بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به"قیمت گذاری دستوری مانع رشد صنعت خودرو شد"، "۱۰ هزار دستگاه در بورس کالا هر هفته عرضه می‌شود"، "عرضه خودرو در بورس کالا ادامه دارد"،"پیشنهاد مجلس، رشد عرضه خودرو در بورس کالا است"،"عرضه‌ ۸۰۰۰ دستگاه خودرو در بورس کالا" و "عرضه ۴۰۰۰ دستگاه شاهین و ۵۰۰ دستگاه کارا طی هفته آینده" اشاره کرد.

قیمت گذاری دستوری مانع رشد صنعت خودرو شد

به گزارش کالاخبر ،مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دخالت دولت در قیمت‌گذاری و دیگر بخش‌های صنعت خودرو سیاست اشتباهی است، گفت: نظام قیمت‌گذاری دستوری نه تنها باعث رشد صنعت خودرو نمی‌شود، بلکه افزایش قیمت خودرو را به دنبال خواهد داشت و امروز تمام هم و غم دولت باید کمک به صنعت خودرو و تولید خودرو باشد.

سعید مدنی با تأکید بر اینکه دولت افتخار می‌کند خودرو را در بورس کالا عرضه می‌کند، اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس به نفع سهامداران است.

وی دخالت دولت در قیمت‌گذاری و دیگر بخش‌های این صنعت را سیاست اشتباه دانست و گفت: تمام هم و غم دولت باید کمک به صنعت خودرو و تولید خودرو باشد.

۱۰ هزار دستگاه در بورس کالا هر هفته عرضه می‌شود

گروه صنعتی ایران خودرو در راستای پاسخ به نیاز بازار، نسبت به افزایش عرضه خودروها در بورس کالا اقدام کرده و به زودی در هر هفته بیش از ۱۰ هزار دستگاه از محصول‌های این شرکت در بورس کالا عرضه می‌شود.

براساس اعلام ایران‌خودرو، این شرکت تعداد دفعات عرضه در بورس کالا را از یک روز در هفته به دو روز در هفته افزایش خواهد داد.

عرضه خودرو در بورس کالا ادامه دارد

مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران گفت: عرضه خودرو در بورس کالا مغایرتی با هیچ قانون بالادستی ندارد و طبق مصوبات شورای عالی بورس ادامه پیدا می کند؛ در این میان اصلی ترین شرط بورس برای عرضه خودرو، افزایش تعداد عرضه، زمان بندی مشخص و تضمین تحویل به موقع آن بوده که با سرعت با همکاری دستگاه های ذیربط و خودروسازان در حال انجام است.

عباس یعقوبی اظهار داشت: با ثبت معامله بیش از ۲۵ هزار دستگاه خودرو در بورس، مصرف کنندگان معادل ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان موفق به خرید خودرو ارزان تر از بازار غیر رسمی شده اند و به عبارت دیگر این مقدار از جیب دلالان خارج شده است.

پیشنهاد مجلس، رشد عرضه خودرو در بورس کالا است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مجموع نمایندگان مجلس بر اصل عرضه کالاها از جمله خودرو در بورس کالا اعتقاد کامل دارند و به دنبال آن هستند که خودرو در فضای شفاف عرضه و تقاضا به دست مصرف کننده واقعی رسیده و مسیر رقابتی شدن را به درستی طی کند.

حجت‌اله فیروزی با بیان اینکه هیچ یک از نمایندگان با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت نکرده و نخواهند کرد افزود: به طور قطع بورس کالا زمینه را برای کشف قیمت، شفاف‌سازی، جلوگیری از رانت و واقعی کردن قیمت‌ها و مهمتر از همه توجه به کیفیت کالا فراهم‌تر کرده است و هیچ نماینده‌ای مخالف موارد یاد شده نیست.

۴۵۰۰ دستگاه خودرو در بورس کالا فروخته شد

در روز ۱۱ دی ماه درمجموع در تالار خودرو ۴۰۰۰ دستگاه خودرو پژو ۲۰۷ سفید دستی و ۵۰۰ دستگاه هایما S۸ مشکی آبنوس فروخته شد.

در این روز ۴۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی سفید با قیمت پایه ۱,۸۵۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال عرضه و با قیمت ۴,۰۰۴,۹۳۷,۵۰۰ ریال فروخته شد.۵۰۰ دستگاه هایما S۸ مشکی آبنوس با قیمت پایه ۹,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال عرضه و در نهایت با قیمت ۱۳,۸۲۵,۴۸۰,۰۰۰ ریال فروخته شد.

پذیرش ۲۱هزار و ۱۴۰دستگاه از محصولات چانگان و کیا

در روز ۱۱ دی ماه در جلسه هیات پذیرش بورس کالای ایران ۱۹هزار دستگاه از محصولات چانگان از سوی خودروسازی سایپا و ۲هزار و ۱۴۰دستگاه از محصولات کیا از سوی شرکت کوشا خودرو نگین به عنوان نخستین خودروهای وارداتی در بورس کالا پذیرش شدند؛ همچنین محصولات گروه «دنا» از سوی شرکت ایران خودرو برای عرضه در بورس کالا پذیرش شد.

همچنین در ادامه عرضه پرحجم محصولات ایران خودرو در بورس کالا نیز گروه محصولات دنا از سوی این خودروسازی با تعهد عرضه کامل تولید منهای تعهدات قبلی فروش، طرح جوانی جمعیت و خودروهای فرسوده برای عرضه در بورس کالا مورد پذیرش قرار گرفت.

عرضه ۷۵۰ دستگاه فیدلیتی، ۲۱ دی در بورس کالا

بورس کالا میزبان عرضه ۷۵۰ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره مشکی در ۲۱ دی خواهد بود. قیمت پایه این خودرو ۷۷۲ میلیون تومان و تاریخ تحویل آن ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ خواهد بود.

بهمن موتور قرار است ۷۵۰ دستگاه خودرو فیدلیتی ۷ نفره خود را در بورس کالا چهارشنبه هفته آینده ۲۱ دی عرضه کند.خریداران باید ۵۰ درصد از مبلغ پایه یعنی ۳۸۶ میلیون تومان را به عنوان پیش پرداخت در حساب وکالتی خود موجود داشته باشند.

فروش ۵۰۲ دستگاه لاماری در بورس کالا

در روز ۱۲ دی ماه ۵۰۲ دستگاه لاماری ایما در دو رنگ سفید و مشکی فروخته شد. این خودرو با قیمت پایه ۹۸۱ میلیون تومان روی تابلو رفته بود.۵۰۲ دستگاه لاماری ایما در دو رنگ سفید و مشکی فروخته شد.

۲۵۱ دستگاه لاماری ایما مشکی با قیمت پایه ۹۸۱ میلیون تومان روی تابلو رفت و با قیمت میانگین ۱.۵۴۵ میلیارد تومان و با ۵۷.۵۶ درصد رقابت فروخته شد.همچنین ۲۵۱ دستگاه لاماری ایما سفید با قیمت پایه ۹۸۱ میلیون تومان روی تابلو رفت که با قیمت میانگین ۱.۴۱۰ میلیارد تومان و با ۴۳.۸۲ درصد رقابت فروخته شد.

عرضه‌ ۸۰۰۰ دستگاه خودرو در بورس کالا

ایران خودرو یکشنبه ۱۸ دی ۸ هزار دستگاه خودرو شامل ۴ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی سفید، ۲ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سفید و ۲ هزار دستگاه تارا دستی سفید را روانه تابلو بورس کالا می‌کند.

این شرکت قرار است پژو ۲۰۷ دستی سفید را با قیمت پایه ۱۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک سفید را با قیمت پایه ۲۸۰ میلیون تومان عرضه کند.

قیمت پایه تارا دستی سفید نیز ۲۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است.میزان پیش پرداخت کلیه خودروهای عرضه شده ۱۰۰ درصد درنظر گرفته شده است.

عرضه ۴۰۰۰ دستگاه شاهین و ۵۰۰ دستگاه کارا طی هفته آینده

شرکت سایپا و بهمن موتور نیز هفته آینده با دو محصول خود به بورس کالا می آیند؛ به این ترتیب ۴۰۰۰ دستگاه شاهین سفید متعلق به شرکت سایپا در روز یکشنبه ۱۸ دی و ۵۰۰ دستگاه کارا دوکابین متعلق به بهمن موتور سه شنبه ۲۰ دی روی تابلو معاملات می رود.

سایپا شاهین را به قیمت پایه ۳۰۴ میلیون تومان عرضه خواهد کرد و میزان درصد پیش پرداخت خرید این خودرو ۱۰۰ درصد در نظر گرفته شده است.بهمن موتور نیز کارا دوکابین را به قیمت پایه ۳۰۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می کند و درصد پیش پرداخت ۱۰ درصد اعلام شده است.

سودهای شیرین واسطه‌گری با عرضه خودرو در بورس کالا، حذف شد

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو گفت: در شیوه عرضه خودرو در گذشته بصورت قرعه‌کشی و یا عرضه از طریق کارخانه عرضه خودرو به قیمت کارخانه‌ای، بخشی از این عرضه‌ها توسط دلالان و واسطه‌گران خریداری می‌شد لذا واسطه‌های خودرو با قیمت کارخانه‌ای خودرو را خریداری و به قیمت بالا در بازار عرضه می‌کردند اما در شیوه جدید عرضه خودرو در بورس کالا، واسطه‌ها حذف می‌شوند و به مرور شاهد رشد عرضه ها نیز هستیم.

علی یکه فلاح افزود: وقتی محصول تولیدی صنعتی مانند خودروسازی در بورس کالا عرضه می‌شود باید محصولات صنایع وابسته و زیر مجموعه آن هم در بورس قیمت‌گذاری شود و به عبارتی محصولات تولیدی صنایع وابسته به آن نیز در بورس کالا عرضه شود.

افزایش عرضه خودرو در بورس کالا راه خروج خودروسازان از زیان انباشته است

مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری آریان پارس گفت:در مجموعه ایران خودرو و سایپا تنها نقطه‌ای که می‌تواند در آینده وضعیت سود آوری این دو شرکت را متحول کند عرضه محصول‌ها در تعداد قابل توجه در بورس کالا است و همین موضوع باعث می شود قیمتهای عرضه و قیمت‌هایی که در فصل های قبل و سالهای قبل انجام شده تفاوت چشمگیری داشته باشد و منجر به رشدسودآوری این دو شرکت شود.

عباس کریم زاده افزود: همچنین می توان زیان انباشته در این دو شرکت خودروساز را پوشش داد، و اگر این تغییرات بنیادین در پلتفرم هایی که ایران خودرو و سایپا در عرضه محصول های جدید شان ارائه و در بورس کالا عرضه کنند، می توانند با قیمت های واقعی عرضه کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها