• ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
  • کد خبر: 76509
سنگ آهن

قیمت سنگ آهن سه هفته متوالی کاهش داشته و این روند منعکس کننده کاهش اعتماد بازار نسبت به محرک های اقتصادی چین است که به نوبه خود تهدیدی برای تقاضای این ماده اولیه در ماه های آینده است.

به گزارش کالاخبر به نقل از فولاد ایران، شاخص قیمت سنگ آهن عیار ۶۲ درصد جمعه اخیر به ۱۱۶.۰۵ دلار در هر تن رسید که نسبت به هفته قبل ۴.۸ درصد کاهش داشت و نسبت به بالاترین قیمت خود در سال ۲۰۲۲ یعنی ۱۶۰.۳۰ دلار در هر تن ثبت شده در ۸ مارس ۲۷.۶ درصد کاهش را نشان می دهد. این اوج گیری ماه مارس به دلیل ترس از اختلال در عرضه بود که پس از حمله روسیه به اوکراین رخ  داد. این کشور پنجمین صادرکننده سنگ آهن پس از استرالیا، برزیل، آفریقای جنوبی و کانادا است.

در حالی که تنش حاصل از جنگ اوکراین موقتی بود، بازار سنگ آهن به نشانه هایی که می گفت فعالیت اقتصادی چین علیرغم قرنطینه های کرونا و سیاست کووید صفر این کشور بهبود می یابد پاسخ مثبت نشان داد ولی دیگر این امید هم بر باد رفته چرا که ظاهرا بخش ساخت و ساز که بزرگترین مصرف کننده فولاد است با رکود روبرو شد و فروش مسکن در ۵ ماه نخست سال در چین افت سالانه تقریبا ۱۷ درصدی داشت. هفته گذشته سنگ آهن ابتدا به کف ۷ ماهه رسید و ۱۰۹ دلار را لمس کرد ولی سپس تا ۱۱۶ دلار خود را بالا کشید که به دلیل صحبت های امیدوار کننده ریاست جمهوری چین در مورد حمایت از اقتصاد این کشور بود. حال بازار منتظر است ببیند قبل از آن که هر تغییر قیمتی رخ دهد اقدام بعدی برای حمایت از قیمت ها چه خواهد بود.

رشد موجودی انبارها و تقاضای کمتر سنگ آهن به دلیل کاهش تولید و برنامه تعمیرات کارخانه ها احتمالاً منجر به کاهش واردات سنگ آهن به چین در ماه‌های آینده می‌شود. گرچه برای ژوئن این طور به نظر نمی رسد.

به طور کلی، به نظر می رسد که بازارهای سنگ آهن و فولاد تاکنون بر اساس این انتظار که پکن محرک های سریع و موثری را به خصوص در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ ارائه دهد پیش رفته اند. در حالی که ممکن است هنوز هم این اتفاق بیفتد، دیگر فعالان بازار به جای اینکه مقامات در مورد آن صحبت کنند، می خواهند شاهد افزایش تقاضای واقعی باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها