خودرو

چهار خودروی پژو ۲۰۷ دستی، پژو ۲۰۷ اتوماتیک، تارا دستی و شاهین از جمله خودروهایی هستند که طی چند ماه اخیر بیشترین حجم عرضه و معامله را در بورس کالا داشتند و روند معاملات این خودروها به وضوح نشان می‌دهد به دلیل رشد و استمرار عرضه این چهار خودرو، حتی با وجود التهاب ارزی و رشد قیمت ها بازار آزاد خودرو اما این خودروها در مسیر کاهش قیمتی در بورس قرار گرفتند.

به گزارش کالاخبر به نقل از ایرنا، چهار خودروی پژو ۲۰۷ دستی، پژو ۲۰۷ اتوماتیک، تارا دستی و شاهین از جمله خودروهایی هستند که طی چند ماه اخیر بیشترین حجم عرضه و معامله را در بورس کالا داشتند اما روند معاملات این خودروها به وضوح نشان می‌دهد، مردم برنده اصلی عرضه پرحجم خودروها در بورس بودند.

در شرایطی که دلار در بازار آزاد از به نرخ‌های ۴۴ هزار تومان رسید، اما عرضه مستمر این خودروها در همان روزهای پرالتهاب ارزی، کاهش قیمت را تجربه کرد و برخلاف نرخ‌های بازار غیررسمی خودرو، مردم خریدهای مناسبی را در بورس داشتند.

کاهش قیمت ۲۰۷ پس از سومین عرضه

روند معاملات پژو ۲۰۷ دستی در بورس کالا نشان می‌دهد که از ۳۰ آبان ماه تاکنون ۱۲ هزار دستگاه از این محصول در بورس معامله شده و میانگین قیمت تمام شده این محصول پس از سه عرضه در بورس روند کاهشی به خود گرفت، به طوری که در روز ۳۰ آبان هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی با میانگین موزون قیمت تمام شده ۳۹۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و در روز ۱۹ آذر ماه هزار دستگاه از این محصول با میانگین موزون قیمت تمام شده ۴۰۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته شد.

در روز ۴ دی ماه نیز ۲ هزار دستگاه ۲۰۷ دستی در بورس کالا با میانگین موزون قیمت تمام شده ۴۶۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد اما بعد از آن و با افزایش و استمرار عرضه، قیمت این محصول روند کاهشی به خود گرفت، به گونه‌ای که در روز ۱۱ دی ماه ۴ هزار دستگاه ۲۰۷ دستی در بورس کالا با میانگین قیمت تمام شده ۴۵۸ میلیون تومان فروش رفت. چند روز بعد و در روز ۱۸ دی ماه نیز ۴ هزار دستگاه دیگر از این محصول با میانگین قیمت تمام شده ۴۳۰ میلیون تومان فروخته شد.

نکته مهم این است که در همه این زمان‌ها، نرخ این خودرو در بازار آزاد رو به رشد بود اما تنها سه دوره عرضه کافی بود تا قیمت این خودرو در بورس رو به کاهش بگذارد که اگر عرضه ها ادامه داشت، بدون شک امروز شاهد قیمت‌های به مراتب پایین‌تری برای این خودرو در بورس بودیم.

باید توجه کرد علاوه بر اینکه مردم در عرضه آخرین پژو ۲۰۷ این خودرو را ۱۲۵ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار آزاد خریدند که سود حاصل از تولید نیز به تولیدکننده و سهامدارنش رسید، این حجم خودرو در روند قرعه کشی عرضه شده بود و فردای تحویل این خودروها، سایت‌های فروش اینترنتی خودرو از آگهی‌های فروش ۲۰۷ برای کسب سود چند صد میلیونی پر می‌شد و خبری برای حمایت از مردم نبود.

چرا عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مردم است؟/ کاهش قیمت‌ با عرضه‌های پرحجم در بورس

۲۰۷ اتوماتیک ۲۴۴ میلیون تومان ارزان تر از بازار

روند معاملات پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم حاکی از کاهش قیمت تمام شده این محصول با استمرار و افزایش عرضه است، به طوری که در روز ۸ آذر ماه ۳۰۰ دستگاه از این محصول با میانگین قیمت موزون تمام شده ۴۹۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته شد.

در روز ۱۹ آذر نیز ۳۰۰ دستگاه دیگر از این محصول در تالار خودرو با میانگین قیمت موزون تمام شده ۴۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رفت؛ در حالی در روز ۲۶ آذر ماه ۸۰۰ دستگاه ۲۰۷ اتوماتیک با میانگین قیمت تمام شده ۵۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش رفت که در عرضه بعدی یعنی در روز ۱۸ دی ماه با افزایش عرضه قیمت این محصول کاهش پیدا کرد به طوری که در این روز ۲ هزار دستگاه ۲۰۷ اتوماتیک در بورس کالا با میانگین قیمت تمام شده ۴۹۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فروخته شد.

چرا عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مردم است؟/ کاهش قیمت‌ با عرضه‌های پرحجم در بورس

کاهش ۶۰ میلیون تومانی قیمت تارا در بورس کالا

بررسی روند معاملات تارا دستی نیز حاکی از این است که با افزایش عرضه قیمت تمام شده این محصول کاهش پیدا کرده است، به طوری که در روز ۸ آذر ماه ۲۴۲ دستگاه از این محصول با میانگین قیمت تمام شده ۴۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته شد.

در روز ۱۹ آذر ماه نیز ۲۵۰ دستگاه تارا دستی با میانگین قیمت تمام شده ۴۶۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

در روز ۲۳ آذر ماه نیز هزار و ۲۰۰ دستگاه تارا دستی با میانگین قیمت تمام شده ۴۶۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش رفت اما در عرضه بعدی یعنی در روز ۱۸ دی ماه با افزایش عرضه قیمت این محصول کاهشی شد، به طوری که ۲ هزار دستگاه تارا دستی با میانگین قیمت تمام شده ۴۰۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.

در بورس کالا این خودرو ۶۰ میلیون تومان ارزان شد و در همان زمان، قیمت فروش تارا در سایت‌های فروش اینترنتی خودرو نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

همچنین پیگیری خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که تارای ۶۲۰ میلیون تومانی پس از این افت قیمت‌ها در بورس، خریدار نداشت و در مقابل فروشندگان پرشمار، خریدار خاصی پیدا نمی‌شد. البته که با توقف عرضه‌ها، هم اکنون مردم هیچ راهی به جز مراجعه به بازار آزاد و خرید تارای بالای ۶۰۰ میلیون تومان ندارند.

چرا عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مردم است؟/ کاهش قیمت‌ با عرضه‌های پرحجم در بورس

فروش شاهین با قیمت کارخانه

در عرضه شاهین نیز همین حکایت ادامه پیدا کرده است، در نخستین روز یعنی ۲۲ شهریور ماه ۶۴ دستگاه شاهین با میانگین موزون قیمت تمام شده ۳۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروش رفت.

در روز ۳۰ آذرماه نیز ۲ هزار دستگاه شاهین در بورس کالا با قیمت ۳۹۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروش رفت اما در عرضه بعدی یعنی در روز ۱۸ دی ماه همزمان با عرضه چهار هزار دستگاه شاهین، هزار و ۵۴۲ دستگاه در بورس کالا با میانگین قیمت تمام شده ۳۴۵ ملیلون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

بنابراین بررسی روند عرضه و معامله خودروهای پرطرفدار در بورس کالای ایران نشان می‌دهد که افزایش و استمرار عرضه باعث کاهش معنادار قیمت این محصولات هم در بورس و هم اثرگذاری این کاهش قیمت‌ها در کاهش نرخ های بازار و افت تقاضای مردم برای خرید از بازار غیر رسمی دارد و اگر این شیوه ادامه یابد، بدون شک کل اقتصاد، صنعت خودروسازی کشور، مردم و سهامداران از مسیر شفاف معاملات خودرو در بورس کالا بهره مند خواهند شد.

چرا عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مردم است؟/ کاهش قیمت‌ با عرضه‌های پرحجم در بورس

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها