اختیار آتی

قرارداد اختیار آتی زعفران نگین به عنوان ابزار جدید مدیریت ریسک در بازارهای مالی در بورس کالای ایران از فردا، ۲۱ آبان راه اندازی می‌شود. دارایی پایه این قرارداد زعفران رشته ای بریده ممتاز (نگین) و اندازه هر قرارداد معادل یک قرارداد آتی زعفران نگین است. کارشناسان و فعالان بازارهای کالایی با اشاره به ظرفیت های بورس کالا برای مهار ریسک سرمایه‌گذاران در بازارهای کالایی از راه‌اندازی این قرارداد مدیریت ریسک استقبال کردند.

به گزارش کالاخبر ، قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی زعفران نگین در راستای متنوع‌سازی ابزارهای مدیریت ریسک با سررسید دی امسال از شنبه ۲۱ آبان در بورس کالای ایران راه اندازی می شود.

دارایی پایه این قرارداد زعفران رشته ای بریده ممتاز (نگین) و اندازه هر قرارداد معادل یک قرارداد آتی زعفران نگین است.

سقف موقعیت های باز در هر نماد برای مشتریان حقیقی و حقوقی دارای موقعیت باز، هزار قرارداد و برای بازارگردان ها بدون سقف است.

ساعت و روزهای معاملاتی نیز از شنبه تا پنج شنبه ۱۰ تا ۱۵ و حداکثر حجم هر سفارش، ۲۵ قرارداد است.

بررسی نظرات کارشناسان و فعالان بازارهای کالایی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران از تنوع در ابزارهای مدیریت ریسک در بورس کالا استقبال می‌کنند. به نظر میرسد راه‌اندازی ابزارهای جدید مهار ریسک در بورس کالا به تناسب رشد و تنوع بازارهای کالایی در اولویت و در دستورکار باشد.

ترکیب جادویی اختیار آتی برای سرمایه گذاران

محمد علی محمدی، مدیرعامل کارگزاری مبین‌ سرمایه با بیان اینکه قرارداد اختیار معامله مبتنی بر آتی یک ترکیب جادویی در کنار هم است که می‎تواند موقعیت‌های متنوعی را برای سرمایه گذاران ایجاد کند، به کالاخبر گفته بود: این ابزار پیشرفته بورس کالا به گونه‌ای است که حتی ریسک گریزها هم می‌توانند از این بازار سودهای نسبتاً مطمئنی بگیرند و ریسک کلی آن‌ها کنترل شود که این رویداد مثبتی در بازار سرمایه است.

وی راه اندازی اختیار آتی را اتفاق مثبتی می‌داند و تصریح می‌کند: راه اندازی این ابزار کمک می کند سرمایه گذاران با هر نوع استراتژی بتوانند در این بازار ورود کنند، زیرا این ابزار، آپشن، آتی و گواهی را به صورت یکجا دارد و سرمایه گذاران به هر شکلی بخواهند می تواند ورود و نوسان گیری کنند؛ همچنین افرادی که می خواهند پوشش ریسک انجام دهند و به نوعی فعالان اقتصادی و بزرگان بازار می توانند از امکانات اختیار آتی بهره مند شوند.

محمدی خاطرنشان میکند: سرمایه گذاران حرفه ای مهم ترین بازیگران این بازار هستند و همینطور نهادهای مالی، کارگزاری ها و صندوق های سرمایه گذاری می توانند از این ابزار استفاده کنند. همچنین کسانیکه می خواهند پوشش ریسک انجام دهند و تمایل دارند اندکی بالاتر از سود بانکی موقعیت بگیرند، سراغ این بازار می آیند. ضمن اینکه سرمایه گذاران حرفه ای که در بازارهای بین المللی فعالیت می کردند و زمین بازی برایشان فراهم نبود، می توانند از این بازار استفاده کنند.

۵ مزیت اصلی اختیار آتی برای سرمایه گذاران

رامین ابوالفضلی مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس با تاکید این نکته که اختیار آتی یکی از پیشرفته‌ترین ابزارهای مشتقه در ایران محسوب می‌شود، گفته است: قرار است این ابزار روی محصول زعفران راه‌اندازی شود و مزیت‌هایی همچون پوشش ریسک، اخذ موقعیت‌های مختلف سرمایه‌گذاری، اهرمی کردن پرتفوی و همچنین تنوع‌سازی پرتفوی با مبالغ کم را دارد.

وی تصریح میکند: این نوع ابزارها با توجه به اهرمی بودن و تخصصی بودن، بازیگران خاص خودش رو دارد. در دسته بندی کلی سفته بازان، آربیتراژگران و پوشش دهندگان از بازیگران اصلی این بازارها هستند.

مدیر سرمایه گذاری صندوق طلای لوتوس همچنین عنوان میکند: لزوم راه اندازی چنین ابزارهایی برای دارایی های پایه ای از جمله زعفران و صندوق طلا که سال هاست فیوچرز آن در بورس کالا وجود دارد و بازیگران خاص خودش را دارد، بیش از پیش احساس می شود.

تکمیل سوپرمارکت خدمات ابزارهای مالی در بازارهای کالایی با راه اندازی اختیار آتی

محمدرضا اسلامی، مدیر کالایی کارگزاری سهم آشنا با اشاره به راه اندازی اختیار آتی در روز شنبه ۲۱ آبان در بورس کالا می‌گوید: این رویکرد جدید بورس کالا در راستای تکمیل سوپرمارکت خدمات ابزارهای مالی در بازارهای کالایی است و به نوعی می توان گفت، اختیار آتی، پازل ابزارهای مشتقه در بورس کالا را تکمیل می کند.

وی درباره مزیت قراردادهای اختیار آتی می افزاید: تلاش‌های بورس کالا و سایر نهادهای مرتبط در راستای تنوع بخشی به ابزارهای مدیریت ریسک که هم اکنون برای انجام انواع معاملات در اختیار فعالان بازار قرار گرفته، باعث رشد و گسترش بازارهای مالی در بورس کالا شده‌ است. با این حال، فعالان بازار سرمایه به آپشن به عنوان بازار بزرگ و آینده‌داری نگاه می‌کنند و انتظار دارند با اضافه شدن دارایی‌های پایه به این بازار و تنوع در ابزارهای معاملاتی شاهد تکمیل شدن سوپرمارکت خدمات ابزارهای مالی در بورس کالا و رشد این بخش باشند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره بازیگران اصلی این بازار اظهار میکند: بازار آپشن می تواند بازار مطلوبی برای تمامی فعالان بازار باشد. برخی فعالان در این بازار با هدف پوشش ریسک ورود می کنند و این موضوع یکی از نکات مهمی است که می تواند برای فعالیت بازار سودآور باشد.

جذابیت و نقدشوندگی بالای قراردادهای اختیار آتی در بورس کالا

ایمان آدینه‌زاده، مدیر واحد مشتقه کارگزاری آگاه در خصوص مزیت‌های اوراق اختیار آتی اظهار میکند: نخستین مزیت برجسته قراردادهای اختیار آتی، نقدشوندگی بالای آن است. دومین مزیت این نوع قراردادها این است که این قراردادها با همان دارایی پایه به صورت یکجا معامله می‌شود. مزیت مهم دیگر اختیارهای آتی این است که مشتری در پلتفرم واحد بورس کالا می‌تواند به راحتی مدیریت ریسک اعمال کند.

وی با اشاره اینکه این نوع ابزارها در راستای مدیریت ریسک می‌تواند استراتژی‌های متنوعی را در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد، تصریح میکند: با در اختیارداشتن ابزارهای متنوع و متعدد، سرمایه‌گذاران می‌تواند ریسک‌های موجود در بازار را هم مدیریت و هم کاهش دهند.

به گفته آدینه‌زاده با راه‌اندازی قراردادهای اختیار آتی، سرمایه‌گذاران در یک پلتفرم مشترک به مدیریت ریسک می‌پردازند و همین مسئله می‌تواند استراتژی‌های متنوع و متعددی را نیز در اختیار آنان قرار دهد.

ابزار جدید بورس کالا برای مهار ریسک

همایون دارابی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص راه اندازی قرارداد اختیار معامله مبتنی بر آتی در بورس کالای ایران نیز میگوید: در بازارهای جهانی، حجم قابل توجهی از دادوستدها از طریق ابزارهای مشتقه انجام می شود که هدف اصلی این ابزارها، مدیریت ریسک است.

وی افزود: در بورس کالای ایران از سال ها پیش معاملات آتی و اختیار معامله بر دارایی های مختلف در جریان است که به تازگی قرار است قرارداد ترکیبی اختیار آتی به عنوان ابزاری پیشرفته در بورس کالا راه اندازی شود و به نوعی به مدیریت ریسک فعالان بازار در قراردادهای آتی و متنوع سازی پرتفوی سرمایه گذاران کمک می کند.

بازار آینده، بازار آپشن و آتی است

مهدی آزاد، مدیر قراردادهای آتی کارگزاری مفید با بیان اینکه قرارداد اختیار آتی برای فعالان اختیار معامله و همینطور فعالان حوزه قراردادهای آتی می تواند جذاب باشد، میگوید: این ابزار هم مشتریان آپشن و هم مشتریان فیوچرز را می تواند به سوی خود جلب کند.

به گفته این فعال بازار سرمایه بررسی آپشن سهام نشان می دهد این بازار در حال رشد است و بازار سرمایه در حال حرکت به این سمت است.

آزاد اظهار میکند: بازار آینده بازار ابزارها به ویژه آپشن و فیوچرز است که در آن‌ها الزامی به تحویل نیست.

وی درباره مزایای معاملات اختیار آتی میگوید: از مزایای این ابزار می توان به آنلاین بودن و بستر های معاملاتی آن اشاره کرد. این ابزار روی پلتفرمی راه اندازی می شود که در شرایط فعلی آپشن و فیوچرز روی آن معامله می شود؛ اختیار آتی نیاز به کد جدید ندارد و در قالب کُد مشتقه کالا معاملات انجام می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها