بورس-کالا.jpg

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به "میز مشترک سیمانی ها و بورس کالا تشکیل می شود"، "فرش قرمز سرمایه‌گذاران برای هشتمین صندوق طلا"،"نقش موثر بورس کالا در حذف نظام قیمت گذاری دستوری"،"بورس کالا بستری برای کشف نرخ منصفانه تایر خودرو"، "آپشن آتی زعفران راه اندازی می شود" و "لاماری هم آمد" اشاره کرد.

میز مشترک سیمانی ها و بورس کالا تشکیل می شود

به گزارش کالاخبر؛ جلسه هم‌اندیشی و هماهنگی سیاست‌گذاری عرضه سیمان در بورس کالا به میزبانی هلدینگ سیمان غدیر و با حضور مدیران بورس کالای ایران برگزار شد که در این نشست مقرر گردید، میز مشترک شرکت های سیمانی و بورس کالای ایران به منظور بررسی راهکارهای رفع موانع عرضه و تأمین منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده به صورت مستمر برگزار شود.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران و هیات همراه به‌منظور بررسی مشکلات و چالش‌های شرکت‌های سیمانی و در نشستی با مدیران شرکت‌های سیمانی غدیر و به میزبانی شرکت سیمان شرق، مسائلی چون سقف و کف عرضه، شرایط قیمت‌گذاری و تفاوت‌های عرضه منطقه‌ای را از زوایای مختلف مورد بررسی قراردادند و در خصوص راهکار رفع نواقص هم‌اندیشی شد.

جواد جهرمی گفت: برخلاف صنایعی چون فولاد و پتروشیمی که از سال ها پیش معاملات آن ها در بورس کالا جریان دارد، همه زوایا و شرایط صنعت سیمان در ابتدای معاملات مشخص نبود اما به مرور این شناخت کامل تر شد به طوریکه روند معاملات با حجم های قابل قبول ادامه دارد.

فرش قرمز سرمایه‌گذاران برای هشتمین صندوق طلا

پذیره نویسی واحدهای صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای صبا با نماد «نفیس» از سه شنبه ۲۶ مهر در بورس کالای ایران آغاز شد و سرمایه‌گذاران برای هشتمین صندوق طلا در بورس کالا سنگ تمام گذاشتند و پذیره نویسی صندوق نفیس در دو روز به پایان رسید. بدین ترتیب در مجموع ۹۸ میلیون واحد صندوق طلای صبا (با نماد نفیس) به ارزش ۹۸ میلیارد تومان در دو روز، فروخته شد.

در پایان روز دوم پذیره نویسی، سرمایه‌گذاران، ۱۸ میلیون و ۳۵۵ میلیون واحد را به ارزش ۱۸.۳۵۵ میلیارد تومان خریداری کردند. سهم حقیقی‌ها در پذیره نویسی روز دوم ۵.۲۱ میلیون واحد و سهم حقوقی‌ها ۱۳.۱۴ میلیون واحد بود. در پایان معاملات روز نخست پذیره نویسی که از دیروز آغاز شد، ۷۹.۶۴۵ میلیون واحد به ارزش ۷۹.۶۴۵ میلیارد تومان پذیره نویسی شد که ۳.۷ میلیون واحد سهم حقیقی ها و ۷۵.۹ میلیون واحد سهم حقوقی ها بود.

نقش موثر بورس کالا در حذف نظام قیمت گذاری دستوری

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران معتقد است، بورس کالا به دلیل بهره گیری از سازوکار عرضه و تقاضا در حذف نظام قیمت گذاری دستوری می‌تواند بسیار موثر باشد.

ابراهیم جمیلی، یکی از راهکارهای رهایی از قیمت گذاری دستوری را دیجیتال کردن و هوشمندسازی فرآیندها عنوان کرد و گفت: معادن و صنایع معدنی باید هوشمند شده و در حوزه زنجیره تولید و مصرف آن ها شفاف سازی صورت گیرد که اینگونه عنوان نشود رانتی در فرآیندها وجود دارد.

وی درباره نقش بورس کالا در خروج از نظام قیمت گذاری دستوری گفت: بورس کالا به دلیل بهره گیری از سازوکار عرضه و تقاضا در حذف نظام قیمت گذاری دستوری می‌تواند بسیار موثر باشد. در همین راستا باید تلاش کرد در تعیین قیمت ها به سمت قیمت گذاری هوشمند برویم. اگر می خواهیم قیمت ها شفاف شود باید مبنای عرضه و تقاضا ملاک تعیین قیمت ها قرار گیرد و نباید در قیمت گذاری به سمت سازوکارهای دولتی سوق پیدا کرد.

بورس کالا بستری برای کشف نرخ منصفانه تایر خودرو

با طرح موضوع عرضه تایر خودرو در بورس کالا و خروج از شمول قیمت‌گذاری، یک کارشناس بازار سرمایه میگوید: قیمت گذاری تایر در بستر بورس کالا، یک نرخ گذاری کاملا منصفانه عقلایی خواهد بود که همه با آن موافق هستند.

حسین غیاثی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه یکی از مزیت‌های معاملات تایر در بورس کالا این است که معاملات شرکت ها بسیار شفاف تر خواهد شد، گفت: با ورود تایر خودرو به بورس کالا بسیاری از مشکلات قیمت گذاری دستوری از بین خواهد رفت. ضمن این که با قیمت‌گذاری دستوری بسیاری از سود شرکت‌ها به دلال ها منتقل می شد، اما با حذف قیمت‌گذاری دستوری سود فروش تایر به شرکت‌ها و سهام‌داران منتقل خواهد شد.

قیمت‌گذاری دستوری باعث کاهش تولید و انحراف بازار می‌شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بارها در خصوص تبعات سنگین قیمت‌گذاری دستوری در بازارها گفته‌ایم و طی این سال‌ها هر جا انحراف و رانت در بازارها مشاهده کردیم ردپای قیمت‌های دستوری و اجحاف در حق تولیدکنندگان بوده است.

غلامرضا مصباحی مقدم گفت: وقتی بستری همچون بورس کالا با این ظرفیت‌های بالا در کشور وجود دارد که قیمت کالاها را به لحظه به صورت شفاف و روشن نشان می دهد و عرضه و تقاضا و کشف قیمت، مکانیسم اصلی آن است، قطعا باید در راستای عرضه هر چه بیشتر کالاها و محصولات در این بورس اقدام کرد تا به شیوه‌ای هدفمند از قیمت‌گذاری دستوری رهایی یابیم.

مجلس و دولت برای عرضه مستمر کالاها در بورس پیگیر باشند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است: پس از ورود کالاهای مختلف به بورس کالا، هم مشکلات قیمت‌گذاری حل شده و هم امکان جذب سرمایه‌ها به سمت تولید محقق می‌شود.

بهروز محبی نجم آبادی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا، قیمت‌گذاری‌های دستوری و فسادزا را در بازار کالای کشور حذف می‌کند، گفت: بدون شک شفافیت و رفابت در معاملات بورس کالا به کمک صنعت و تولید کشور می‌آید.

وی افزود: موضوع مهم‌تر این است که پس از ورود کالاهای مختلف به بورس کالا به مرور به سمت طراحی ابزارهای مالی بر پایه مبادلات فیزیکی در بورس کالا حرکت کنیم و در آن زمان هم مشکلات قیمت‌گذاری حل شده و هم امکان جذب سرمایه‌ها به سمت تولید محقق شود.

آپشن آتی زعفران راه اندازی می شود

مدیریت بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد، قرارداد اختیار معامله (آپشن) مبتنی بر قرارداد آتی زعفران نگین با سررسید دی ماه سال جاری از روز ۱۶ آبان راه اندازی می شود.

بورس کالای ایران در ادامه برنامه های خود در راستای توسعه ابزارهای مالی از روز ۱۶ آبان ماه، پیشرفته ترین ابزار مالی بازار سرمایه را روی محصول زعفران راه اندازی خواهد کرد که البته در گام بعدی، قرارداد آپشن آتی واحدهای صندوق طلا نیز راه اندازی خواهد شد.

جزییات عرضه لاماری ایما در بورس کالا

۲۰۰ دستگاه لاماری ایما متعلق به مجتمع صنعتی آرین پارس موتور در بورس کالا، روز نخست آبان‌ماه روی تابلوی عرضه می رود. تحویل خودروی لاماری ایما ۱۰ دی‌ماه اعلام شده است.

۱۰۰ دستگاه آن خودروی لاماری مشکی رنگ و ۱۰۰ دستگاه خودروی لاماری سفید رنگ که ۱۰ دی‌ماه تحویل خریداران می شود، با قیمت پایه ۹۸۱ میلیون تومان در بورس کالا عرضه می شود.هر کد ملی صرفا مجاز به ثبت سفارش روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و برای یک دستگاه خودرو است و صدور سند و شماره گذاری خودرو فقط به اسم شخص خریدار خواهد بود.

برنامه سومین عرضه وانت کارا

بهمن موتور برای سومین بار وانت کارا را در بورس کالا در روز دوم آبان عرضه می‌کند. در نوبت سوم عرضه وانت کارا، قرار است ۱۱۵ دستگاه خودرو با تحویل ۲۷ آذر روی تابلو عرضه رود.

براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، ۱۱۵ دستگاه وانت کارا شامل ۵۰ دستگاه وانت کارا تک کابین و ۶۵ دستگاه وانت کارا دو کابین متعلق به بهمن موتور، در تالار اختصاصی خودرو روز دوم آبان‌ماه عرضه می‌شود.این محصول که قرار است ۲۷ آذر به مشتریان تحویل داده شود، با قیمت پایه ۲۹۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان روی تابلوی عرضه می‌رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها