مهدی آزاد

قراردادهای اختیار آتی در بورس کالا نسخه به روزشده و بومی از تجربه‌های جهانی در زمینه مدیریت ریسک بازارهای مالی است. مدیر قراردادهای آتی کارگزاری مفید می‌گوید: بورس کالا در زمینه راه‌اندازی ابزارهای متنوع مالی پیش روی بازار سرمایه است؛ به طوریکه چراغ راه اندازی قرارداد آتی در تیرماه سال 1387 را بورس کالا روشن کرد و امروز و پس از توسعه بازار مالی به سراغ قرارداد اختیار معامله مبتنی بر آتی می رود. 

مهدی آزاد، مدیر قراردادهای آتی کارگزاری مفید با بیان اینکه در دنیا معمولا قراردادهای آپشن روی قراردادهای فیوچرز بسته می شود، به کالاخبر گفت: تعریف قراردادهای اختیار آتی در بازار ایران با همان جهت‌گیری تعریف قراردادهای اختیار آتی در بورس‌های کالایی جهان است.

وی افزود: این ابزار برای فعالان اختیار معامله و همینطور فعالان حوزه قراردادهای آتی می تواند جذاب باشد و لذا هم مشتریان آپشن و هم مشتریان فیوچرز را می تواند به سوی خود جلب کند.

آزاد اظهار کرد: این نوع قرارداد باعث می شود سرمایه‌گذاران با اتخاذ موقعیت‌های خرید یا فروش بتوانند با توجه به استراتژی هایی که دارند بهتر از گواهی‌های سپرده، حساب های خود را مدیریت کند.

وی اختیار آتی را نوعی تکمیل زنجیره ابزارهای مالی دانست و گفت: 3 گروه هستند که وارد معاملات اختیار و آتی می شوند. نخستین گروه، سفته بازان هستند که با هدف کسب سود از نوسان قیمت ورود می کنند. گروه دوم افرادی هستند که می خواهند پوشش ریسک دهند و سومین گروه هم آربیتراژگران هستند که با ورود به دو بازار قصد کسب سود تضمین شده از اختلاف قیمت دو بازار را دارند.

این فعال بازار مالی ادامه داد: هر سه این گروه ها با تعریف اختیار آتی قادر خواهند بود عملکرد بهتری را به ثبت برسانند، چرا که زمان اعمال با سررسید آتی همزمان نیست و همین فاصله زمانی باعث می شود معامله گران فرصت مجددی تا رسیدن به سررسید آتی داشته باشند و بتوانند استراتژی های خود را بهتر پیاده کنند و قدرت مانور بیشتری داشته باشند.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه اختیار آتی، ابزار جذابی از نگاه همه فعالان و متخصصان است، گفت: برای کسانی که در بازار آتی یا اختیار معامله فعال بوده و مفاهیم آن را می دانند این ابزار، جذابیت‌های خاص خود را دارد. تنها نکته مهم اینجاست که فرهنگ سازی و آموزش باید به خوبی صورت بگیرد.

آزاد تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در آتی و بیشتر از آن در اختیار معامله به واسطه پیچیدگی آن وجود دارد این است که ابزارهای فوق هنوز در بازار سرمایه عمومیت پیدا نکرده است. تعداد کدهای صادر شده برای آتی و اختیار به 80 هزار کد نمی رسد و دلیل اندک بودن این تعداد، فرهنگ سازی و آموزش کم در این دو حوزه است که همت همه جانبه فعالان بازار سرمایه را می طلبد.

وی تاکید کرد: در بورس های کالایی دنیا کمتر از 10 درصد و حتی می توان گفت زیر 5 درصد منجر به تحویل فیزیکی می شود و فعالان با توجه ابزارهای مختلف از جمله اختیار معامله و آتی نوسان می گیرند. این درحالی است که در ایران به دلیل شرایط مختلف اقتصادی، سهم بازار مالی و فیزیکی متفاوت است. لذا رکن اصلی در توسعه این ابزارها آموزش و فرهنگ سازی است، چرا که قسمت اعظمی از فعالان با این ابزارها آشنا نیستند و درصورت فرهنگ سازی مزایای ابزارها مطرح و رونق معاملات صورت می گیرد.

به گفته این فعال بازار سرمایه بررسی آپشن سهام نشان می دهد این بازار در حال رشد است و بازار سرمایه در حال حرکت به این سمت است.

وی خاطرنشان کرد: بازار آینده بازار ابزارها به ویژه آپشن و فیوچرز است که در آن‌ها الزامی به تحویل نیست.
آزاد ادامه داد: بورس کالا در زمینه راه‌اندازی ابزارهای متنوع مالی پیش‌روست؛ به طوریکه افتخار راه اندازی قرارداد آتی مربوط به بورس کالاست که توانست اول تیر سال ۱۳۸۷ این ابزار را روی اونس طلا راه اندازی کند.

آزاد درباره دیگر مزایای معاملات اختیار آتی هم گفت: از مزایای این ابزار می توان به آنلاین بودن و بستر های معاملاتی آن اشاره کرد. این ابزار روی پلتفرمی راه اندازی می شود که در شرایط فعلی آپشن و فیوچرز روی آن معامله می شود؛ اختیار آتی نیاز به کد جدید ندارد و در قالب کد مشتقه کالا معاملات انجام می شود.

وی درباره راه اندازی اختیار آتی زعفران و پس از آن، روی واحدهای صندوق طلا گفت: زعفران را می توان دارایی پایه جذابی برای معامله گران دانست اما با راه اندازی اختیار آتی صندوق های طلا، زنجیره ابزارهای مالی روی این دارایی پایه جذاب تکمیل می شود و عاملی برای رونق بازار به شمار می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها