تایر خودرو

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران معتقد است: وجود قیمت‌گذاری‌های دستوری در کشور معضل فعلی بازار تایر است و این مسئله منجر به ایجاد موانع برای تولیدکنندگان تایر شده است.

به گزارش کالاخبر به نقل از سنا، در هفته‌های اخیر دو خبر مثبت در خصوص تایر منتشر شد؛ یکی صدور مجدد مجوز صادرات تایر و دیگری پذیرش بیش از 5 میلیون حلقه تایر در بورس کالا.

با عرضه تایر در بورس کالا و خارج شدن این صنعت از شمول قیمت‌گذاری دستوری، هم قیمت این محصول در بازار آزاد کاهش پیدا می‌کند و هم تولیدکنندگان تایر متحمل زیان‌های قیمت‌گذاری دستوری نمی‌شوند و سودآوری آن ها افزایش پیدا میکند.

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران به جزییات فراهم شدن امکان صادرات تایر و تاثیر آن بر صنایع بورسی اشاره کرد و گفت: اکنون مشکلی که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد این است که قیمت‌ها به صورت دستوری و با ملاحظات سیاسی تعیین می‌شود.

به گفته تنها پیش‌بینی می‌شود با از سرگیری دوباره صادرات تایر، در تایرهای خودروهایی مانند خودروهای شاسی بلند صادرات بهتری داشته باشیم که می‌توانیم بخشی از هزینه‌های تولید و ضرر و زیان را از این طریق جبران کنیم.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران درباره تاثیر صادرات تایر بر صنایع بورسی تاکید کرد و گفت: به طور حتم با از سرگیری صادرات تایر، صنایع بورس با وضیعت بسیار بهتری همراه می‌شود اما این اتفاق در کوتاه مدت انجام نمی‌شود و در میان مدت شاهد اتفاق‌های مثبت در صنایع بورسی خواهیم بود.

وی اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد با از سرگیری صادرات تایر، اقبال بازار سهام به سمت این صنایع بیشتر شود، زیرا در گذشته هم این اتفاق رخ داده و شاهد عملکرد مثبت این صنایع در بازار بوده‌ایم.

تنها با بیان اینکه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بورس به سمت سهامی پیش خواهند رفت که سودآورتر باشد، گفت: اکنون به نظر می‌رسد با صادرات تایر وضعیت این صنعت بهبود یابد و زمینه ورود نقدینگی و سرمایه‌های گسترده به سمت این سهام در بازار افزایش خواهد یافت.

بازگشت صنعت تایر به مدار سودآوری با آزادسازی صادرات

وی تاکید می‌کند، در چند سال گذشته صادرات انواع تایر به غیر از تایر دوچرخه و موتور سیکلت ممنوع بود اما تایر خودروهای سبک و سنگین با موانعی همراه شد که در این چند سال از انجام آن در کشور محروم بودیم.

این فعال صنعت تایر اظهار کرد: در سال ٩٧ اعتصابی از سوی کامیون داران صورت گرفت و از آن زمان صادرات تایر از کشور ممنوع شد.

تنها به تلاش تولیدکنندگان برای بازارسازی در کشورهای منطقه تا قبل از ایجاد ممنوعیت در صادرات تایر اشاره کرد و گفت: شرکت‌ها در سال‌های گذشته موفق به ایجاد نمایندگی‌هایی در سوریه، یمن، افغانستان و عراق شدند و از این طریق توانستند حضور مستقیمی را در بازارها داشته باشند.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران ادامه داد: بعد از اتخاذ تصمیم مقام‌ها مبنی بر ممنوعیت صادرات، امکان سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در دیگر کشورها و نیز بازارسازی‌ها از بین رفت و سهم بازار ایران در سطح منطقه نصیب تولیدکنندگان کشورهای هند و چین شد.

وی تاکید کرد: از مدت‌ها قبل و با توجه به رکود حاکم در بازار داخلی تایر، به دنبال این بودیم تا مجوز صادرات این کالا را اخذ کنیم و در شرایط ناگوار ارزی در داخل کشور سهمی را از صادرات تایر در دیگر کشورها داشته باشیم، حال بعد از مدت‌ها پیگیری و تنش بالاخره موفق به اخذ مجوز صادرات شده‌ایم.

اثر صادرات تایر بر بازار داخلی این کالا

تنها به اثر صادرات تایر در بازار داخلی این کالا اشاره کرد و گفت: در کوتاه مدت نمی‌توان شاهد تاثیر صادرات تایر بر بازارهای داخلی باشیم، انجام صادرات اقدامی ساده نیست و نباید چنین تصوری وجود داشته باشد که به محض اتخاذ تصمیمات لازم برای صادرات به سرعت آن را اجرایی کنیم، بلکه این اقدام نیازمند بازارسازی است و در نهایت به مرور امکان صادرات کالا فراهم خواهد شد.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران وجود قیمت‌گذاری‌های دستوری در کشور را معضل فعلی بازار تایر عنوان کرد و اظهار داشت: اکنون در بازار با این مشکل بزرگ مواجه هستیم و این مساله منجر به ایجاد موانع بسیار برای تولیدکنندگان تایر شده است.

وی ادامه داد: اطلاعات منتشر شده در کدال نشان دهنده آن است که سود کارخانه‌های تایر حاضر در بورس با سیر نزولی همراه بوده و در سال جاری وارد مدار ضرر و زیان شده‌اند.

نجات صنعت تایر با عرضه در بورس کالا/ قیمت گذاری دستوری، مانع بخش تولید

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها