بورس-کالا.jpg

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به"بورس کالا، بهترین مسیر برای حذف قیمت‌گذاری دستوری"،"شرایط بهتر تولیدکننده و مصرف کننده با عرضه خودرو در بورس"،"حذف رانت و دلالی در بازار با عرضه خودرو در بورس"و "عرضه خودرو در بورس کالا، یک تیر و سه نشان" اشاره کرد.

بورس کالا، بهترین مسیر برای حذف قیمت‌گذاری دستوری

به گزارش کالاخبر، در هفته گذشته قائم‌ مقام وزارت صمت گفت: قیمت‌گذاری دستوری در سال‌های گذشته رقابت در میان تولیدکنندگان را از بین برده و تجربه نیز اثبات کرده که این رویه به زیان مصرف کنندگان تمام شده است؛ در این زمینه اعتقاد وزارت صمت احیای رقابت و برندینگ تولیدکنندگان از مسیر بورس کالاست.

محمدصادق مفتح، اظهار کرد: رشد عرضه کالاها در بورس کالا نیز بیانگر اعتقاد جدی وزارت صمت به سازوکار عرضه و تقاضاست و تجربه این سال‌ها اثبات کرده است که بهترین راه برای پیشبرد اهداف بازار، رقابت آزادانه در میان صنایع آن هم در فضای شفاف بورس کالا است.

او تاکید کرد: شفاف‌ترین و رقابتی‌ترین سازوکار برای مبادلات کالاها، بورس کالاست که بیش از یک قرن تجربه این روش در دنیا وجود دارد و بورس‌های کالایی دنیا نیز در مسیر توسعه هستند؛ از این رو ما نیز باید در جهت ارتقای شفاف و رقابت با سرعت بیشتر در این مسیر گام برداریم.

۲۱۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ و تارا فروخته شد

در روز ۱۹ آذر ماه در تالار خودرو بورس کالای ایران، تعداد ۲۱۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ و تارا فروخته شد. بررسی روند بازار نشان می‌دهد قیمت کشف شده در بورس کالا همچنان پایین‌تر از قیمت‌ها در بازار آزاد است.

در نوبت نخست عرضه خودروها در بورس کالا، ۱۲۵ دستگاه تارا اتوماتیک نقره ای تیتانیوم به قیمت پایه ۳۷۶ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت میانگین ۵۱۶.۱ میلیون تومان فروخته شد.همچنین۱۵۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک مشکی آبنوس با قیمت پایه ۳۷۴.۵ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت میانگین ۳۸۱.۳ میلیون تومان فروخته شد.۱۲۵ دستگاه تارادستی نقره‌ای تیتانیوم، با قیمت پایه ۳۰۹.۵ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت میانگین ۴۰۱.۹۲ میلیون تومان فروخته شد.

۵۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای نقره‌ای تیتانیوم با قیمت پایه ۴۰۴ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت میانگین ۴۸۰.۳ میلیون تومان فروخته شد.۵۵۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی مشکی آبنوس با قیمت پایه ۲۹۱.۵ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت میانگین ۳۵۱.۷ میلیون تومان فروخته شد.

۳۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی سفید با قیمت پایه ۲۹۱.۵ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت میانگین ۳۷۰.۳ میلیون تومان فروخته شد.۱۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سفید با قیمت پایه ۳۷۴.۵ میلیون تومان فروخته شد و با قیمت میانگین ۴۷۰.۸ میلیون تومان فروخته شد.

۱۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای با قیمت پایه ۴۰۴ میلیون تومان عرضه و با قیمت میانگین ۵۲۱.۹ میلیون تومان فروخته شد.۱۲۵ دستگاه تارا اتوماتیک مشکی آبنوس با قیمت پایه ۳۷۶ میلیون تومان روی تابلو رفت وبا قیمت میانگین ۵۱۸.۳ میلیون تومان با لحاظ رقابت ۳۷.۸۵ درصد فروخته شد.۵۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک نقره ای تیتانیوم با قیمت پایه ۳۷۴.۵ میلیون تومان عرضه شد و به قیمت میانگین ۴۳۲.۳ میلیون تومان فروخته شد.

۱۲۵ دستگاه تارادستی مشکی آبنوس با قیمت پایه ۳۰۹.۵ میلیون تومان روی تابلو رفت وبا قیمت میانگین ۴۰۲.۸ میلیون تومان فروخته شد. ۱۵۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی نقره‌ای تیتانیوم با قیمت پایه ۲۹۱.۵ میلیون تومان روی تابلو رف وبه قیمت میانگین ۳۳۰.۵ میلیون تومان فروخته شد.۱۵۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای مشکی آبنوس با قیمت پایه ۴۰۴ میلیون تومان روی تابلو رفت و به قیمت میانگین ۴۹۵.۴ میلیون تومان فروخته شد.

خریدارانِ فیدلیتی، بورس کالا را بر بازار ترجیح دادند

در روز ۲۱ آذر ماه در مجموع ۴۸۶ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره (سفید و مشکی) فروخته شدند. استقبال خریداران از فیدلیتی چشمگیر بود و خریداران فیدلیتی خرید را در بورس کالا بر بازار ترجیح دادند.

در این روز در مجموع ۴۸۶ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره سفید و مشکی فروخته شد.در عرضه نخست فیدلیتی ۷ نفره سفید ۲۴۳ دستگاه با قیمت پایه ۷۷۲ میلیون تومان روی تابلو رفت و با میانگین قیمت ۱.۱۷۱ میلیارد تومان فروخته شد.در عرضه دوم فیدلیتی ۷ نفره مشکی، ۲۴۳ دستگاه با قیمت پایه ۷۷۲ میلیون تومان روی تابلو رفت و با میانگین قیمت ۱.۲میلیارد تومان فروخته شد.

۲۱۴ دستگاه دیگنیتی در بورس کالا فروخته شد

در روز ۲۲ آذر ماه تالار خودرو، ۲۱۴ دستگاه دیگنیتی فروخته شد. از این میزان، ۱۰۸ دستگاه دیگنیتی مشکی و ۱۰۶ دستگاه دیگنیتی سفید بود.بنابراین ۲۱۴ دستگاه دیگنیتی فروخته شد. از این میزان، ۱۰۸ دستگاه دیگنیتی مشکی و ۱۰۶ دستگاه دیگنیتی سفید بود.

در نخستین نوبت عرضه دیگنیتی، ۵۴ دستگاه دیگنیتی مشکی (تریم قرمز) با قیمت پایه ۸۲۱.۵ میلیون تومان روی تابلو رفت.به قیمت میانگین ۱.۳۴۲ میلیارد تومان فروخته شد.

در نوبت عرضه دوم امروز دیگنیتی، ۵۴ دستگاه دیگنیتی مشکی (تریم مشکی) با قیمت پایه ۸۲۱.۵ میلیون تومان روی تابلو رفت.به قیمت میانگین ۱.۲۹۰ میلیارد تومان فروخته شد. ۵۳ دستگاه دیگنیتی سفید (تریم قرمز) با قیمت پایه ۸۲۱.۵ میلیون تومان روی تابلو رفت.به قیمت میانگین ۱.۲۶۱ میلیارد تومان فروخته شد.۵۳ دستگاه دیگنیتی سفید (تریم مشکی) با قیمت پایه ۸۲۱.۵ میلیون تومان روی تابلو رفت.به قیمت میانگین ۱.۲۸۱ میلیارد تومان فروخته شد.

۲۰۰۰ دستگاه خودرو فروخته شد

در روز ۲۳ آذر ماه ۲ هزار دستگاه خودرو تارا دستی و اتوماتیک امروز در تالار خودرو در بورس کالا فروخته شد.

در نخستین نوبت عرضه تارا، ۴۰۰ دستگاه تارا دستی مشکی آبنوس با قیمت پایه ۳۰۹.۵ میلیون تومان روی تابلو رفت.با میانگین قیمت ۴۰۵.۴ میلیون تومان فروخته شد. ۲۵۰ دستگاه تارا دستی خاکستری با قیمت پایه ۳۰۹.۵ میلیون تومان روی تابلو رفت وبا میانگین قیمت ۴۰۵.۳ میلیون تومان فروخته شد. ۱۵۰ دستگاه تارا دستی نقره ای تیتانیوم با قیمت پایه ۳۰۹.۵ میلیون تومان روی تابلو رفت و با میانگین قیمت ۳۹۲.۶ میلیون تومان فروخته شد.

۲۰۰ دستگاه تارا اتوماتیک خاکستری با قیمت پایه ۳۷۶ میلیون تومان روی تابلو رفت و با میانگین قیمت ۵۱۸.۵ میلیون تومان فروخته شد. ۳۰۰ دستگاه تارا اتوماتیک مشکی آبنوس با قیمت پایه ۳۷۶ میلیون تومان روی تابلو رفت وبا میانگین قیمت ۵۱۱.۴ میلیون تومان فروخته شد. ۴۰۰ دستگاه تارا دستی سفید با قیمت پایه ۳۰۹.۵ میلیون تومان روی تابلو رفت و با میانگین قیمت ۴۰۵.۳ میلیون تومان فروخته شد. ۳۰۰ دستگاه تارا اتوماتیک سفید با قیمت پایه ۳۷۶ میلیون تومان روی تابلو رفت وبا میانگین قیمت ۵۱۰.۹ میلیون تومان فروخته شد.

خرید تارا در بورس کالا حداقل ۱۰۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار آزاد

تالار خودروی بورس کالا میزبان عرضه ۲۰۰۰ دستگاه تارا دستی و اتوماتیک بود که بررسی قیمت های تارا در بورس و بازار آزاد نشان می دهد که با احتساب مالیات و هزینه های جانبی، خریداران بین ۱۰۱ تا ۱۳۴ میلیون تومان ارزان تر از قیمت بازار موفق به خرید انواع تارا در بورس شدند.

براساس آمارهای معاملاتی امروز درمجموع ۱۲۰۰ دستگاه تارا دستی و ۸۰۰ دستگاه تارا اتوماتیک در بورس به فروش رسید که با احتساب هزینه های تمام شده، خودروهای فروش رفته بین ۱۰۱ تا ۱۳۴ میلیون تومان به نفع مصرف کننده تمام شد. به بیان ساده تر در تارا دستی نقره ای سود مصرف کننده ۱۱۵ میلیون تومان و در تارا دستی مشکی، سفید و خاکستری هر یک سود مصرف کننده ۱۰۱ میلیون تومان بود.

در تارا اتوماتیک این سود بیشتر بود و خریداران تارا اتوماتیک مشکی آبنوس را ۱۲۱ میلیون تومان، تارا اتوماتیک سفید را ۱۲۲ میلیون تومان و تارا اتوماتیک خاکستری را ۱۳۴ میلیون تومان ارزان تر از بازار در تالار شفاف بورس کالا خریداری کردند.

شرایط بهتر تولیدکننده و مصرف کننده با عرضه خودرو در بورس

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مردم از ضعف شفافیت و وجود مافیا در عرضه کالاها ناراضی هستند و به نظر می‌رسد اگر با حمایت دولت، زمینه عرضه کلیه محصولات زنجیره تولید در بورس کالا فراهم شود و همه مصرف کنندگان از بورس کالا خرید کنند، به هیچ یک از مشکلات فعلی برنخواهیم خورد؛ چرا که قیمت کالاها در کل زنجیره شفاف و واقعی شده و امکان واسطه گری در بیرون بورس هم به حداقل می‌رسد.

سید کاظم موسوی با بیان اینکه شفافیت در همه مباحث اقتصادی قدرت مافیا را از بین می‌برد،گفت: با عرضه خودروهای مختلف در بورس کالا، شاهد شفافیت بیش از پیش در زمینه مربوط به عرضه خودرو و حذف دلالان و واسطه‌گرانی هستیم که از گذشته‌های دور باعث برهم ریختگی بازار خودرو بودند.

حذف رانت و دلالی در بازار با عرضه خودرو در بورس

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه امیدواریم همه خودروها وارد بورس شوند، گفت: سال‌ها شاهد توزیع رانت و ایجاد فساد در حوزه خودرو بودیم، اما با عرضه خودرو در بورس شاهد ایجاد شفافیت در این بخش و حذف دلالی هستیم.

اصغر سلیمی اظهار داشت: به دلیل مشکلات متعدد بازار خودرو از جمله قیمت‌گذاری دستوری، سال‌ها شاهد توزیع رانت و ایجاد فساد در حوزه خودرو بودیم، اما با عرضه خودرو در بورس شاهد شفاف‌سازی این معاملات هستیم تا مصرف‌کنندگان با قیمت‌های واقعی اقدام به خرید کنند و رانتی در بازار نیز باقی نماند.

عرضه خودرو در بورس کالا، یک تیر و سه نشان

کارشناس بازار سرمایه گفت: فرآیند بورس کالا به حذف قیمت‌گذاری دستوری و کشف قیمت براساس مکانیزم عرضه و تقاضا کمک می‌کند ضمن اینکه با عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان امکان فروش محصول با قیمت واقعی را دارند و به نوعی عرضه خودرو در بورس کالا به طور همزمان به نفع شرکت‌ها، سهامداران و مصرف کنندگان خودرو است.

علی اصغر ضیاچی بیان کرد: فرآیند بورس کالا به حذف قیمت‌گذاری دستوری و کشف قیمت بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا کمک می‌کند ضمن اینکه با عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان امکان فروش محصول با قیمت واقعی را دارند و صد البته که این اقدام به نفع شرکت‌ها است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها