با پیگیری دولت در زمینه تداوم انتشار اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) و امکان تسویه معاملات بازار فیزیکی در بورس کالای ایران با این اوراق، کارشناسان نسبت به این ابزار شفاف در زمینه کمک به تامین زنجیره ارزش تولید امیدوارند. دولت در نظر دارد تا پایان سال جاری انتشار اوراق گام را به ۲۰۰ همت برساند.

به گزارش کالاخبر و به نقل از ایبنا ، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی درحالی از انتشار اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) در بورس کالا خبر داده بود که امکان تسویه معاملات با اعتباردهی از محل اوراق گام در بازار فیزیکی بورس کالا در روز یکشنبه ۱۰ مهر و دوشنبه ۱۱ مهر در جریان فروش محصول های شرکت های ملی مس ایران و آلومینیوم ایران فراهم شد.

به زبان بسیار ساده، از این به معامله گران در بورس کالا می‌توانند و امکان این را دارندکه به جای پول نقد، با اوراق گام هم تسویه کنند.

حسین محمودی اصل، کارشناس بازار سرمایه تاکید دارد، پذیرش اوراق گام در بورس کالا منجر به رشد معاملات، تسریع در تسویه معاملات، کاهش در هزینه معاملات می‌شود به گفته محمودی اصل با انتشار اوراق گام نیاز به نقدینگی در زنجیره‌های تامین ارزش در تولید برطرف و با کاهش هزینه‌های تمام شده شرکت‌ها همسو با انتشار اوراق گام، شرایط برای رقابت پذیری آنان نیز فراهم می‌شود.

حمید آذرمند، مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی نیز در این خصوص می‌گوید، استفاده از اوراق گام نسبت نیاز به نقدینگی را کاهش می‌دهد. به گفته او اوراق گام ابزار تامین مالی شفاف برای تامین زنجیره ارزش تولید است که می‌تواند در ثبات اقتصادی، کاهش ناترازی بانک‌ها و کاهش تورم و به دنبال آن، رشد اقتصادی نیز کمک کند. پیش‌تر مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی، هم گفته بود، امسال حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از معاملات بورس کالا با ابزارهای اعتباری مانند اوراق گام تامین مالی می‌شود.

کوروش آسایش، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در خصوص مزیت انتشار اوراق گام می‌گوید: هزینه مالی برای بخش تولید در اوراق گام نسبت به سایر روش‌های تامین مالی، با کاهش قابل توجهی همراه است.

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده، انتشار اوراق گام نسبت به دو سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است؛ بدین ترتیب که از بهمن سال ۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۰۱ انتشار اوراق گام نزدیک ۱۰ همت بود اما از تیر امسال تاکنون این رقم به ۲۶ همت (افزایش بیش از ۱۶ همت) رسیده است.

دولت در برنامه جدید خود در نظر دارد، تا پایان سال جاری انتشار اوراق گام به ۲۰۰ همت برسد که می‌تواند در زمینه تامین مالی زنجیره ارزش تولید و روند کاهش نقدینگی در اقتصاد اثر قابل توجهی بگذارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها