بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به "تعادل بازار فولاد و سیمان با کمک سازوکارهای بورس کالا"،"بورس کالا، بستر مطمئن تامین پایدار مواد اولیه"،"نقش پُراهمیت بورس کالا در ساختار اقتصاد"،"بهترین نقش بورس کالا در تعادل بخشی بازارها" و "رونمایی از « زرفام » در تابلوی بورس کالا" اشاره کرد.

تعادل بازار فولاد و سیمان با کمک سازوکارهای بورس کالا

به گزارش کالاخبر ،در هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تعادل بخشی بازار سیمان و فولاد با کمک سازوکارهای بورس کالا تاکید کرد: برای قیمت‌گذاری کالاها باید براساس ضوابط تعریف‌شده اقدام کنیم. به گفته رضا فاطمی امین به‌عنوان نمونه کالاهایی مانند سیمان، فولاد با سازوکارهای بورس کالا عرضه می‌شوند و بازارها آن‌ها متعادل است.

رضا فاطمی امین اعلام کرد: هم‌زمان با اجرای سیاست‌های دولت برای حذف ارز ترجیحی، اعمال مدیریت ویژه روی سود بازرگانی کالاهای وارداتی ضروری، متناسب با نیاز کالایی کشور انجام‌شده است.

بورس کالا، بستر مطمئن تامین پایدار مواد اولیه

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن صنایع پلیمر ایران یکی از راه های مطمئن تامین پایدار مواد اولیه بورس کالاست که توانسته محیط شفاف و رقابتی را هم برای خریداران و هم برای فروشندگان شکل دهد.

سعید ترکمان با بیان اینکه بورس کالا به عنوان یک بستر و پلتفرم معاملاتی، روابط شفافی را میان خریدار و فروشنده برقرار می کند، گفت: با توجه به تغییراتی که در اقتصاد کشور وجود دارد تامین پایدار مواد اولیه را حتما باید از طریق راه های مطمئن داشته باشیم.در این مسیر هم تامین مالی مطمئن و هم قیمت های منصفانه ای برای خریدار و فروشنده شکل خواهد گرفت.

وی گفت: خوشبختانه صنایع پلیمری سواد خرید از بورس کالا را به خوبی کسب کرده اند و به صورت حرفه ای از ابزارهای بورس کالا استفاده می کنند و این سواد به کمک صنعت آمده است.

نقش پُراهمیت بورس کالا در ساختار اقتصاد

مدیرعامل سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به نقش بسیار مهم بورس کالا در اقتصاد بر لزوم حمایت جدی از آن به دلیل شرایط حایز اهمیتش تاکید کرد.

اردشیر سعدمحمدی با اشاره اینکه بورس کالای ایران در شفافیت قیمت برای فروش و ایجاد شرایط عادلانه برای تمامی متقاضیان خرید به طور یکسان  نقش مهمی ایفا می‌کند،گفت:  فضای شکل گرفته توسط بورس کالا باعث شده هم فروشنده و هم خریدار از یک فضای روشن جهت روند عدالت برای تامین خواسته شان بهره ببرند.

وی با بیان اینکه فضای شکل گرفته و روند رو به صعود فروش کالاها در بورس کالا بیانگر نقش پراهمیت و موثر در معاملات اقتصادی کشور است، درباره قیمت‌گذاری دستوری گفت: اقتصاد راه خودش را می‌رود. ما در دهکده جهانی به سر می‌بریم و بازارها فراتری از بازار ایران است. این قیمت‌ها، شرایط کیفیت و متقاضیان خرید هستند که تشخیص میدهند، شرایط معامله را انتخاب کنند.

بهترین نقش بورس کالا در تعادل بخشی بازارها

رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران گفت: بورس کالا توانست بهترین نقش را در تعادل بازار فولاد ایجاد کند؛ به طوری که به واسطه بورس کالا توانستیم یک قدم از قیمت گذاری دستوری و بخشنامه ای فاصله بگیریم.

مهرداد اکبریان گفت: با بروز برخی مشکلات در زنجیره فولاد علاقه مند بودیم که به شرایط سنتی بازار برگردیم که عرضه و تقاضا به صورت واقعی موجب تعادل بازار شود که در این راستا بورس کالا توانست بهترین نقش را ایفا کند؛ به طوری که به واسطه بورس کالا توانستیم یک قدم از قیمت گذاری دستوری و بخشنامه ای فاصله بگیریم.

وی اضافه کرد: در این میان لازم است که همه بازیگران زنجیره فولاد نیز بورس کالا را جدی بگیرند و سعی کنند در این بازار حضور پیدا کرده وخرید و فروش و تامین مواد اولیه شان را از طریق بورس کالا انجام دهند. بورس کالا هم به مثابه همیشه با فراهم کردن تمهیدات محیطی کاملا اختصاصی برای محصول های آهن و فولاد در کشور پیاده کند.

بورس کالا به اقتصاد قابلیت برنامه ریزی می‌دهد

به گفته یکی از کارشناسان بازار سرمایه، بورس کالا به برنامه ریز اقتصادی این امکان و قابلیت را می‌دهد که در فرآیند تولید تا توزیع و یا بعضا واردات و صادرات تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری موثرتر و کاراتری انجام دهند.

محمودرضا الهی‌فرد با بیان اینکه بورس کالا در پاسخ به یک نیاز تاسیس شد و توسعه پیدا کرد گفت: تا پیش از شکل گیری این سازوکار، کالاهایی که عمدتا توسط بخش عمومی اقتصاد در کشور تولید می شد در فرآیند توزیع دچار مشکل می شدند و مسیر توزیع صحیح و شفافی برای آن‌ها وجود نداشت.

وی افزود: بنابراین بورس کالا در پاسخ به همین نیاز شکل گرفت که کالاها در مسیر شفاف، مطمئن و عادلانه توزیع شوند و نه تنها تولیدکننده بلکه مصرف کننده از این مکانیزم منتفع شود و شرایط خوبی برای اقتصاد کشور رقم بخورد.

رونمایی از « زرفام » در تابلوی بورس کالا

معاملات ثانویه صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلا زرفام آشنا با نماد زرفام چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ در بورس کالای ایران آغاز شد که در اولین روز معاملاتی این نماد و در استقبال سرمایه گذاران، ۹ میلیون و ۵۰۹ هزار واحد این صندوق دست به دست شد.

در پی پذیره نویسی موفق هفتمین صندوق سرمایه گذاری طلا با نام صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلا زرفام آشنا در تاریخ ۹ خرداد، معاملات ثانویه این صندوق از روز چهارشنبه ۸ خرداد آغاز شد.تابلوی معاملات گویای استقبال خوب سرمایه گذاران از این دارایی و ثبت معامله ۹ میلیون و ۵۰۹ هزار واحد از این صندوق بود.

ارزش این معاملات در پایان نخستین روز ۹۵ میلیارد و ۳۶۰ میلیون ریال برآورد شده و آخرین قیمت معاملاتی هر واحد این صندوق، ۱۰۰۶ تومان بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها