بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به "بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده‌ کالایی ابلاغ شد"، "معاملات گواهی سپرده کالایی «سکه» می شود"، "تنوع و تعدد محصول ها با معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی"، "املاک شهرداری در نوبت عرضه ایستاد" و "بورس کالا، سود فروش خودرو را به جیب سهامداران بازمی‌گرداند" اشاره کرد.

بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده‌ کالایی ابلاغ شد

به گزارش کالاخبر ،سرانجام پس از ماه ها انتظار و با پیگیری های وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و همراهی سازمان امور مالیاتی، بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ از سوی رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شد. بدین ترتیب مالیات بر ارزش افزوده همه کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس های کالایی کشور پذیرش و معامله می شوند، مشمول نرخ صفر مالیاتی است.

داود منظور، رییس سازمان امور مالیاتی کشور در نامه ای دستورالعمل مفاد بند (س) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را ابلاغ کرد. در این دستورالعمل آمده است: در اجرای بند (س) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مبنی بر «به منظور حمایت از توسعه ابزارهای مالی و همچنین تسهیل معاملات ابزارهای مبتنی بر کالا، مالیات بر ارزش افزوده همه کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس های کالایی کشور پذیرش می شوند، مادامی که در هر یک از بورس های کالایی مورد مبادله قرار  گیرند، مشمول نرخ صفر مالیاتی هستند.»

در ادامه این نامه آمده است، در صورتی که کالای پشتوانه گواهی سپرده ماهیتا مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشد، مالیات مذکور، تنها یک مرتبه و در زمان تحویل فیزیکی کالا پس از کسر اعتبار مالیاتی وصول خواهد شد و وظیفه پرداخت مالیات مذکور بر عهده تحویل گیرنده نهایی کالای پشتوانه گواهی سپرده کالایی است.

معاملات گواهی سپرده کالایی «سکه» می شود

مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران از صدور بخشنامه‌ معافیت مالیاتی گواهی سپرده‌ کالایی توسط سازمان امور مالیاتی خبر داد که با اجرای آن، امکان انتشار گواهی سپرده کالایی در بورس های کالایی روی کالاهایی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند، ایجاد خواهد شد.

جواد فلاح گفت: در گواهی سپرده کالایی، کالایی که مشمول ارزش افزوده است، زمانی که در انبار پذیرش شده بورس کالا قرار میگیرد و نفر نخست این کالا را می فروشد و ارزش افزوده کالا را دریافت می کند، معاملات ثانویه‌ای روی قبض انبار مربوط به آن کالا با عنوان گواهی سپرده کالایی انجام می شود و مالکیت این گواهی ها در بازار ثانویه  تغییر  می کند.

وی اظهار کرد: اعتبار مربوط به مالیات بر ارزش افزوده‌ای که نفر نخست پرداخت کرده است باید به نفر آخری که این کالا را از انبار بورس کالا تحویل می‌گیرد، منتقل شود. برای اینکه این اتفاق رخ دهد، در دستورالعملی که سازمان امور مالیاتی طبق قانون بودجه صادر کرده است مشخص کرده است اگر قیمت کالا در زمان دریافت از انبار با قیمت آن در اولین معامله تفاوت داشته باشد، چگونه باید با موضوع ارزش افزوده برخورد شود.

تنوع و تعدد محصول ها با معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی

ابلاغیه اخیر معافیت از مالیات گواهی سپرده کالایی، زمینه را برای انتشار گواهی سپرده کالایی در بورس کالا و بورس انرژی روی کالاهای دارای ارزش افزوده همچون کالاهای صنعتی، معدنی، پتروشیمی و نفتی فراهم می‌کند. به گفته یک کارشناس بازار سرمایه با رفع ابهام مالیاتی در گواهی سپرده های کالایی، گواهی سپرده در بورس کالا با تنوع محصول روبه رو خواهد شد.

حمید باقری در خصوص اهمیت معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی گفت: گواهی سپرده کالایی، اوراق بهاداری است که مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی از کالا را نشان می‌دهد، پشتوانه آن نیز قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تائید بورس کالا صادر می‌شود، این گواهی می‌تواند به دو صورت معامله ثانویه و گواهی که تک معامله و فاقد معامله پیوسته هستند، باشد.

وی ادامه داد: گواهی سپرده کالایی با تبدیل کالا به ورقه بهادار، امکان معاملات پیوسته کالا، توثیق کالا، معاملات خُرد، انبارداری استاندارد کالا، تامین مالی و ایجاد زیرساخت تحویل کالا برای راه اندازی معاملات مشتقه کالایی را فراهم می‌کند.

خریدهای شهرداری با قیمت مناسب در بورس کالا

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران می گوید شهرداری تهران با هدف صرفه جویی اقتصادی در یک سال اخیر و با رویکرد جدید، نیازهایش را از طریق سازوکارهای بورس کالا تامین کرده که این موضوع هم اکنون به شکل خرید کالا با قیمت مناسب در جریان است.

وی درباره تشکیل خزانه واحد و انجام خریدها در بورس کالا برای صرفه‌جویی‌های اقتصادی گفت: خریدها توسط شهرداری از بورس کالا با قیمت مناسب در حال انجام است.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید اهمیت صرفه جویی های شهرداری تهران از کانال بورس کالا تصریح کرد: میزان و چگونگی هزینه کردن بسیار حائز اهمیت است و علاوه بر اینکه باید بررسی شود و این قضیه مدنظر باشد که درآمدها چگونه حاصل شود، همزمان چگونه هزینه کردن هم حائز اهمیت است. نباید مصارف بی‌جا و غیرکارشناسی انجام شود. تشکیل خزانه واحد در این راستا حائز اهمیت بود و باعث شد که رقم هر منطقه در میزان صرفه‌جویی‌ها محقق شود.

املاک شهرداری در نوبت عرضه ایستاد

پس از پذیرش ملک تجاری متعلق به بانک ملت در تیرماه امسال، این بار نوبت شهرداری تهران است که دو واحد مسکونی خود را برای عرضه در بورس کالا پذیرش کند؛ این خبر را اواخر تیر نیز معین محمدی پور، سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و امور بین الملل بورس کالا اعلام کرده بود.

مدیریت پذیرش بورس کالای ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد: دو واحد آپارتمان مسکونی متعلق به شهرداری تهران پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و چهل و نهمین جلسه کمیته عرضه در ١١ مرداد ١۴٠١ مورد تصویب قرار گرفت.

اطلاعات امیدنامه آپارتمان های مذکور نشان می دهد این آپارتمان ها در تهران (خیابان سعادت آباد، خیابان ششم شرقی، پلاک ۷، مجتمع مسکونی اوپال، طبقه چهارم سمت جنوب شرقی واحد ١٣ و طبقه اول شمال غربی واحد ٣) هستند.روش عرضه ملک مذکور به صورت یکجا و در بازار فرعی بورس کالا خواهد بود.

بورس کالا، سود فروش خودرو را به جیب سهامداران بازمی‌گرداند

 به گفته یکی از کارشناسان بازار سرمایه با عرضه خودرو در بورس کالا به مرور فاصله نرخ فروش از درب کارخانه تا بازار آزاد کاهش می یابد.

فردین آقابزرگی درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت: عرضه خودروهای تولیدی در بورس کالا می‌تواند به سبب شفافیت و کارا بودن این بازار، نوسان های قیمتی بازار خودرو را کنترل کند. در سال ۱۴۰۰ ما به‌ التفاوت نرخ فروش خودروهای تولیدی از درب کارخانه تا بازار آزاد، مجموعاً ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بوده، در حالی که سهامداران شرکت‌های خودروساز از سود حاصله بی‌بهره بوده‌اند و همچنین افزایش نرخ‌های پلکانی که شرکت‌های خودروساز در طول یک سال اخیر گرفته‌اند صرفاً منجر به افزایش درآمد واسطه‌ها و برخی شرکت‌ها شده است.

او می گوید: هرچه زمینه فرآیند فروش خودروهای تولیدی با عرضه این محصول ها در بورس کالا شفاف‌ شود، به طور حتم افزون بر بازگشت اعتماد سهامداران، شاهد کاهش دلالان و واسطه‌گرها خواهیم بود. با توجه به زیرساخت‌ها و موفقیت‌هایی که بورس کالا در سایر زمینه‌ها داشته، به همین دلیل بهترین محل برای عرضه خودرو است و باید از وزیر صمت خواست به منظور بهره‌مندی از مزیت‌های بازارهای متشکل و کاهش دلالی و سوداگری با سازمان بورس و بورس کالا همکاری‌های لازم را به عمل آورد.

گام به گام خرید خودرو از بورس کالا

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به آغاز عرضه خودرو از هفته آینده در بورس کالا، مراحل گام به گام خرید خودرو از این بورس را تشریح کرد و گفت: خودرو در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه می‌شود، بنابراین کسانی که قصد خرید خودرو دارند باید کد مخصوص بازار فیزیکی بورس کالا را داشته باشند.

احمد بیات گفت: اشخاص حقیقی فاقد کد معاملاتی می‌توانند به صورت غیر حضوری از طریق کارگزاری‌ها نسبت به اخذ کد اقدام کنند و بعد از فعال شدن کد، باید یک حساب وکالتی نیز در یکی از بانک‌های طرف قرارداد بورس کالا افتتاح کنند. تا قبل از آغاز معاملات نیز باید پیش پرداخت اعلام شده در آن حساب واریز شود؛ نکته مهم این است که آن حساب به نام شخص صاحب کد است، اما در اختیار بورس کالا خواهد بود و بورس کالا اجازه برداشت از آن حساب را دارد.

به گفته این کارشناس، مرحله بعد، خرید است. در این مرحله مشتری دسترسی آنلاین برای خرید خودرو ندارد و باید سفارش را به کارگزار اعلام کند. این اعلام سفارش به ۲ صورت الکترونیکی و حضوری امکان‌پذیر است و در همان سفارش، فرد باید سقف قیمتی خودش را هم اعلام کند و کارگزار متناسب با سقف قیمتی مشتری وارد رینگ معاملاتی می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها