محمدی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی از معاملات اختیار معامله در بازار سرمایه ،راه اندازی ابزارهای مالی جدید را اتفاقی بزرگ در بازار سرمایه دانست و گفت: برای راه اندازی معاملات اختیار معامله که اکنون بعد از نیم قرن شاهد راه اندازی آن هستیم، زحمات زیادی کشیده شده است.

به گزارش « پایگاه خبری بورس کالای ایران» شاپور محمدی در ابتدای این مراسم به راه اندازی معاملات آتی سکه در بورس کالا اشاره کرد و افزود: روزی که معاملات آتی سکه در سال ٨٧ راه اندازی شد این تصور وجود داشت که این معاملات به سرعت نتواند با استقبال مواجه شود اما امروز مشاهده می شود که این ابزار مالی با قدرت پیش می رود و ارزش قابل توجهی در بورس کالا دارد؛ همچنین آغاز معاملات مشتقه بر پایه ذرت نیز در دستورکار بورس کالا قرار دارد و در آینده سایر کالاها نیز وارد بازار مشتقه خواهند شد.

وی تصریح کرد: بنابراین این اولین بار نیست که ابزار مالی جدیدی در بازار سرمایه راه اندازی می شود زیرا بازارهای مالی در کشور بازارهای به روز و پویایی هستند که امروز شاهد توسعه ابزارهای مالی جدید در آن هستیم.

وی به مزیت های راه اندازی معاملات اختیار معامله اشاره کرد و ادامه داد: اختیار خرید برای سرمایه گذار یک فرصت سرمایه گذاری محسوب شده و برای کسانیکه که می خواهند هجینگ کرده یا ریسک خود را پوشش دهند، یک مزیت محسوب می شود از طرفی این ابزار برای سرمایه گذار یک اهرم تلقی می شود تا توسط آن بازار را به ثبات برسد چرا که بازارهای آپشن به ثبات بازار کمک ویژه ای می کنند.

محمدی با بیان اینکه برای راه اندازی این ابزار به توسعه و دانش مالی نیاز است، اظهار کرد: حال که بعد از پنجاه سال شاهد راه اندازی این ابزار در بازار سرمایه هستیم باید در فرهنگ سازی آن نیز نقش مهمی ایفا کنیم.

به گفته ی رئیس سازمان بورس ، راه اندازی ابزار اختیار معامله یکی از ابزارهای متعددی است که می توانیم در بازار سرمایه داشته باشیم وامیدواریم روز به روز شاهد راه اندازی ابزارهای مالی بیشتری در این بازار باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اختیار خرید و فروش در سایر بازارهای مالی دنیا معامله می شود اما در داخل کشور با وجود کمبود امکانات به بهترین شکل انجام شد علاوه بر این از آنجا که دانش فنی فعالان بازارسرمایه بالارفته است فعالان بازار به راحتی می توانند بین این ابزارها ارتباط برقرار کرده و بازار را به تعادل برسانند ؛به این ترتیب راه اندازی معاملات آپشن فرصت بزرگی برای شرکتهای سرمایه گذاری و صندوق هاست است تا در چهارچوب استراتژی خود بتوانند سودهای بیشتری کسب کنند.

محمدی در پایان گفت: ارائه‌ مدل بلک-شولز در سال ۱۹۷۳، معادلات دیفرانسیل را بیش از پیش در زمینه‌ی اقتصاد مورد توجه قرار داد که حتی جایزه نوبل به این مدل اهدا شد؛ این مدل توانسته بازار مشتقات توسعه یافته ای را برپا کند که در همین راستا وقتی قراردادهای مشتقه راه اندازی شد با عنوان " معادله دیفرانسیلی که دنیا را تغییر داد" شهرت گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها