بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به"۲۰۰۰ دستگاه  پژو ۲۰۷ در بورس کالا فروخته شد"،"۲۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی عرضه می شود"،"تابلوی بورس کالا قیمت های تصنعی در بازار خودرو را حذف می کند"،بازار بی قاعده خودرو در بورس کالا شفاف شده است" و "شفافیت معاملات خودرو با ورود به بورس کالا" اشاره کرد.

۲۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ در بورس کالا فروخته شد

به گزارش کالاخبر ،در هفته گذشته و در روز ۲۶ آذر ماه ۲۰۰۰ دستگاه خودرو پژو ۲۰۷ اتوماتیک در تالار خودرو در بورس کالا فروخته شد.

در عرضه اول پژو ۲۰۷ اتوماتیک، ۳۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک مشکی آبنوس با قیمت پایه ۳۷۴.۵ میلیون تومان روی تابلو رفت و با میانگین قیمت ۴۸۹.۱ میلیون تومان فروخته شد. در دومین نوبت عرضه ۵۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سفید با قیمت پایه ۳۷۴.۵ میلیون تومان روی تابلو رفت وبا میانگین قیمت ۴۸۰.۵ میلیون تومان فروخته شد. در سومین نوبت ۵۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه ای مشکی آبنوس نیز با قیمت پایه ۴۰۴ میلیون تومان روی تابلو رفت وبا میانگین قیمت ۵۱۰ میلیون و ۴۴۷ هزار تومان فروخته شد. در عرضه پایانی تالار خودرو، ۷۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه ای سفید با قیمت پایه ۴۰۴ میلیون تومان روی تابلو رفت وبا میانگین قیمت ۵۱۰ میلیون و ۵۰۹ هزار تومان فروخته شد.

۶۱۱ دستگاه خودرو در بورس کالا فروخته شد

در روز ۲۷ آذر ماه نیز درمجموع در تالار امروز خودرو در ۳ نوبت عرضه، ۸۶ دستگاه خودرو کامیون کشنده امپاور، ۳۷۵ دستگاه کارا تک کابین و ۱۵۰ دستگاه کارا دو کابین فروخته شد.

کامیون کشنده EM POWER با قیمت پایه ۳۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال عرضه شد و در نهایت با قیمت ۳۷,۶۲۰,۶۹۷,۶۷۴ ریال به فروش رفت.کارا تک کابین نیز با قیمت پایه: ۲,۹۱۳,۰۰۰,۰۰۰ ریال عرضه و در نهایت با قیمت پایه معامله شد.کارا دو کابین با قیمت پایه ۳,۰۱۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال عرضه و با قیمت ۳,۲۱۴,۷۱۳,۳۳۳ فروخته شد.

عرضه و تقاضا در خودرو متعادل شد

در روز ۳۰ آذر ماه ۴ هزار دستگاه خودرو در دو نوبت فروخته شد. در هر دو عرضه نکته مهم تعادل در عرضه و تقاضا بود. قیمت تمام شده در بورس کالا نشان میدهد که قیمت‌های بسیار پایین‌تر از قیمت خودرو در بازار آزاد است.

در نوبت نخست ۲ هزار دستگاه هایما S۷ سفید با قیمت پایه ۷۴۳ میلیون تومان روی تابلو رفت که در نهایت به قیمت ۸۱۴.۶ میلیون تومان فروخته شد.در نوبت دوم عرضه ۲ هزار دستگاه شاهین سفید با قیمت پایه ۳۰۴ میلیون تومان روی تابلو رفت که با قیمت میانگین ۳۴۶.۸ میلیون تومان فروخته شد.

قیمت شاهین و هایما در بورس کالا بسیار ارزان‌تر از قیمت بازار غیر رسمی شد. به طوریکه در معاملات تالار خودرو در بورس کالا، شاهین، ۱۰۲ میلیون تومان و هایما، ۲۹۵ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار آزاد بود.

۲۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی عرضه می شود

بورس کالا یکشنبه ۴ دی میزبان عرضه ۲ هزار دستگاه خودرو پژو ۲۰۷ دستی سفید با قیمت پایه ۱۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. درصد پیش پرداخت سفارش خرید در این عرضه ۱۰۰ درصد و تاریخ تحویل ۲۰ اسفند است.

دوشنبه ۵ دی ماه ۵۰۶ دستگاه دیگنیتی پرستیژ سفید و مشکی در تالار خودرو بورس کالا عرضه می شود. درصد پیش پرداخت سفارش خرید ۵۰ درصد، قیمت پایه ۹۹۷ میلیون تومان و تاریخ تحویل ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ است. به این ترتیب قرار است ۲۱۶ دستگاه دیگنیتی پرستیژ سفید (تریم مشکی)، ۲۱۶ دستگاه دیگنیتی پرستیژ سفید (تریم قرمز)، ۲۱۷ دستگاه دیگنیتی پرستیژ مشکی (تریم مشکی) و ۲۱۷ دستگاه دیگنیتی پرستیژ مشکی (تریم مشکی) روی تابلو معاملات برود.

اعلام جزییات پذیرش ۴ خودروی جدید در بورس کالا

هیات پذیرش بورس کالای ایران با پذیرش خودروی ریسپکت گروه بهمن، T۵ گروه صنعتی فردا، وانت کلوت از شرکت مکث موتور و کامیون کشنده سی‌اندسی (C&C) از شرکت آریا دیزل موتور موافقت کرد. تعهد عرضه گروه بهمن حداقل ۵۰ درصد تولید سالانه، تعهد عرضه گروه فردا حداقل ۶۰ درصد تولید سالانه، تعهد عرضه آریا دیزل موتور حداقل ۵۰ درصد و شرکت مکث موتور حداقل ۵۰ درصد تولید سالانه است.

شرکت بهمن موتور سالانه امکان تولید ۳ هزار دستگاه از این خودرو را دارا می باشد و این شرکت قرار است حداقل ۵۰ درصد تولید سالانه معادل هزار و ۵۰۰ دستگاه را در بورس کالا عرضه کند.گروه صنعتی اتومبیل سازی فردا سالانه امکان تولید ۲ هزار دستگاه T۵ را دارد و این شرکت متعهد شده حداقل ۶۰ درصد تولید سالانه معادل هزار و ۲۰۰ دستگاه را در بورس کالا عرضه کند.

شرکت آریا دیزل موتور سالانه امکان تولید ۷۰۳ دستگاه کامیون کشنده C&C را دارد و این شرکت متعهد شده حداقل ۵۰ درصد تولید سالانه معادل ۳۵۰ دستگاه را در بورس کالا عرضه کند.شرکت مکث موتور سالانه امکان تولید هزار و ۳۱۹ هزار دستگاه وانت کلوت را دارد و این شرکت متعهد شده حداقل ۵۰ درصد تولید سالانه معادل ۶۶۰ دستگاه را در بورس کالا عرضه کند.

تابلوی بورس کالا قیمت های تصنعی در بازار خودرو را حذف می کند

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه بهترین راه برای تعیین قیمت عادلانه خودرو عرضه در بورس است، گفت: افزایش عرضه خودرو در بورس کالا باعث حذف قیمت گذاری تصنعی و ساختگی دلال‌ها می‌شود و قیمت بازار روی تابلوی بورس کشف می‌شود؛ زیرا تعداد عرضه‌ها و خریدارها در این بستر شفاف و واقعی است.

غلامرضا مصباحی مقدم گفت:عرضه خودرو در بورس کالا موجب شده است قیمت به صورت رقابتی کشف شده و عادلانه و شفاف باشد در واقع با استمرار و افزایش عرضه، دیگر قیمت بازار تصنعی خودرو که مشخص نیست نرخ ها برچه اساسی و بر مبنای معامله چند خودرو کشف می شود، کنار می رود و تابلوی شفاف بورس کالا بیانگر قیمت بازار خودرو خواهد بود.

بازار بی قاعده خودرو در بورس کالا شفاف شده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:با تاکید بر اینکه افزایش و کاهش قیمت کالاها از جمله خودرو ارتباطی به مکانیزم بورس کالا ندارد، ادامه داد: مکانیزم بورس کالا، تنظیم گری و محل عرضه و تقاضا است و اینکه تقاضا برای خرید یک کالا افزایش می یابد ارتباطی با بستر معامله ندارد، در خصوص خودرو نیز افزایش قیمت ارز در روزهای گذشته بر قیمت های خودرو اثر گذار بوده است.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا، فراهم شدن یک بازار شفاف در حوزه اقتصادی و تفکیک از یک بازار غیر شفاف است، افزود: در حقیقت عرضه خودرو در بورس کالا، حذف فضای مبتنی بر رانت قیمتی است که به واسطه دستوری بودن قیمت ها ایجاد شده بود و در آن شیوه مشخص نبود مابه تفاوت قیمت درب کارخانه و بازار آزاد به چه افرادی می رسد.

شفافیت معاملات خودرو با ورود به بورس کالا

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بورس کالا افزایش شفافیت در بازار خودرو را به دنبال داشته است گفت: بورس کالا دارای ویژگی‌هایی چون شفافیت در قیمت‌گذاری، کشف قیمت و جلوگیری از رانت و فساد را داراست.

روح الله عباسپور با رد این فرضیه که اکثر نمایندگان مجلس مخالف با عرضه خودرو در بورس کالا هستند، خاطرنشان کرد: از ابتدای عرضه خودرو در بورس کالا اکثر نمایندگان با عرضه آن موافق بودند و در حال حاضر هم مخالف عرضه نیستند اما دلایلی باعث شده تا با افزایش قیمت خودرو مواجه شویم که بهتر است بررسی‌های بیشتری روی موضوعات اساسی صورت گیرد.

نجات صنعت خودرو از قیمت‌گذاری دستوری با عرضه در بورس

عضو هیات رئیسه مجلس در مورد عرضه خودرو در بورس کالا گفت: با عرضه همه خودروها در بورس دست دلالان و واسطه گران این حوزه قطع و کمک بزرگی در راستای شفافیت به این حوزه می‌شود، چون حاشیه سود ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیونی در فروش بعضی خودروها نصیب برخی افراد می‌شود که هیچ توجیهی برای این امر وجود ندارد.

علیرضا سلیمی بیان کرد: عرضه خودر در بورس مساله صنعت خودرو را سامان می دهد و اگر قرار است از منابع عمومی پولی گیر کسانی بیاد مشخص و معلوم است.در شرایط فعلی دلالان حاشیه این سود را به جیب می زنند و مردم از این موضوع منتفع نمی‌شوند که با اقدام بورس کمک بزرگی برای ساماندهی صنعت خودرو صورت گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها