انجمن پلیمر

دبیر علمی همایش بین المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری، بورس کالا را بستری شفاف برای دسترسی آسان تولیدکنندگان برای تامین نیاز مواد اولیه پلیمری ها میداند. دومین همایش بین المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری چهارم مرداد امسال در استان اصفهان برگزار میشود.

به گزارش کالاخبر ، رضا توفیقی، دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری با بیان اینکه نقش کمک کننده بورس کالا به صنایع قابل انکار نیست گفت: بورس های کالایی دنیا و بورس کالای ایران همواره بستری برای دسترسی آسان تولیدکنندگان به مواد اولیه به شمار می روند.

توفیقی افزود: نحوه تعامل خریداران، فروشندگان و حتی رگولاتور در این بستر باید توسعه یابد و انتظار فعالان صنعت پلیمر این است که عرضه ها در بورس کالا متناسب با ظرفیت های تولید داخل کشور سامان بهتری پیدا کند.

به گفته توفیقی برای رقابت پذیری یک صنعت در هر کشوری دسترسی به مواد اولیه از اهمیت بسزایی برخوردار است. دسترسی صنایع ایران به مواد اولیه از چین و ترکیه به مراتب بهتر است و در این میان، چنانچه نقش رگولاتوری به درستی عمل کند شرایط مطلوب می شود.

وی با اشاره به نحوه عرضه انواع کالاها و محصول‌ها در بورس کالا که در سال های اخیر بهبود چشمگیری داشته و سامان یافته است، تصریح کرد: عقیده ما این است که سازوکار بورس کالا هر چه موفق تر عمل کند، صنایع پایین دست عملکرد بهتری خواهند داشت.

توفیقی با تاکید این نکته که سرمایه گذاری خوبی در حوزه پتروشیمی طی سالیان گذشته در کشور اتفاق افتاده است، اظهار کرد: با این حال سبد انواع کالاها و محصول‌های تولیدی به تناسب نیاز صنایع پلیمری متنوع نیست و یکی از خواسته های ما این است که سبد محصول‌های پلیمری تولید شده در داخل کشور متنوع از شرایط فعلی شود.

دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری یادآور شد: انتظار صنعتگران شکل گیری یک رقابت سالم از مسیر عرضه و تقاضای منصفانه است و این مهم با رعایت کف عرضه و افزایش عرضه ها از سوی پتروشیمی ها رقم خواهد خورد که عرضه ها متناسب با تقاضای که وارد می شود، باشد.

نگاه ویژه صنعتگران حوزه پلیمر به صادرات 

نشست خبری دومین همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری و مراسم تقدیر از صادرکنندگان پویا صبح امروز برگزار شد. در این نشست، رضا توفیقی، دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری با تاکید بر اینکه صادرات رمز موفقیت واحدهای تولیدی است، گفت: همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری در واقع نوعی فرهنگ سازی است و صادرات رمز موفقیت بنگاه‌های اقتصادی در تمام صنایع است.

وی افزود: صادرات مزایای متعددی ایجاد می کند که از طریق آن می توان نحوه حضور در بازارهای خارجی را بهتر تنظیم کرد و به دنبال آن در بازارهای داخلی هم بهتر عمل کنیم. با مزیتی که از منظر شناخت بازارهای صادراتی ایجاد می‌شود، در بازارهای داخلی نیز فعال می‌شویم و این اتفاق بهای تمام شده کالا را کاهش می‌دهد که مزیت اقتصادی بزرگی با خود به همراه دارد.

توفیقی ادامه داد: یکی از مزیت‌های صادرات، مزیت مقیاس است و مزیت دیگر آن تراز ارزی است که برای واحدهای تولیدی به خصوص در کشورهای دارای نوسان نرخ ارز مهم است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موارد استفاده از ارز حاصل از صادرات، تامین نیازهای ارزی واحد صادراتی است و کمک می‌کند واحد تولیدی خود را در برابر نوسان‌های نرخ ارز مصون نگه داشته و وابستگی مستقیم آن به ارز بازار کم شود.

توفیقی تاکید کرد: با توجه به پتانسیل صنعت پلیمر، تا حدود زیادی از خوراک مورد نیاز صنایع پلیمر در داخل کشور و توسط مجتمع‌های پتروشیمی که در طول سالیان اخیر سرمایه گذاری جدی در آن‌ها صورت گرفته، تامین می‌شود.

وی با اشاره اینکه در تلاشیم سرمایه‌گذاری صادرات محور را توسعه دهیم، گفت: با این کار بخش قابل‌توجهی از ارزش افزوده را درون اقتصاد کشور حفظ می‌کنیم که تولید ناخالص کشور را افزایش می‌دهد و این موضوع موجب رفاه جامعه می شود.

دبیر علمی همایش بین‌المللی صادرات صنایع پلیمری افزود: هدف نهایی در این همایش این است که فضای فرهنگ‌سازی برای توجه بیشتر به امر صادرات ایجاد شود. از سوی دیگر در کنار معرفی بازارهای هدف، راه‌های دسترسی به بازارهای هدف هم مطرح می‌شود.

به گفته توفیقی ورود به بازارهای خارجی با صادرات یکی نیست و صادرات فقط یکی از راه‌های ورود به بازارهای خارجی است. از همین رو در همایش صادرات استراتژی‌های ورود به بازارهای خارجی معرفی می‌شود.

توفیقی ادامه داد: در این همایش استراتژی ها و اطلاعات مربوط به بازارهای مختلف به روز شده و آخرین رویکردهای موجود در دنیا به مخاطبان ارائه می‌شود تا پس از شناخت بازارهای هدف مناسب ترین استراتژی را در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه معرفی بازارهای هدف صادراتی از برنامه های این همایش است، ادامه داد: ورود به بازارهای کشورهای آفریقایی یکی از اولویت‌های انجمن پلیمر برای صادرات است و سازمان توسعه تجارت نیز توجه ویژه به آن دارد و همچنین سایر کشورهای مدنظر در این همایش کشورهای حوزه اوراسیا، کشور های عربی و پاکستان است.

وی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: در این همایش همچنین از ۱۵ شرکت برتر صادرکننده پویا و ۵ شرکت قابل تقدیر، تقدیر به عمل خواهد آمد.

صادرات ٣.۳ میلیارد دلاری صنایع پلیمری در سال گذشته

در بخش دیگری از این نشست، برمک قنبرپور، عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با تاکید اینکه باور غلطی وجود دارد که صادرات محصولات پلیمری با صادرات محصول‌های پتروشیمی قابل قیاس نیست، اظهار کرد: محصول‌های پتروشیمی بخشی بالادست است و بخشی نیز مواد اولیه پلیمری است.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد صادرات محصول‌های پلیمری در مقایسه با مواد اولیه قابل قبول است و صادراتی که از مسیر محصول‌های پلیمری اتفاق افتاده کمتر از محصول‌های پتروشیمی نبوده است.

قنبرپور ادامه داد: هرچقدر در مسیر تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع و محصولات پلیمری حرکت کرده و به آن توجه نماییم، قطعا شاهد خلق ارزش افزوده بیشتر، افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواهیم بود.
وی یادآور شد: باید این زنجیره تکمیل شود و هر چقدر از صادرات مواد اولیه کم کنیم و محصول‌های پلیمری را افزایش دهیم، به نفع کشور خواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با اشاره به صادرات مستقیم صنایع پلیمر گفت: این صنعت در سال گذشته با یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار سهم صادرات صنایع تکمیلی پلیمری و ۲ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار صادرات غیرمستقیم یکی از پیشتازان در حوزه صادرات صنایع غیرنفتی بوده و فعالیت حدود ۸ هزار واحد صنعتی در این حوزه، چرخ این صنعت ارزآور را به گردش درآورد.

وی تاکید کرد: مجموع صادرات مستقیم و غیرمستقیم صنایع پلیمری در سال  گذشته ۳ میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال ۹۹ رشدی ۲۳ درصدی را به ثبت رسانده است.

قنبرپور با اشاره اینکه سهم ارزآوری صنایع پلیمر از صادرات غیرنفتی بخش صنعت ۷۳ درصد بوده است، گفت:  کل صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته ۴۸ میلیارد دلار بود که سهم صنایع پلیمری از کل صادرات غیرنفتی ۷ درصد برآورد می‌شود.

همچنین مسعود جمالی، دبیرکل همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری و رییس کمیسیون صادرات انجمن ملی پلیمر با اشاره به رشد صادرات محصول‌های پلیمری در سال گذشته گفت: این رشد از ۹ درصد تا ۷۵ درصد در گروه‌های مختلف متفاوت بوده است.
وی افزود: یکی از بازارهای هدف کشورهای اوراسیا، کشورهای عربی و پاکستان است.

دومین همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری با ۳ محور معرفی ظرفیت ها و فرصت های صادراتی پلیمری ایران، استراتژی‌های صادراتی در صنعت پلیمر و آشنایی با قوانین و مشوق های قانونی و شناسایی موانع موجود در توسعه صادرات صنایع پلیمری چهارم مرداد سال جاری در اصفهان با همکاری اتاق بازرگانی این استان برگزار می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها