاملات در بورس کالا علاوه بر مزیت های ذاتی این سازوکار از جمله شفافیت و تخصیص بهینه منابع، دستگاه های نظارتی، مالیاتی و صاحبان صنایع نیز به سادگی می توانند نسبت به رهگیری تولیدات و محموله ها اقدام کنند. 

وی گفت: از آنجا که خرید مواد اولیه از بورس کالا به شیوه ای مطلوب انجام می شود، این رویه به معنای آن است که واحدهای واقعی با شفافیت مالی، فضای بیشتری برای ایفای نقش پیدا کرده و این امر اشتغالزایی مضاعفی را به همراه دارد.

رییس هیات مدیره انجمن پلیمر یکی از پیشنهادات به بورس کالا در حوزه صنایع تکمیلی پتروشیمی را تامین مالی واحدهای تولیدی در این حوزه عنوان کرد و گفت: تامین مالی یکی از ارکان مطرح در بورس‌های کالایی مطرح جهان است و در ایران نیز این ابزارها باید بیش از گذشته برجسته شود.

وی با اشاره به شعار سال در حمایت از تولید و اشتغال گفت: شعار سال که تاکید جدی بر تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین دارد از مسیر صنایع تکمیلی و زنجیره ارزش عبور می کند. از این رو در حوزه اقتصاد دانش بنیان، استفاده از شیوه های نوین معاملاتی به منظور کاهش ریسک، افت هزینه‌ها و افزایش رقابت پذیری بنگاه‌ها در کنار تامین مالی می‌تواند روح حاکم بر ادبیات تعیین شعار سال را پوشش دهد.

ترکمان در انتهای مطالب خود گفت: عمیق تر شدن همبستگی ها و همکاری ها میان صنایع و سیاست گذاران می تواند نقاط مثبتی را در پیش رو داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها