بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به "شهرداری به دنبال اخذ مجوز برای فروش متری مسکن در بورس"،"برنامه دولت برای رونق اوراق گام در بورس کالا"،"خرید مناسب مصرف کنندگان خودرو از بورس کالا" و"حذف انحصار از صنعت تایر خودرو با عرضه در بورس کالا" اشاره کرد.

شهرداری به دنبال اخذ مجوز برای فروش متری مسکن در بورس

به گزارش کالاخبر ،رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران با تأکید بر اهمیت اخذ مجوزهای قانونی برای «فروش متری مسکن» گفت: درصددیم، سهم‌الشرکه شهرداری تهران در پروژه‌های مشارکتی را به شیوه «فروش متری مسکن» در بورس کالا عرضه کنیم.

مهدی هدایت گفت: شهرداری تهران در جهت کمک به نوسازی بافت‌های فرسوده، ساخت مسکن استطاعت‌پذیر، استفاده از ظرفیت‌های منابع مالی خرد مردم و ایجاد اشتغال پایدار در پایتخت، تأمین منابع برای پروژه‌های مسکن را در دستور کار قرار داده است.

برنامه دولت برای رونق اوراق گام در بورس کالا

با پیگیری دولت در زمینه تداوم انتشار اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) و امکان تسویه معاملات بازار فیزیکی در بورس کالای ایران با این اوراق، کارشناسان نسبت به این ابزار شفاف در زمینه کمک به تامین زنجیره ارزش تولید امیدوارند. دولت در نظر دارد تا پایان سال جاری انتشار اوراق گام را به ۲۰۰ همت برساند.

حسین محمودی اصل، کارشناس بازار سرمایه تاکید دارد، پذیرش اوراق گام در بورس کالا منجر به رشد معاملات، تسریع در تسویه معاملات، کاهش در هزینه معاملات می‌شود به گفته محمودی اصل با انتشار اوراق گام نیاز به نقدینگی در زنجیره‌های تامین ارزش در تولید برطرف و با کاهش هزینه‌های تمام شده شرکت‌ها همسو با انتشار اوراق گام، شرایط برای رقابت پذیری آنان نیز فراهم می‌شود.

هدف گذاری ۱۰۰هزار میلیاردی تامین مالی با اوراق گام

مهدی بیات منش، کارشناس بورس کالا گفت: هدف استفاده از اوراق گام جلوگیری از ایجاد نقدینگی مضر است؛ به عنوان مثال؛ شرکتی از روش گرفتن وام برای تامین سرمایه استفاده می کند در این جا ممکن است تسهیلات صرف افزایش تولید نشود و به مصرف شخصی مانند خرید خانه اختصاص یابد، پس استفاده از اوراق گام باعث افزایش تولید به صورت غیر تورمی می‌شود.

وی اوراق گام را روغن چرخ‌های تولید دانست و گفت: اگر شرکتی بخواهد از سایر روش‌ها مانند فروش سهام و گرفتن وام با پرداخت سود، تامین سرمایه کند باید هزینه بیشتری را نسبت به تامین سرمایه از طریق اوراق گام بپردازد، پس می‌توان گفت؛ تامین مالی از طریق اوراق گام به جز پرداخت کارمزد به بانک، هزینه‌ای ندارد.

با عرضه خودرو در بورس کالا، سود به چرخه تولید باز میگردد

رئیس سازمان فروش و خدمات پس از فروش گروه بهمن با ترسیم ویژگی‌های متمایز بورسی شدن خودرو تاکید کرد: مابه التفاوت قیمت میان بازار آزاد و درب کارخانه می‌تواند با عرضه خودرو در بورس کالا در قالب سود به چرخه تولید برگردد.

امیر میرمنصف با اشاره به ویژگی‌های متمایز عرضه خودرو در بورس کالا گفت: عمده خریداران خودرو در بورس کالا خریداران و مصرف کنندگان نهایی هستند و این در حالی است که مصرف کننده نهایی میتواند با قیمت پایین‌تر از بازار آزاد، محصول مورد نظر را بخرد و مابه التفاوت قیمت ایجاد شده به خودروساز برمی‌گردد.ح

خرید مناسب مصرف کنندگان خودرو از بورس کالا

نوید رجایی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با مزایای عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا اظهار کرد: اگر نگاهی به سازوکار عرضه خودرو در بازار آزاد داشته باشیم متوجه خواهیم شد که قیمت‌گذاری دستوری و انحصار خودروها سبب شده سیل تقاضا برای خرید این محصول تولیدی به وجود آید و از سوی دیگر نیز دو شرکت خودروساز با برگزاری قرعه‌کشی مانع از شفافیت این صنعت شوند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تقاضای کاذب در بازار خودرو سبب شده است که مصرف‌کننده واقعی امکان خرید خودروی دلخواه را نداشته باشد و به همین خاطر در حال حاضر بهترین سازوکار برای بازگشت تعادل به این بازار را بورس کالا بدانیم.

برنامه هلدینگ صدر تامین برای انتشار اوراق تبعی

مدیرعامل کارگزاری صبا تامین از برنامه انتشار اوراق تبعی توسط هلدینگ صدر تامین خبر داد؛ به گفته او، گزارش های توجیهی برای انتشار اوراق تبعی در دست بررسی و تهیه است و در صورت کسب تاییدیه از سوی نهاد ناظر به زودی اخبار آن منتشر می شود.

وحید حسن پور با بیان اینکه اوراق تبعی به نوعی تسهیل دهنده در زمینه ایجاد تضمین حداقلی در راستای سودآوری سهامداران است،گفت: این ابزار در کنار سایر ابزارهای مشابه از قبیل آپشن می تواند نقش موثری در تضمین سودآوری و بازگشت اعتماد افراد داشته باشد و به ماندگاری سرمایه در بازار کمک کند.

حذف انحصار از صنعت تایر خودرو با عرضه در بورس کالا

رضا گل‌گیر در خصوص عرضه لاستیک در بورس کالا اظهار کرد: با توجه به اینکه از خرداد ماه سال گذشته، محصول تایر در تالار فرعی بورس کالای ایران پذیرش و در بورس کالای ایران عرضه شد، فشار برخی از ارگان‌ها در خصوص اعمال قیمت گذاری دستوری و اینکه محصول تایر باید قیمت مصوب داشته باشد و عرضه و تقاضا را نمی‌تواند تعیین قیمت کند، منجر به عرضه محصول تایر در مقطعی در بورس کالای ایران شد.

این کارگزار عرضه کننده مطرح لاستیک در بورس کالا درباره مزایای عرضه تایر در بورس کالا بیان کرد: حذف قیمت گذاری دستوری و کشف عادلانه قیمت بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا یکی از مشکلاتی است که شرکت‌های تولید کننده تایر با آن روبه رو هستند. قیمت گذاری دستوری باعث افزایش پیوسته بهای تمام شده لاستیک و شرکت‌های عرضه کننده لاستیک را متحمل زیان کرده بود. ولیکن با حذف قیمت گذاری دستوری و کشف قیمت براساس مکانیزم عرضه و تقاضا این نقصان پوشش داده شد.

۵ میلیون و ۱۵۰ هزار حلقه تایر خودرو در بورس کالا پذیرش شد

در دو جلسه اخیر کمیته عرضه بورس کالای ایران، عرضه ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار حلقه تایر خودرو ۴ تولیدکننده مورد تصویب قرار گرفت. بررسی ها نشان می دهد در مجموع ۳۵ هزار و ۶۳۰ تن تایر معادل ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار حلقه تایر از سوی شرکت های گروه صنعتی بارز، لاستیک بارز کردستان، مجتمع صنعتی آرتاویل تایر و مجتمع صنایع لاستیک یزد در بورس کالا پذیرش شده است.

بررسی پذیرش های صورت گرفته از سوی کمیته عرضه بورس کالا در دو جلسه اخیر یعنی جلسات روزهای ۲۹ شهریور و ۱۱ مهر نشان می دهد در مجموع ۳۵ هزار و ۶۳۰ تن تایر معادل ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار حلقه تایر از سوی شرکت های گروه صنعتی بارز، لاستیک بارز کردستان، مجتمع صنعتی آرتاویل تایر و مجتمع صنایع لاستیک یزد در بورس کالا پذیرش شده اند.

نماد معاملاتی برنج یکشنبه هفته آینده بازگشایی می شود

بورس کالا از گشایش انبار و نماد معاملاتی شرکت توسعه تجارت برنج مازندران جهت انجام معاملات گواهی سپرده کالایی برنج طارم محلی (بوجار نشده) خبر داد.

براساس جدیدترین اطلاعیه مدیریت بازارهای مالی بورس کالای ایران، انبار شرکت توسعه تجارت برنج مازندران از سه شنبه ۱۹ مهر فعال شد و با نماد "برنج۰۲۰۴پ۰۱" و نام "برنج طارم۰۲۰۴ تجارت مازندران" آماده پذیرش محصول برنج سفید طارم محلی بوجار نشده از مشتریان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها